Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-02-12, 11:17
Medlem
JGGs avatar
Blev igår blåst på $1400 av en kille i USA, var väldigt oförsiktigt och började bara ta reda på saker om killen efter jag insett att jag blivit blåst.

Är det ens värt att jag gör en polisanmälan? Känns som att svenska polisen inte har någon makt angående det här fallet.

Kan man på något sätt spåra en kille i USA? Jag har hans namn, vilken stad han bor i sedan ett telefonnnummer. Skulle vilja ha exakt namn och adress sedan gärna ett alternativt telefonnummer.
Citera
2008-02-12, 11:21
Medlem
Spikböjarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
Blev igår blåst på $1400 av en kille i USA, var väldigt oförsiktigt och började bara ta reda på saker om killen efter jag insett att jag blivit blåst.

Är det ens värt att jag gör en polisanmälan? Känns som att svenska polisen inte har någon makt angående det här fallet.

Kan man på något sätt spåra en kille i USA? Jag har hans namn, vilken stad han bor i sedan ett telefonnnummer. Skulle vilja ha exakt namn och adress sedan gärna ett alternativt telefonnummer.

Jag tycker absolut du ska polisanmäla.
Jag vet inte vilka chanser du har att få tillbaka pengarna men om du inte gör något alls är chansen stor att detta kommer gräma dig och sabba nattsömnen ett tag framöver.
Citera
2008-02-12, 11:22
Medlem
freedom291s avatar
Hur gick de till är min spontana fråga?

Och de klar du ska polisanmälan de även som chanserna är små att han åker ditt
Citera
2008-02-12, 11:55
Medlem
JGGs avatar
Tråden skulle igentligen ligga i Juridik delen.

Jag sökte efter någon i USA som kunde köpa några elektronprylar till mig, vill ha denna och priser var betydligt högre i Sverige. Igentligen kostade sakerna $3000 och jag hade erbjudit $200 till den som hjälpte mig, ganska schyst tycker jag. Första kontakten kom via ett forum sedan började emailväxling och sedan ett chatprogram som heter AOL

Drog iväg $1400 till honom, anledning till att det var $1400 var det var max man kunde skicka på 24h. Han säger då att han åker om köper sakerna på direkten men skickar bara hälften och väntar tills han fått resten av sakerna.

Han kommer tillbaka efter 40 minuter och säger att det är klart, fast han tidigare sagt att bara åka dit och tillbaka skulle ta 1 timme.

Jag ber honom då skickade "serial number" och han hittar bara på nå skit, sedan kan han inte ens svara på vilken färg kartongen är. Började sedan googla på hans email, nick m.m och får då reda på att han inte alls är personen som han sagt.

Sitter och snackar med honom tills 0500 på morgonen och sedan drar han
Citera
2008-02-12, 12:03
Medlem
JGGs avatar
polisanmälan är nu gjord via internet...
Citera
2008-02-12, 12:05
Medlem
The Masters avatar
Fattar inte hur du kan slänga iväg ett par tusen till en främling 1000 mil bort. Låt detta bli läropengar.

Anmäla kan du ju göra för sakens skull.
Citera
2008-02-12, 12:33
Medlem
JGGs avatar
Såhär i efterhand kan jag inte heller förstå det. Var juh så jäkla tydligt att han satt och ljög för mig, men det förstod jag bara efter att mitt konto var $1400 mindre.
Citera
2008-02-12, 12:38
Medlem
TommyGBGs avatar
Skicka du via Paypal? Isåfall anmäl till dom också.
Citera
2008-02-13, 23:12
Medlem
JGGs avatar
någon som vet hur man kan spåra personer i USA? gulasidorna eller liknande?
Sedan har jag fått email av honom, kan jag kolla ip på något sätt?
Citera
2008-02-14, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
någon som vet hur man kan spåra personer i USA? gulasidorna eller liknande?
Sedan har jag fått email av honom, kan jag kolla ip på något sätt?

nr 1. fan vilket mongo du är.

nr 2. du kan få utökad information i emailen, långa brevhuvuden heter det i mitt program, de innehåller mer information än bara den skrivna texten.

Bästa sättet att spåra personen är att följa pengarna. Börja med att ta fram information om ägaren till kontot du fört över dem till. Det krävs en polisanmälan för det.
Senast redigerad av kroko 2008-02-14 kl. 01:39.
Citera
2008-02-14, 01:49
Medlem
Zockerconnys avatar
Big Yellow

Finns nåt som heter Big Yellows, har du kollat där ? Om du vet vad han heter och var han bor så brukar amerikanska "snutar" vara fan som mycket effektivare än deras svenska kollegor.
Citera
2008-02-14, 14:07
Medlem
JGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroko
nr 1. fan vilket mongo du är.

nr 2. du kan få utökad information i emailen, långa brevhuvuden heter det i mitt program, de innehåller mer information än bara den skrivna texten.

Bästa sättet att spåra personen är att följa pengarna. Börja med att ta fram information om ägaren till kontot du fört över dem till. Det krävs en polisanmälan för det.

1. Det kommer nog från din mammas sida
2. Jag har fått fram IP adresser och polisanmälan är gjord
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här