2008-02-13, 11:12
Medlem
Mundas avatar
Hej
Nu är det så att jag måste ha lite hjälp med ett excel-diagram.
Jag har mätt motstånd i olika prover och i olika vattenlösningar och behöver hjälp att redovisa diagrammen. Värdena jag har fått fram är följande:

Motstånd: Salthalt/Provtagningsplats:
-0,90Ω 5%
-0,22Ω 0,50%
1,05Ω 0,05%
2,53Ω 0%
0,8Ω Östersjön
2,25Ω Översjön
2,08Ω Ankdammen

Jag tror att ett linjediagram är att föredra för denna redovisning och det är förmodligen de negativa värdena som ställer till det samt att jag har sammanfogat Salthalt/Provtagningsplats på en sida.

Om någon som är haj på excel och skulle vilja hjälpa mig skulle det vara guld.

Tack för mig!
Munda
Citera
2008-02-13, 11:44
Medlem
Kirchhoffs avatar
För det första, om det är elektrisk resistans du har mätt så bör du nog betänka att den omöjligen kan vara negativ. Visar ett mätinstrument negativ resistans så betyder det att man mäter på ett objekt som är spänningssatt.

För det andra förstår jag inte riktigt hur det är tänkt. Ska diagrammet visa motstånd vid olika salthalter och olika platser? Varför har du bara salthalt på en del och provtagningsplats på andra?
Det känns som att stapeldiagram kanske presenterar detta bättre.
Citera
2008-02-13, 14:49
Medlem
Mundas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirchhoff
För det första, om det är elektrisk resistans du har mätt så bör du nog betänka att den omöjligen kan vara negativ. Visar ett mätinstrument negativ resistans så betyder det att man mäter på ett objekt som är spänningssatt.

För det andra förstår jag inte riktigt hur det är tänkt. Ska diagrammet visa motstånd vid olika salthalter och olika platser? Varför har du bara salthalt på en del och provtagningsplats på andra?
Det känns som att stapeldiagram kanske presenterar detta bättre.

Jag menar att den ska visa motstånd på den ena axeln och sedan salthalten på den andra. Sedan om man har ett motstånd så ska man kunna bestämma salthalten genom att titta på diagrammet.
Citera
2008-02-13, 14:54
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Testa med en XY-graf (XY scatter). Det brukar funka.

Edit: Du får ett samband som inte direkt är linjärt om du slänger in det i excel. Fler mätpunkter vore bra.
Senast redigerad av ÅnkelGunnar 2008-02-13 kl. 14:56.
Citera
2008-02-14, 13:26
Medlem
Mundas avatar
Hmm, men det blir fortfarande problem med att den visar negativ resistans. Fungerar inte riktigt när jag ska lägga in det i diagrammet. Någon som skulle vilja hjälpa mig? Skulle vara otroligt snällt.

PS.
Har inte tyvärr möjlighet att få fram fler mätpunkter.
DS.
Citera
2008-02-14, 14:32
Medlem
Kirchhoffs avatar
Är det så här du tänkt dig?
http://image.bayimg.com/kajcpaabb.jpg

Punktdiagram, y-axeln är logaritmisk eftersom salthalten varierar inom så stort intervall.
Citera
2008-02-15, 10:30
Medlem
Mundas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirchhoff
Är det så här du tänkt dig?
http://image.bayimg.com/kajcpaabb.jpg

Punktdiagram, y-axeln är logaritmisk eftersom salthalten varierar inom så stort intervall.

Ja precis!
Skulle du kunna skicka den till mig i orgininalfilen, dvs. excel eller liknande?

Tack så mycket!
Citera
2008-02-15, 23:24
Medlem
Kirchhoffs avatar
Jag skickar PM.

Notera dock att jag fuskat lite med värdena för att diagrammet skall funka.
2,53Ω 0% har jag ersatt med annat lämpligt värde, eftersom 0% inte funkar på en logaritmisk skala.
Citera
2008-02-16, 00:42
Medlem
och fortfarande: du kan per definition inte ha en negativ resistans. 0 resistans, inget motstånd, är det minsta motstånd du kan ha. Precis som du inte kan ha negativ friktion, negativ massa eller negativ längd på din kuk.

Var felet i din mätning är, är såklart omöjligt att säga. men fel är det.
Citera
2008-02-16, 09:17
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
och fortfarande: du kan per definition inte ha en negativ resistans. 0 resistans, inget motstånd, är det minsta motstånd du kan ha. Precis som du inte kan ha negativ friktion, negativ massa eller negativ längd på din kuk.

Var felet i din mätning är, är såklart omöjligt att säga. men fel är det.
Mäter du på salthaltiga vätskor så kan det mycket väl alstras energi vilket ger upphov till en potentialskillnad som syns som en negativ resistans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in