2008-02-12, 03:09
Medlem
_emptys avatar
Finns det något sätt att kryptera min hårddisk utan att formatera den?

Kollade lite på truecrypt, men verkade som formatering krävdes. (Kanske inte ens går att kryptera utan att formatera först?)

Har 2 krav:

Hela disken blir krypterad.
Någon inloggning vid start, förutom inloggningen till osx.

Är väldigt ny inom området, men känner detta är nödvändigt, så alla tips mottages tacksamt!

Mvh empty
Citera
2008-02-12, 08:05
Medlem
Crunchies avatar
Citat:
Ability to encrypt a system partition/drive (i.e. a partition/drive where Windows is installed) with pre-boot authentication (anyone who wants to gain access and use the system, read and write files, etc., needs to enter the correct password each time before the system starts). For more information, see the chapter System Encryption in the documentation. (Windows Vista/XP/2003)

Tror inte Truecrypt till OS X kan göra det där
Vill också ha något liknande
Citera
2008-02-12, 08:07
Medlem
Det finns FileVault. Gå in under säkerhet i Systeminställningar. Där kan du välja att aktivera FileVault. Har inte läst så jättenoga exakt vad den gör men vad jag har förstått så krypterar den dina filer.
Citera
2008-02-12, 08:09
Medlem
Crunchies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _empty

Har 2 krav:

Hela disken blir krypterad.
Någon inloggning vid start, förutom inloggningen till osx.

Filevault gör inte det där
Citera
2008-02-12, 11:39
Medlem
_emptys avatar
Verkar finnas dåligt med utbud till osx tyvärr.

Men på något sätt ska väl detta gå att göra.
Citera
2008-04-30, 12:56
Medlem
Bump! Detta vill jag också veta
Citera
2008-04-30, 13:03
Medlem
-jOE!s avatar
En walk-around kanske kan fungera, kör VmWare Fusion och installera Windows XP, sedan TrueCrypt eller liknande.
Citera
2008-04-30, 13:22
Medlem
datajesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henriklj
Det finns FileVault. Gå in under säkerhet i Systeminställningar. Där kan du välja att aktivera FileVault. Har inte läst så jättenoga exakt vad den gör men vad jag har förstått så krypterar den dina filer.
filevault är allt annat än kryptering för hela disken tråkigt nog.

tog upp detta i en tråd nyligen, men inget svar där heller
Citera
2009-05-03, 08:50
Medlem
fjol05s avatar
Testa PGP Disk från PGP Corporation. Har använt det själv till mina Mac:ar under en längre tid utan några som helst problem. Funkar precis som TrueCrypt. Jag har inte märkt att prestandan påverkas.

Lite länkar:
http://www.pgp.com/products/wholedis...ion/index.html
(http://download.pgp.com/pdfs/datasheets/PGP_WDE_DS.pdf)

Vill minnas att Schneier använder PGP Disk ... glöm inte att använda ett riktigt långt lösenord ... om det är lätt att komma ihåg, då är det för kort/enkelt ...
Citera
2009-05-03, 12:07
Medlem
cavedivers avatar
Jag tror tyvärr inte det finns nån FOSS-mjukvara som kan erbjuda detta ännu. Finns två varianter som kostar pengar har jag för mig, PGP WDE samt nåt annat som jag glömt vad det heter.

Väntar också på att tex truecrypt ska erbjuda detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in