2008-02-11, 20:00
Medlem
Snabba frågor:

1. Skulle en 2,2 Ghz Pentium 4 klara av Vista om man har 2048 mb ram?
2. Om man spelar ett spel i Vista, måste det samsas med Vista om CPU? D.v.s. tar Vista upp en hel del CPU som gör det svårare att köra spel?
Citera
2008-02-11, 21:02
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueDepths
Snabba frågor:

1. Skulle en 2,2 Ghz Pentium 4 klara av Vista om man har 2048 mb ram?
2. Om man spelar ett spel i Vista, måste det samsas med Vista om CPU? D.v.s. tar Vista upp en hel del CPU som gör det svårare att köra spel?
1. Ja
2. Ja

Kommentar till 2: Alla spel som körs på en dator måste samsas med operativsystemet om resurserna. Det är inte så att hela Vista stängs ner bara för att du startar ett spel. Hos mig tar inga av Vistas systemprocesser ens 1% CPU. Vista är säkert långsammare än XP, men skillnaden är i de flesta fall marginell.
Citera
2008-02-11, 21:12
Medlem
Tack för svar.

Det är alltså mest ram-minne som Vista tar upp?

Sedan kommer följdfrågan om Vista kommer köra någorlunda bra på en 2,2 Ghz Pentium 4, eller om det kommer bli en jävla massa väntande?
Citera
2008-02-11, 21:18
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Tack för svar.

Det är alltså mest ram-minne som Vista tar upp?

Sedan kommer följdfrågan om Vista kommer köra någorlunda bra på en 2,2 Ghz Pentium 4, eller om det kommer bli en jävla massa väntande?
Hej. Jag tror det kommer bli ganska segt med Vista på en P4. Är du bara intresserad eller har du funderingar kring att ha Vista på en sådan burk?
Citera
2008-02-11, 21:20
Medlem
von Schmerzs avatar
Jag kör Vista på en P4@3GHz med 2048 MB minne, och jag märker inte av någon anmärkningsvärd slöhet. Det är långsammare än XP i uppstarten, men sedan flyter det på i normal fart.
Citera
2008-02-11, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Jag kör Vista på en P4@3GHz med 2048 MB minne, och jag märker inte av någon anmärkningsvärd slöhet. Det är långsammare än XP i uppstarten, men sedan flyter det på i normal fart.

Ok, låter ju lovande. Visserligen ganska stor skillnad mellan 3 Ghz och 2,4.
Citera
2008-02-11, 21:37
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ok, låter ju lovande. Visserligen ganska stor skillnad mellan 3 Ghz och 2,4.

Skillnaden mellan en första generationens P4 som kom 2000 (Willamette) och den sista geneationen som kom 2006 (Cedar Mill) är tämligen enorm. Egentligen är det ganska märkligt att inte Intel valde att kalla de senare för P5 istället.

Hur som helst, är processorn av någon av de senare varianterna är det inga problem. Är den gammal kommer det att gå segt som sirap.
Citera
2008-02-11, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Skillnaden mellan en första generationens P4 som kom 2000 (Willamette) och den sista geneationen som kom 2006 (Cedar Mill) är tämligen enorm. Egentligen är det ganska märkligt att inte Intel valde att kalla de senare för P5 istället.

Hur som helst, är processorn av någon av de senare varianterna är det inga problem. Är den gammal kommer det att gå segt som sirap.

Det är ingendera, kan jag berätta.
Rör sig om en Celeron M540, som jag har hört skall vara jämförbar med just Pentium 4 2,2 Ghz. Huruvida det gäller nyare eller äldre P4 vet jag ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in