2008-02-12, 14:31
Medlem
Jag har nyligen införskaffat mig en Tv-out kabel(A/V) till min dator. Jag får endast svart-vit bild i min tv-skärm. Hur skall jag bära mig åt för att få färg i rutan? Jag använder mig utav Windows Vista om det har någon betydelse. Tack på förhand, med vänliga hälsningar! / Vässka
Senast redigerad av vässka 2008-02-12 kl. 14:37.
Citera
2008-02-12, 15:49
Medlem
Detta beror antigen på dina inställningar (beroende på ditt tv-kort) eller helt enkelt kabeln. Den kabeln jag hade kunde inte ha någon färg, dvs endast svart och vitt. Jag blev tvungen att löda genom att kniva bort "den hårda plasten" som omger kontakten och själv mixtra och löda lite med kablarna för att få färg.

Vad har du för grafikkort?
Citera
2008-02-12, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abe87
Detta beror antigen på dina inställningar (beroende på ditt tv-kort) eller helt enkelt kabeln. Den kabeln jag hade kunde inte ha någon färg, dvs endast svart och vitt. Jag blev tvungen att löda genom att kniva bort "den hårda plasten" som omger kontakten och själv mixtra och löda lite med kablarna för att få färg.

Vad har du för grafikkort?

Vet ej vad det är för grafikkort, men denna kabel har varit kopplad till datorn innan. Det var då svartvit tills man mixtrade i inställningarna, men nu när datorn är omformaterad så minns jag ej vilka instälningar man skulle ändra. Om någon är haj på detta så får de gärna guida mig. Mvh! / Vässka
Citera
2008-02-12, 16:40
Medlem
Kingers avatar
När min TV blir svartvitt så trycker jag bara på AV-knappen igen så kommer det med färg.
Citera
2008-02-12, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vässka
Vet ej vad det är för grafikkort, men denna kabel har varit kopplad till datorn innan. Det var då svartvit tills man mixtrade i inställningarna, men nu när datorn är omformaterad så minns jag ej vilka instälningar man skulle ändra. Om någon är haj på detta så får de gärna guida mig. Mvh! / Vässka

Isåfall har det med dina inställningar att göra om det är så som du beskriver.

Enklast brukar ofta inställningarna genom att högerklicka på skrivbordet > Egenskaper > Klicka på fliken Inställningar (där står även vad du har för grafikkort) > Klicka på Avancerat.

Beroende på vad du har för grafikkort, kan du säkert leta dig fram hur man fixar detta eftersom någon som har tillgång (säkert du ) har mixtrat med inställningarna där.
Citera
2008-02-12, 17:42
Medlem
Cheeseballs avatar
Oftast är det pga att det är fel kanal.
Citera
2008-02-12, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
När min TV blir svartvitt så trycker jag bara på AV-knappen igen så kommer det med färg.

Så var det på min med när instälningarna var rätt. Nu har jag omformaterat datorn och minns ej hur jag stälde in det senast, minns att det tog ett tag sist gång ininan jag lyckades klura ut hur det skulle vara.

Citat:
Ursprungligen postat av abe87
Isåfall har det med dina inställningar att göra om det är så som du beskriver.

Enklast brukar ofta inställningarna genom att högerklicka på skrivbordet > Egenskaper > Klicka på fliken Inställningar (där står även vad du har för grafikkort) > Klicka på Avancerat.

Beroende på vad du har för grafikkort, kan du säkert leta dig fram hur man fixar detta eftersom någon som har tillgång (säkert du ) har mixtrat med inställningarna där.

Så långt har jag kommit men sedan kör jag fast. Vet inte vad jag skall välja för någonting då jag inte förstår mig på "data-språket". Det finns ingen direkt öppenbar instälning typ "byt till färg".
Citera
2008-02-13, 02:42
Medlem
kolla vad den skickar for signaler, de ska vara pal-b
Citera
2008-02-13, 09:11
Bannlyst
Om din TV inte klarar av att ta emot S-video:

Se till så att grafikkortet skickar komposit. Har du ett nVidia-kort så kollar du det på (klassiskt nVidia-kontrollpanel) nView Display Settings > välj TV, oftast display 1b eller 2, > högerklicka på TVn, välj Select TV format och klicka på Advanced längst ner på listan > välj Composite istället för Auto-detect i listan. Klart.

Om din TV klarar av att ta emot S-video så får du kanske kolla upp i TV:ns manual hur du ska göra för att aktivera det. Det finns en chans at du har en SVHS-kanal efter AV-kanalerna, kolla det.
Citera
2008-02-13, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kellander
kolla vad den skickar for signaler, de ska vara pal-b

Vart kollar jag det?
Citera
2008-02-18, 14:38
Medlem
Bachauss avatar
Jag har precis samma problem som tidigare skribent. Det konstiga är att jag har "alltid" fått över färgen till TV:n utan problem. Sedan efter flytten i veckan så har det sabbat sig och inte ens en helt ny kabel har korrigerat problemet. Hittar inte någon funktion varken på grafikinställningarna på "Intel graphics media accelerator" kontrollen eller TV:n.

Fan va javla lack man blir när det inte funkar!
Om någon har en idé om hur jag skall ordna saken så kan denna somna gott med vetskapen att han har gjort dagens goda gärning och förhindrat kraftig kapitalförstöring!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in