2008-02-12, 21:56
Medlem
Ap-ungens avatar
Läste runt lite men hittade inte mitt svar. Så,som topic lyder. Vad innebär gymnasiekompetens och vad är skillnaden på Gymnasiekompetens och högskolekompetens. Högskolekompetens är väl att man har tillräckligt med Gymnasiepoäng för att ha "rätt" att söka högskola. Har man för lite gymnasiepoäng så har man inte "rätt" att söka högskola.

Tacksam för svar!
Citera
2008-02-12, 22:01
Medlem
Squalos avatar
Gymnasiekompetens är samma sak som grundläggande behörighet, vilket är att man har läst alla poäng som krävs för att få ett slutbetyg (2500 från gymnasiet, 2350 från vuxenutbildning), varav alla kärnämnen, och att tillräckligt mycket (90%) ska vara godkända betyg.

Då kan man bli antagen på grundläggande högskoleutbildningar som inte kräver ytterligare kompetens.
Citera
2008-02-13, 02:18
Medlem
Ferdinandstyles avatar
Hur blir det om man går ut gymnasiet med 2350p, alla kärnämnen godkända, och har 200p IG. Då har man alltså 2150 godkända poäng, som är över vad som krävs för komvux-slutbetyg. Kan man gå direkt till komvux och be dem skriva ut grundläggande behörighet då?
Citera
2008-02-13, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinandstyle
Hur blir det om man går ut gymnasiet med 2350p, alla kärnämnen godkända, och har 200p IG. Då har man alltså 2150 godkända poäng, som är över vad som krävs för komvux-slutbetyg. Kan man gå direkt till komvux och be dem skriva ut grundläggande behörighet då?

Nej, för du har ett slutbetyg från gymnasiet, det kan du inte bara "göra om" till ett slutbetyg från Komvux, alla kurser ligger fast och slutbetyget är fastställt. Har du ett samlat betygsdokument från gymnasiet, d v s minst ett streck vilket ger mindre än 2500p, har du dock andra möjligheter att plocka bort och lägga till kurser.

I ditt exempel vore det bästa att läsa upp ämnena på Komvux eller kanske det smidigaste ifall IG beror på slöhet mer än oförstånd, gå tillbaka till skolan och begära en prövning på ett eller flera ämnen med IG i.
Citera
2008-02-13, 14:29
Medlem
Ferdinandstyles avatar
Om jag har läst 2350p har jag ju inte ett slutbetyg från gymnasiet. Då behöver jag ju 2500p, däremot kräver komvux bara 2350 lästa poäng. Det betyder att när jag isåfall skulle "börja på komvux" så har jag redan mer än vad som krävs för ett slutbetyg där. Logiskt så borde jag direkt kunna få ut ett slutbetyg från komvux?
Citera
2008-02-13, 14:41
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Om jag har läst 2350p har jag ju inte ett slutbetyg från gymnasiet. Då behöver jag ju 2500p, däremot kräver komvux bara 2350 lästa poäng. Det betyder att när jag isåfall skulle "börja på komvux" så har jag redan mer än vad som krävs för ett slutbetyg där. Logiskt så borde jag direkt kunna få ut ett slutbetyg från komvux?
Nä, det kan du inte, eftersom vissa kurser som går på gymnasiet (som idrott) inte ges på Komvux, och därmed automatiskt plockas bort från betygen.
Citera
2008-02-13, 15:03
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

Du måste bli tilldelad minst ett betyg från Komvux för att kunna göra det, så antingen tentar du av ett ämne, eller går ett ämne. Sedan kan du plocka ut ett slutbetyg från Komvux.
Citera
2008-02-13, 15:15
Medlem
Citat:

Har du läst 2350 poäng då? Har du ett s k reducerat betyg? Vad står det på ditt betygsdokument?

Jag läste ditt inlägg lite slarvigt, men det kan antingen vara ett reducerat slutbetyg eller ett samlat. Står det samlat har du andra förutsättningar. Kolla vad det står på betygsdokumentet först.
Senast redigerad av L3o 2008-02-13 kl. 15:17.
Citera
2008-02-13, 17:13
Medlem
Ferdinandstyles avatar
Det är rent hypotetiskt, jag har inte dessa betyg. Låt oss säga att jag har 2400p godkända kursen, och fick streck i idrott ( som är 100p). Då har jag inte ett slutbetyg från gymnasiet, utan borde rimligtvis få ett samlat betygsdokument därifrån. Jag får INTE grundläggande behörighet. Då går jag till Komvux, som kräver 2350p för slutbetyg och grundläggande behörighet - Jag har redan 2400p!

Det kan ju inte bli så att jag måste läsa något mer, med andra ord borde man kunna gå ur gymnasiet och skita i 150p ämnen och sen direkt få slutbetyget från komvux.

Får man däremot reducerat program från gymnasiet så får man väl grundläggande behörighet ändå.
Citera
2008-02-13, 17:22
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Det är rent hypotetiskt, jag har inte dessa betyg. Låt oss säga att jag har 2400p godkända kursen, och fick streck i idrott ( som är 100p). Då har jag inte ett slutbetyg från gymnasiet, utan borde rimligtvis få ett samlat betygsdokument därifrån. Jag får INTE grundläggande behörighet. Då går jag till Komvux, som kräver 2350p för slutbetyg och grundläggande behörighet - Jag har redan 2400p!

Det kan ju inte bli så att jag måste läsa något mer, med andra ord borde man kunna gå ur gymnasiet och skita i 150p ämnen och sen direkt få slutbetyget från komvux.

Får man däremot reducerat program från gymnasiet så får man väl grundläggande behörighet ändå.

Läser du inte vad jag skriver? Du måste ha minst ett betyg från Komvux-studier för att kunna få ett slutbetyg från Komvux. Hur svårt är det att förstå?
Citera
2008-02-13, 17:27
Medlem
Ferdinandstyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Läser du inte vad jag skriver? Du måste ha minst ett betyg från Komvux-studier för att kunna få ett slutbetyg från Komvux. Hur svårt är det att förstå?

Vart kan jag plocka ut det slutbetyg som jag uppfyller samtliga krav för utan att göra ett skit extra är det som jag är intresserad av. Det är ju tydligt att jag uppfyller kraven om man ser till min tidigare post. Det låter ju helt befängt för det första att det ens är olika gränser för gymnasium och komvux!

Men för att tillgodose dina krav också då så kan man ta 2300p i gymnasiet och tenta av 50p på komvux sen och då få slutbetyg trots att man skippat 150p lektion i gymnasiet?
Citera
2008-02-13, 17:33
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Vart kan jag plocka ut det slutbetyg som jag uppfyller samtliga krav för utan att göra ett skit extra är det som jag är intresserad av. Det är ju tydligt att jag uppfyller kraven om man ser till min tidigare post. Det låter ju helt befängt för det första att det ens är olika gränser för gymnasium och komvux!

Men för att tillgodose dina krav också då så kan man ta 2300p i gymnasiet och tenta av 50p på komvux sen och då få slutbetyg trots att man skippat 150p lektion i gymnasiet?

Korrekt. Det är för övrigt inte mina personliga krav, utan bara så det fungerar. Vad du snackar om är ju att gå och käka lunch på en restaurang och sen ta gratiskaffet på en annan. Om det är gratiskaffet man är ute efter alltså

Det är ju egentligen inte olika gränser för gymnasiet och komvux, däremot så är specialarbetet och Idrott och hälsa A (det är bara de två kurserna, va?) inte ett måste i ett komvux-betyg, vilket innebär att poänggränsen sänks.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in