2008-02-11, 19:33
Medlem
Tjenare fellow growers!

Jag har som sagt ett problem, jag kommer att åka bort under påsk och vet inte riktigt vad jag ska göra med mina plantor. Det rör sig om 1,5-2 veckor, så det är ju inte bara att åka.

Hur ska jag få mina plantor att klara sig?

Jag tänkte först på att sätta dom i blom tidigt men har nu räknat ut att det nog inte kommer att fungera, och om det nu gör det så kommer resultatet inte vara värt att prata om.

En schematisk bild på den lösning jag fann:
http://bayimg.com/GAJocaaBA

Hoppas alla förstog och njöt, efter allt slit jag lagt ner på bilden

Vad tror ni om denna lösning skulle detta kunna funka och göra så jag kan köra på som vanligt? eller är det en helt värdelös idé och jag borde skjutas för att ha kommit på den?

Det känns som att det borde funka då den kommer att hålla jorden fuktig och inte kväva min plantor (om jag inte har för mycket vatten i behållaren).

Har ni nå andra idéer på hur jag ska göra för att dom ska klara sig och kunna fortsätta enligt schemat, så be my guest skriv tills era fingrar blöder
Citera
2008-02-11, 19:54
Bannlyst
Jag hade vattnat ordentligt och plastat ovandelen av krukorna så inte vattnet avdunstat så lätt!

För din plan att sänka ner krukorna kan leda till övervattning!

Det är lättare att vattna igång aningens uttorkade hampor än torka ut helt mögliga rotsystem.
Senast redigerad av TheSerpent 2008-02-11 kl. 19:57.
Citera
2008-02-11, 20:04
Medlem
Mjo det kan vara så, men det jag tänkte var att kanske inte ha vatten så högt upp utan bara har kanske 5 cm upp i jorden eller liknande.

Då borde rötterna inte bli speciellt övervattnade, men det är kanske som du säger att det är bäst att vattna ordentligt och täcka över dem med lite plast.
Citera
2008-02-11, 20:36
Medlem
Inget av framförda förslag är bra, dock de andra bättre än det första.
Är det dyrbara plantor så föreslår jag ett auto-vattningssystem. Finns på nätet.
Annars kanske be en kompis vattna, du bör klara dig med en vattning under den där tiden.

Ha't
Citera
2008-02-11, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anomie
Mjo det kan vara så, men det jag tänkte var att kanske inte ha vatten så högt upp utan bara har kanske 5 cm upp i jorden eller liknande.

Jord suger mer än man tror...

Citat:
Ursprungligen postat av yah00
Är det dyrbara plantor så föreslår jag ett auto-vattningssystem. Finns på nätet.
Annars kanske be en kompis vattna, du bör klara dig med en vattning under den där tiden.

Ha't

Framförda förslag är av kvantiteten 1 existerade endast innan dina superlösningar kom på tapeten och blåste iväg oss av förundran.
Senast redigerad av TheSerpent 2008-02-11 kl. 20:40.
Citera
2008-02-11, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yah00

Ha't

Jag har den perfekta lösningen.... Ge dem till mig, kan ta hand om den mycket väl!=)
Citera
2008-02-11, 21:12
Medlem
Xombies avatar
en hink vatten, en pump, en slang och en timer
Citera
2008-02-11, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoffe_8686
Jag har den perfekta lösningen.... Ge dem till mig, kan ta hand om den mycket väl!=)

Nej ingen rör mina älsklingar förutom jag!

Hmm pump kanske vore nått, den saken ska undersökas vidare om jag hittar nått bra/billigt system.

annars får det nog bli en ganska stor vattning och plast.
Citera
2008-02-11, 21:40
Medlem
Du skulle ju kunna köpa en stor dunk och sen en slang ner i varje kruka, och sen gör du ett litet hål så att det droppar ut 1 droppe vatten/ min typ, det skulle ju kunna fungera! fast då får du se till så att det inte blir för mycke/för lite vatten, annars tycker jag själv att det är en ganska bra ide ^^
Citera
2008-02-12, 00:05
Medlem
jag skulle lämna till pålitliog vänn...
Citera
2008-02-12, 00:18
Medlem
Barnvakt är tyvärr inget alternativ, annars hade det varit väldigt skönt
Citera
2008-02-12, 09:20
Medlem
Satt och grubblade igår och om man tar och "plastar" måste det ju bli bara runt krukan och inte runt själva plantan eller hur? För annars blir det väldigt svårt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in