2008-02-12, 18:47
Medlem
zevens avatar
Hej!

På senare tid har min dator vid oregelbundna tider hängt upp sig och jag har varit tvungen att starta om den manuellt. Jävligt störande då det kan dröja alltifrån 15 min till flera timmar ifrån att jag startat datorn, så jag sitter på helspänn och sparar allt jag gör med några minuters mellanrum. T ex har jag varit tvungen att skriva den här tråden 2 gånger nu

Det jag vill är att ta reda på VAD som orsakar att den hänger sig. Datorn är ganska gammal, så det är säkert några komponenter som behövs bytas, men som sagt så vill jag vara 100% säker innan jag ska ut och köpa nya grejer. Hur gör jag?

Kan tilläggas, även fast jag är tveksam till att det är orsaken, att hängningarna bara uppkommit efter att jag installerat trådlöst nätverkskort från D-link, modell: DWL-G520M. Har inte hittat något liknande rapporterat på internet i samband med det kortet, men någon gång man kanske är den förste.

Tacksam för hjälp!
/zeven
Citera
2008-02-12, 18:51
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeven
Hej!

På senare tid har min dator vid oregelbundna tider hängt upp sig och jag har varit tvungen att starta om den manuellt. Jävligt störande då det kan dröja alltifrån 15 min till flera timmar ifrån att jag startat datorn, så jag sitter på helspänn och sparar allt jag gör med några minuters mellanrum. T ex har jag varit tvungen att skriva den här tråden 2 gånger nu

Det jag vill är att ta reda på VAD som orsakar att den hänger sig. Datorn är ganska gammal, så det är säkert några komponenter som behövs bytas, men som sagt så vill jag vara 100% säker innan jag ska ut och köpa nya grejer. Hur gör jag?

Kan tilläggas, även fast jag är tveksam till att det är orsaken, att hängningarna bara uppkommit efter att jag installerat trådlöst nätverkskort från D-link, modell: DWL-G520M. Har inte hittat något liknande rapporterat på internet i samband med det kortet, men någon gång man kanske är den förste.

Tacksam för hjälp!
/zeven
Kan mycket väl bero på nätverkskortet. Själv får jag problem med plötsliga omstarter i XP när jag använder det kortet. Prova att avaktivera det i enhetshanteraren och se om problemet kvartstår.
Citera
2008-02-12, 19:51
Medlem
zevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Kan mycket väl bero på nätverkskortet. Själv får jag problem med plötsliga omstarter i XP när jag använder det kortet. Prova att avaktivera det i enhetshanteraren och se om problemet kvartstår.

Världen är liten! Har för tillfället ingen tillräckligt lång internetkabel, så har prövat att installera om drivrutinerna. Får se om någonting händer.
Citera
2008-02-13, 02:46
Medlem
oppna chassit och kolla om det ar mycket damm, gor rent chassit sammt alla flaktar. kan vara tempraturen som spokar.
Citera
2008-02-13, 19:33
Medlem
rallysallys avatar
Kanske en lösning...?

http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=215624
jag vet inte vilket system du kör, men kanske en ledtråd här.
Citera
2008-02-16, 23:48
Medlem
zevens avatar
Nu kan jag säga att jag löst problemet iaf Allt kanske inte ledde till att det löste sig, men tar med det iallafall:

1. Installerade några skumma drivrutiner från D-links hemsida, tog bara de som var nyast.

2. Aktiverade D-link Utility istället för windows.

Nu flyter det på och datorn har inte stängt av sig på hela 2 dagar!
Citera
2008-02-17, 00:04
Medlem
jEffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeven
Nu kan jag säga att jag löst problemet iaf Allt kanske inte ledde till att det löste sig, men tar med det iallafall:

1. Installerade några skumma drivrutiner från D-links hemsida, tog bara de som var nyast.

2. Aktiverade D-link Utility istället för windows.

Nu flyter det på och datorn har inte stängt av sig på hela 2 dagar!

Måste bara säga grattis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in