Kanske en lite märklig frågeställning, men jag har klurat på det ett tag: finns det något annat djur, förrutom människan, som i sitt naturliga tillstånd "umgås" med andra djur? Finns det hundar som inte har något problem med katter? Finns det råttor som umgås med älgar?
Finns ju fiskar som har mindre sugfiskar som liftar med dem hela tiden och äter små parasiter på deras kroppar. Kan väl räknas som stora fiskar som har små fiskar som husdjur
Finns ju fiskar som har mindre sugfiskar som liftar med dem hela tiden och äter små parasiter på deras kroppar. Kan väl räknas som stora fiskar som har små fiskar som husdjur
Har faktiskt funderat på det. Men jag är faktiskt osäker på om fiskarna förstår vad de små sugfiskarna gör. En människa uppskattar ju sin hund/katt/mus eller whatever, en fisk lär ju knappast reflektera över sugfiskarnas närvaro.
Hade en 14-årig kastrerad hankatt som skaffade sig ett husdjur i en annan mycket yngre hankatt. De brukade hänga ihop mest varje dag. Ofta låg de tätt omslingrade under en buske på vår altan och slappade. Det såg jävligt roligt ut när de umgicks för min katt var gammal, fet och slö och den andra jätteliten, ung och pigg. Tänk er det här förhållandet så förstår ni : http://resurs.plazakvinna.com/Plus/Bilder/midi/rikard-wolf.jpg
Jag misstänkte att de hade inlett någon form av homosexuell bögrelation, men såg dem aldrig göra något utom att slappa, plus att min katt var kastrerad som jag skrev. Till saken hör att den unga katten gick omkring och pissade överallt (han var troligen hemlös för han var så luggsliten och folkskygg). En dag fick farsan nog och hällde en kastrull hett vatten över den och sen såg vi den aldrig mer.
Hade en 14-årig kastrerad hankatt som skaffade sig ett husdjur i en annan mycket yngre hankatt. De brukade hänga ihop mest varje dag. Ofta låg de tätt omslingrade under en buske på vår altan och slappade. Det såg jävligt roligt ut när de umgicks för min katt var gammal, fet och slö och den andra jätteliten, ung och pigg. Tänk er det här förhållandet så förstår ni : http://resurs.plazakvinna.com/Plus/Bilder/midi/rikard-wolf.jpg
Jag misstänkte att de hade inlett någon form av homosexuell bögrelation, men såg dem aldrig göra något utom att slappa, plus att min katt var kastrerad som jag skrev. Till saken hör att den unga katten gick omkring och pissade överallt (han var troligen hemlös för han var så luggsliten och folkskygg). En dag fick farsan nog och hällde en kastrull hett vatten över den och sen såg vi den aldrig mer.
Morsans hund och katt leker ganska ofta. Katten ligger bakom någon buske och springer fram och anfaller hunden. Hunden i sin tur tycker det är roligt och springer runt och runt och runt katten som en dåre.
Men att det rör sig om något husdjurförhållande är det klart att det inte är. Utländska zoon så är det ju vanligt att arbetarna där söver något stort rovdjur och låter turister komma och klappa den, eller låta något bytes djur springa omkring. Någon skittidning i Storbrittanien gör då en artikeln som lyder "Lejonhanen Muhammed vakar över sina griskultingar" svensk skittidning kopierar sedan den brittiska artikeln, med samma vinkling.
Har faktiskt funderat på det. Men jag är faktiskt osäker på om fiskarna förstår vad de små sugfiskarna gör. En människa uppskattar ju sin hund/katt/mus eller whatever, en fisk lär ju knappast reflektera över sugfiskarnas närvaro.
Det finns fåglar som bor på flodhästens rygg, och jag tror att flodhästen är rätt medveten om dom.
Myror har ju bladlöss som husdjur, eller det kanske kallas att de lever i symbios. Wikipedia:
Många myror hämtar en väsentlig del av sin näring från vissa bladlöss och sköldlöss i form av en söt vätska som är lössens exkrementer. När inga myror finns på plats utgjuts vätskan som ett klibbigt överdrag på bladen, känt under namnet honungsdagg. Somliga myror uppsöker bladlössen på yttre växtdelar och stryker dem med antennerna så att de utsöndrar den söta saften. Eftersom myrorna tar hand om bladlössen och skyddar dem mot fiender kan man betrakta dem som myrornas boskap. En del myror murar ett skyddande hölje av jordpartiklar kring lössen. Andra myror håller bladlöss och sköldlöss som husdjur i sina gångar, där de får suga på rottrådar. Så är fallet med till exempel familjerna/släktena Tetramorium och Lasius, i synnerhet de gula tuvmyrorna. Arten Lasius flavus samlar in ägg som bladlössen har lagt ute i det fria på hösten och förvarar dem i boets kamrar, där de får övervintra för att kläckas nästa vår. De unga bladlössen bärs omedelbart till de växtdelar som de ska suga sin näring från. Även fjärilslarver i familjen Lycaenide, samt i tropiska länder stritar, har ett liknande symbiotiskt förhållande till myrorna.
Sedan finns det ju de där fåglarna som plockar insekter och parasiter från krokodilmunnar och buffelryggar, fast de hör väl inte ihop direkt utan slår sig ner lite där det passar. Påminner väl mest om de där små fiskarna. (EDIT: Sälklubbarn hann visst före.)
Fast den klarade sig nog bra. Vattnet var inte spec. hett. En människa skulle inte fått några bestående men av det iaf. Visst, det skulle ha svidit men inte mer än så. Tror nog mest katten blev chockad.
Och såna där tigern och grisen, sköldpaddan och flodhästen, räven och geten, och allt vad det är som är bästa kompisar på nåt zoo nånstans, dyker ju upp ganska ofta i Aftonbladet och Expressen. Men de är väl mera kompisar?
Och såna där tigern och grisen, sköldpaddan och flodhästen, räven och geten, och allt vad det är som är bästa kompisar på nåt zoo nånstans, dyker ju upp ganska ofta i Aftonbladet och Expressen. Men de är väl mera kompisar?
Svårt att bedömma vad som är kompis och vad som är husdjur. Är inte ett husdjur en kompis? En korkad, snäll, lurvig kompis?