• 35 543 online
  • 1 146 808 medlemmar
  • 59 360 413 inlägg
2009-09-04, 18:57
Medlem
bontes avatar
swedishsteel: Dina två första antaganden stämmer bra in i bilden. Jag tror inte han är oskyldig. Faktum är att jag sätter min heder i pant på att han är skyldig. Vidare så är definitivt inte all mark på Öland uppodlad utan ligger mer som "kulturlandskap" vilket innebär att den inte får förändras särskilt drastiskt utan tillstånd. Med god lokalkännedom kan man lätt undanskaffa ett lik utan att det upptäcks. Man skall tänka på att Öland är ett stort landskap och en kropp väldigt liten. Det finns många ställen folk aldrig besöker eller går på. Hittas hon är det nog mer av en slump, att någon naturgalen tysk snubblar över en fot eller liknande.

Men ditt antagen nr 1 stämmer bra in med antagande nr 2 som i kombination ger bilden av en samvetslös förövare. Tro mig, jag har sett många galningar i mitt yrkesverksamma liv. Steget mellan fullt frisk och galen mördare är oerhört litet.

/bonte
Citera
2009-09-04, 22:25
Medlem
Madebychoices avatar
Pianotråd

Ja, då finns det väl bara ett sätt att utesluta att sambon är skyldig Konstigt att det inte redan gjorts då så många var övertygade om hans skuld. Inte för att jag förespråkar kidnappning Hoppas nu inte jag satt ideer i någon galnings huvud nu bara.
Citera
2009-09-04, 23:00
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madebychoice
Ja, då finns det väl bara ett sätt att utesluta att sambon är skyldig Konstigt att det inte redan gjorts då så många var övertygade om hans skuld. Inte för att jag förespråkar kidnappning Hoppas nu inte jag satt ideer i någon galnings huvud nu bara.

Ähum, ja alltså strypsex är ju på modet idag .

M.V.H.
jamsson.
Citera
2009-09-05, 04:26
Medlem
MoLoKs avatar
Satt inte sambon häktad extremt länge?
Citera
2009-09-05, 05:02
Medlem
Azraels avatar
Egentligen är det ju inte så svårt. Ett rejält samtal med honom så visar han var kroppen ligger och så är saken biff.
Citera
2009-09-06, 16:10
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonte
swedishsteel: Dina två första antaganden stämmer bra in i bilden. Jag tror inte han är oskyldig. Faktum är att jag sätter min heder i pant på att han är skyldig. Vidare så är definitivt inte all mark på Öland uppodlad utan ligger mer som "kulturlandskap" vilket innebär att den inte får förändras särskilt drastiskt utan tillstånd. Med god lokalkännedom kan man lätt undanskaffa ett lik utan att det upptäcks. Man skall tänka på att Öland är ett stort landskap och en kropp väldigt liten. Det finns många ställen folk aldrig besöker eller går på. Hittas hon är det nog mer av en slump, att någon naturgalen tysk snubblar över en fot eller liknande.

Men ditt antagen nr 1 stämmer bra in med antagande nr 2 som i kombination ger bilden av en samvetslös förövare. Tro mig, jag har sett många galningar i mitt yrkesverksamma liv. Steget mellan fullt frisk och galen mördare är oerhört litet.

/bonte

Mitt resonemang handlade ju egentligen mest om huruvida man möjligen kunde dra några slutsatser av det faktum att han tycks känna sig relativt trygg och harmonisk i sitt liv då han uppenbarligen bygger för framtiden genom att starta en ny familj, och sedan applicera dessa slutsatser på frågan om hur han eventuellt gjort sig av med liket.

Jag vet att jag har uppgifter i mitt allmänna referensbibliotek som behandlar just detta fenomen men jag hittar dem tyvärr inte just nu, så ni får bara ta det för vad det är, ett högst lekmannamässigt försök till lite psykoanalys på distans. Det är i mitt tycke förbannat djärvt att bo kvar så nära brottsplatsen, skaffa sig flickvän och barn och t.o.m. figurera på bild i lokaltidningen. Han vet givetvis hur det sticker i ögonen på folk och hur snacket går i trakten. Jag tycker att vi alltför ofta lite slentrianmässigt svänger oss med begreppen psykopati/sociopati när vi diskuterar svårlösta brott, en försvinnande liten del av befolkningen har faktiskt dessa personlighetsdrag och majoriteten av mord/dråp på nära anhöriga utförs garanterat av människor som INTE uppfyller kriterierna för att klassificeras som psykopater/sociopater. De allra flesta mördare har ett samvete, känner ånger och har svårt att komma över sitt dåd.

Frågan är då varför den eventuelle gärningsmannen mentalt känner sig så bekväm med sin situation att han leende kan stå och posera med sin nyfödda dotter i tidningen, till den indignerade allmänhetens beskådan? Antingen är han faktiskt oskyldig, en möjlighet vi absolut måste beakta, eller så är han just en av dessa få procent av befolkningen som helt saknar samvete och förmåga att förstå omvärldens känslor. Vore han en beteendestörd psykopat skulle det kunna förklara hans nonchalanta beteende, men samtidigt finns det ett par detaljer i hans personlighet som talar emot den teorin. Det tredje alternativet är ju att han egentligen är en någorlunda "normal" kille som begått ett vidrigt brott under speciella omständigheter, har känt en hel del ånger och sorg, men som lyckats hålla sig lugn under alla polisförhör och rationaliserat bort känslorna med att intala sig att Annelie förtjänade vad som hände och är smart nog att inse att han är juridiskt onåbar sålänge kroppen inte återfinns.

Personligen så skulle iaf aldrig jag kunna känna mig så lugn och trygg om jag förlitade mig på den slumpen bonte. Risken/chansen för att någon, vara det månde en tysk fågelskådare eller en okopplad hund någon gång under gärningsmannens levnad hittar kroppen om den inte är djupt begraven eller sänkt i havet, är alltför stor för att en "normal" människa skall kunna ha överseende med den. Min gissning är att kroppen är gömd på ett sådant sätt att den aldrig kommer återfinnas, sålunda är det väl som Azrael säger, den enda möjligheten att lösa fallet torde vara hårda förhör och ett framtvingat erkännande.
Citera
2009-09-07, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Satt inte sambon häktad extremt länge?
Han fick säkert ett stort skadestånd på köpet.
Citera
2009-09-08, 14:21
Medlem
laymedowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsteel
Nu har jag ärligt talat ganska bristfällig erfarenhet av vistelse i det öländska landskapet och definitivt ingen klar bild av hur terrängen ser ut just i det aktuella området, men hade inte åtminstone respektive markägare noterat om det spontant dykt upp ett nytt stenröse på hans ägor och undersökt det närmare? Eller rör det sig i huvudsak om en stor allmäning? Jag inbillar mig vidare att alvarmark är ganska svårgrävd, åtminstone för hand. Har jag fel? Att hon begravts i en åker, med mindre än att den ligger i träde, har jag svårt att tro då det närmast vore en garanti för att kroppen skulle dyka upp så småningom. Du nämner att du brukar gå på promenad med din hund i området, okopplad? Är det många som gör det?

Man måste väl utgå ifrån att polisen undersökt marken i anslutning till alla de grävare den påstådda gärningsmannen och/eller hans släktingar och vänner haft tillgång till vid tiden för försvinnandet, men nog är det svårt att släppa tanken att en grävmaskinist som behöver gömma ett lik instinktivt söker sig till just en grävmaskin? Intressant fall hursomhelst, det faktum att den påstådda gärningsmannen lever kvar i vad som får betraktas som närområdet, tycks ha helt gått vidare med sitt liv och startat en ny familj tyder nog i mitt tycke, vid första intrycket och utan att ha analyserat det djupare, på en av tre saker.

#1. Han är helt trygg med sitt val av plats för att göra sig av med liket, han inser att det krävs en kropp för att åtal skall väckas och att risken/möjligheten för att denna någonsin skall kunna återfinnas är försvinnande liten.

#2. Han har någon form av störning som gör att han inte känner något större obehag eller ångest vid tanken på att han skulle kunna åka fast om någon av en slump hittar det mindre väl dolda liket.

#3. Han är oskyldig.
Min fetmarkering. Det är enormt stora marker vi pratar om här, med väldigt skilda terrängtyper. En del allvarsmark, en del odlad åker, en del skog och så vidare. På, som sagt, väldigt stora ytor. Människorna som bor i byarna som ligger runt dessa marker har förvisso ganska stor koll när "utbölingar" rör sig i trakterna (nyfikna lantbor som inte har så mycket bättre för sig än att skvallra ) men om man har lite koll på skogsstigarna i närheten kan man utan problem röra sig i markerna osedd.

Stenrösen finns det gott om, väldigt stora sådana, och det går säkerligen att "möblera om" litegrann i sådana och dumpa en kropp där om man skulle önska det. Dom står dessutom orörda och det finns därmed ingen risk att kroppen skulle dyka upp.

Jag är relativt ensam om att promenera med hunden i trakterna, de enda som jag ser röra sig där utöver jag själv är personer som bor i närheten. Utan att avslöja för mycket med tanke på att jag vill vara anonym på FB så har jag anknytning till en by i närheten och av den anledning har jag kännedom om markerna överhuvudtaget.
Citera
2009-09-08, 14:49
Medlem
jamssons avatar
Nä, han verkar vara iskall, om det nu är han som gjort det. Undrar vad det är för fruntimmer som vågar satsa så på en snubbe som varit misstänkt i ett olöst mord. Hon måste ju för jösse namn ha tänkt tanken? Förvisso så dras ju en del kvinnor till sådana typer, men det här är ju en högrisk maskin vi snackar om. Anneli var ju gravid vid sitt försvinnande, den nuvarande kvinnan har alltså lyckats överleva sin graviditet. Men fan vet hur länge till hon lever. Och vad försvinner hon då? går hon samma väg? som Anneli. Just detta att han väljer att bo kvar på platsen och bilda ny familj som om det skulle vara ett statement att han skulle vara oskyldig, eller så är han riktigt sjuk i huvudet. Jaja framtiden får väl utvisa det.

M.V.H.
jamsson.
Citera
2009-09-08, 21:29
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Egentligen är det ju inte så svårt. Ett rejält samtal med honom så visar han var kroppen ligger och så är saken biff.
Aha.. varför inte ett redigt snack med cs också för att få fram ett erkännande så var saken biff i dina ögon?!

Ursäkta mig, men jag har svårt att förstå logiken i ditt svar. Här i detta tragiska fallet finns inte kroppen upphittad. Det finns inga som helst bevis för att det skulle vara x som dödat och gömt Annelie Ojonens kropp. Lik förbannat påstår du att det är bara att ta ett rejält samtal med x ?!

Har själv ingen aning om x är skyldig eller oskyldig.
Citera
2009-09-08, 22:24
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Aha.. varför inte ett redigt snack med cs också för att få fram ett erkännande så var saken biff i dina ögon?!

Ursäkta mig, men jag har svårt att förstå logiken i ditt svar. Här i detta tragiska fallet finns inte kroppen upphittad. Det finns inga som helst bevis för att det skulle vara x som dödat och gömt Annelie Ojonens kropp. Lik förbannat påstår du att det är bara att ta ett rejält samtal med x ?!

Hade det efter ett redigt snack med CS dykt upp ett mordvapen och ett par Vans hade säkert Azrael hållit med om att saken var biff.

Nu tar du din Arbogainfluensa och återvänder till karantän i den sjuka tråd där den hör hemma.
Citera
2009-09-08, 22:36
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YONI

Det mesta talar emot att personen du kallar x har gjort något fatalt mot Annelie. Läs tråden (och gärna om fallet som sådant), så kommer du nog fram till samma sak. Här finns minimalt utrymme för en annan gärningsman.
Citera