2008-02-13, 12:55
Medlem
kashhhs avatar
Jag är lite halvparanoid av mig. Kanske mer åt "harig" eller "nervös"-hållet iofs. Det är verkligen inte något jätteproblem men jag får ibland för mig olika saker som är rätt konstiga.
Exempel i vardagen:
  • Vara orolig för att någon står och tittar in i fönstrena när jag går omkring i lägenheten på natten
  • Kollar bakom mig ofta när jag går ute själv när det är mörkt
  • Tror att jag ska bli rånad på plånboken varje gång jag ser någon som ser "farlig" ut i sammanhang där det inte finns andra människor närvarande
  • Tror allt som oftast att jag ska bli misstänkt för nåt skit när jag ser en polisbil
Är överhuvudtaget rätt "nojjig" i personligheten och det får jag höra ibland av mina kompisar.
Som sagt upplever jag inte det här som något jätteproblem, ofta räcker det med att jag säger till mig själv att "Ta det lugnt, inget sånt där kommer att hända", men ibland är jag orolig ändå. Kan hänga upp mig på vissa tankegångar så att jag förstorar upp från början rätt små problem.
Men har blivit bättre de senaste åren.

Har varit hög vid 3-4 tillfällen. Alla dessa gånger har jag varit extremt nojjig innan och medans jag rökt (eftersom det är olagligt), kollar omkring mig hela tiden så ingen dyker upp och enbart vågat röka på väldigt avlägsna ställen och sedan spenderat ruset hemma på rummet själv så att polis eller dylikt inte ska kunna ta in mig på pissprov om jag rör mig ute.

Men när ruset sedan slagit på har nojjan försvunnit helt, sist jag rökte blev jag riktigt bäng och cyklade direkt hem ensam genom ett kolsvart skogsparti utan cykellyse. Var till och mer mindre nojjig än jag var när jag cyklade dit nykter. Kom hem och föräldrarna var uppe (de borde inte vart det), nojjade ändå inte ett dugg fast jag var så hög att jag hade problem att uppfatta tiden. Övriga gånger har jag heller inte nojjat, fast då har det varit rätt låg dos.

Fram tills för en tid sedan har jag undvikit cannabis just eftersom man hört att cannabis förstärker nojjor eller till och med framkallar de. Hade ju kunnat bli riktigt svettigt för mig som är nojjig redan nykter antar jag?
Men nu har jag testat flera olika doser, från jättelåg till ganska hög dos och inte blivit nojjig en enda gång. Har liksom känt mig mer "klar i huvudet" än på alkohol så har kunnat tänka rationellt ändå.

Är jag "safe" eller är 4 ggr för få gånger för att veta om man nojjar när man röker hasch? Kan det vara så att jag helt plötsligt nojjar rejält nästa gång?
Kanske bör jag undvika Cannabis helt...?

Tillägg: fyller 20 år i år. Har druckit mig full flera gånger i månaden sedan jag var 14 och aldrig haft problem med varken nojja eller andra psykiska besvär i samband med detta.
Citera
2008-02-13, 13:00
Medlem
Brakkisaths avatar
Tja!

Jag tror nog att om du röker så händer antigen:

. Du blir ännu nojjigare och får panik

. Du slappnar av och blir inte nojjig alls.

Jag brukar också som du kolla bakom mig när jag går hem.

I början när jag rökte var jag också nojjig att föräldrar eller flickvän skulle få reda, därav kunde jag inte slappna av som jag kan idag. (hehe flickvännen fick tji.)

Så jag tycker att du ska testa röka några gånger på någon plats där du känner dig helt säker med vänner du känner bra. så du kan bara t.ex titta på tv och bara tänka dina tankar. inte några tankar som "shiiit, tänk om polisen eller min gamla dagisfröken som brukar gå på sykurs med morsan ser mig."

Tror nog att 4 gånger är för lite för att bedömma om du kommer vara nojjig..
det där släpper med tiden också.

hoppas du kan slappna av i framtiden.

hejdu
Citera
2008-02-13, 13:04
Medlem
Mysfabbjojs avatar
Jösses människa, det handlar bara lite om gräs. Jag har rökt ett antal hundra gånger, och med ett antal olika människor, och jag har aldrig vart med om någon som nojjat speciellt mycket. Cannabis är inte syra, och börjar du nojja är det bara att ta det lugnt och sätta sig någonstans. Drick lite vatten och ät godis. Vill du inte längre vara hög är det bara att smälla i sig choklad, då det tycks dämpa ned ruset åt det trötta hållet. Åtminstone lugnar den placeboeffekten ned personen.

Cannabisnojjan är enligt mig lika överdriven som psykoserna. De existerar, men är så överdrivet uppsmällda att man inte kan göra något annat än att garva åt det.

Jag är själv väldigt nojjig i vardagen, och är väl ungefär lika nojjig när jag är hög.

(och ja, jag valde att skriva med "nojjig" extra många gånger för att reta de potentiella stavningspoliserna)
Citera
2008-02-13, 13:15
Medlem
Att nojja sig är för mig ett sätt att göra verkligheten lite mera spännande, var glad för att du har den förmågan. Ser inte några större problem med att inbilla sig saker så länge man är medveten om att det bara är inbillning.

Vad gäller de antal tillfällen du rökt så är det nog lite lågt för att dra en definitiv slutsats, det kan ta ett tag innan hjärnan så att säga vänjer sig vid cannabis-ruset. Pröva ett par-tre tillfällen till åtminstone är mitt förslag till dig.
Citera
2008-02-13, 13:21
Medlem
lakritspipans avatar
Om det enbart är dessa nojjor du har problem med och inte andra psykiska besvär så bör det ju vara rätt så safe om du röker där du känner dig helt trygg. Men jag skulle vilja säga att du aldrig är helt safe oavsett om du rökt 4 eller 100ggr, helt plötsligt kan nåt skita sig.

Själv är jag näst intill oförmögen att känna just den där nojjan men däremot så kan jag må riktigt kasst under rusen... Men inte på ett nojjigt sätt utan mer bara rent allmänt kasst, nedstämd typ.

Kanske kan det vara nåt att röka helt själv med då man har kontroll över situationen och enbart behöver tänka på sig själv.

Annars finns ju den klassiska lösningen: Stoppa i sig lite benso en timme innan. Jag blir alltid röksugen när jag har käkat benso eftersom jag vet att det ger mig en mental sköld, ruset blir alltid bra
Citera
2008-02-13, 15:48
Medlem
I början var jag en aning nojig när jag rökte utomhus, men när man rökt ett tag lär man sig kontrollera sitt rus helt och hållet. Jag kan vara så hög att jag inte är kapabel till att prata men ändå njuta av det fullt ut. Som jag och mina polare alltid säger om någon vi röker med känner sig dålig: Embrace it!

Jag tror inte att risken för att du skulle noja ur är speciellt stor, det kan ju liksom hända men det är en erfarenhet som du kan använda till nästa tillfälle.
Citera
2008-02-13, 15:55
Medlem
Jag tycker inte du ska röka gräs tbh. Risken är att du får en riktigt vidrig high nångång.. kör på med spriten du.
Citera
2008-02-13, 16:04
Bannlyst
Jag tycker personligen att du skall pröva några fler gånger och som förgående skrivare har sagt var på ett säkert ställe. En bra sak kan ju vara att ha med dig en nykter kompis som kan lugna ner dig om du börjar nojja. Ha det bra
Citera
2008-02-13, 17:16
Medlem
pokergudens avatar
har inte orkat läsa igenom hela tråden. kan dock säga att jag känner igen mig i det du säger. var väldigt nojjig de första gångerna jag rökte. Tips är väl egentligen att röka/vara bäng hemma eller hos ngn kompis eller vart fan som helst där du känner dej trygg och inte behöver oroa dej för polis eller annat folk. Å andra sidan röker du väl för att koppla av och ha trevligt och om du inte kan koppla av o "chilla" järnet när du röker, så kan du nog lika väl lägga av.
Citera
2008-02-13, 17:17
Bannlyst
det är bara gräs chilla
Citera
2008-02-13, 18:15
Medlem
TheBoots avatar
Har en storslaget tips: Prova så får du se!

Enkelt men effektivt skulle du nån gång börja noja in i helvete så är det inte så jävla farligt. Såvida du inte har väldigt kass pump eller nåt hehe. Du skulle prova att få en tung tjacknoja
Citera
2008-02-13, 23:14
Medlem
hrb!s avatar
herregud hur kann man göra så stor sak av lite röka ? okej att man blir lite nojig i bland men det går över, sätt på nån fet låt och bara chilla så ska du se att de ba e naaaaajs

peace
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in