2008-02-10, 22:01
Medlem
TheKlowns avatar
Vad skådar mitt norra öga.
Har funderat i många många dagar nu på vad det uttrycket kommer ifrån. Har försökt googla men inga resultat.
Någon här som kan förklara?
Citera
2008-02-10, 22:16
Medlem
JaneCs avatar
En ganska uppenbar gissning är väl att det har sitt ursprung bland sjömän? Dessa brukar ju vara ganska upptagna med väderstreck och då är det kanske inte så långsökt att tänka sig att man skojar till ett uttryck som "Vad skådar mitt öga?" genom att slänga in ett "norra" (typ när man tittar i en kikare)?

Men det kanske finns ett mer exakt, väldefinierat ursprung?
Citera
2008-02-10, 22:38
Medlem
Får jag fråga vad det betyder? Vad är det man syftar på med "sitt norra öga"? Jag kommer osökt att tänka på brunögat men det borde väl i så fall vara det södra ögat.
Citera
2008-02-10, 22:50
Medlem
TheKlowns avatar
Det är ungefär "Vad är det jag ser?"
Jo har med tänkt i sjömans svängen med kompasser och sådant. Men vore roligt att veta än bara rena spekulationer.

(Och jo hänger man på flashback så är det inte oväntat att nån tänker på tvåan).
Citera
2008-02-10, 22:55
Medlem
Arcanums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lias
Får jag fråga vad det betyder? Vad är det man syftar på med "sitt norra öga"? Jag kommer osökt att tänka på brunögat men det borde väl i så fall vara det södra ögat.

Du hänger för mycket på Flashback.

Om vi ska gå efter JaneC:s teori så menar man förmodligen det ögat som kollar åt norr (egentligen båda ögonen då).
Citera
2008-02-11, 00:05
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanum
(egentligen båda ögonen då).

Fast med gamla tiders tubkikare så tittar man ju faktiskt bara med ett öga och då blir det ju det hela extra dråpligt om man slänger in (den helt onödiga men sjömansklyschiga) informationen om vilket öga man tittar med.
Citera
2008-02-11, 10:54
Medlem
Egon3s avatar
Uttrycket hade varit lättare att förstå om det yttrats av en kanin eller av en
kameleont. Hos dessa djur set norra ögat något annat än det södra.
Kameleonten kan till och med vrida ögonen oberoende. Vad skådar mitt
nordnordvästra öga medan mitt södra öga skådar Månen?

Här är några fler hypoteser för ursprunget till: Vad skådar mitt norra öga?
Alla tre är sjömansrelaterade.

1. Det är en parafras från barnleken "I spy with my little eye, ..."
Men det var för barnsligt för en sjöman: "I spy with my northern eye, ..."

2. Det norra ögat är egentligen nordiskt. När sjömannen kom till repslagar-
kvarteren i Hamburg eller fick se kameler i Afrika så utbrast han:
Vad skådar mitt nordiska öga?

3. Utkiken på Titanic: Vad skådar mitt norra öga?
Nu vet vi att det var ett isberg som kom från norr.

Märkligt nog finns både "my north eye" / "my nothern eye" belagda. Det kan
syfta på perifera synfältet. Någon engelskspråkig håller från dansgolvet sitt
norra öga på drinken. Tydligen var det inte snoa som dansades.
Citera
2009-09-26, 17:30
Medlem
Vad skådar mitt norra öga?

Jag har hört två hypoteser på sistone:

1. Att när Amundsen stod på den geografiska Sydpolen och tittade i sin tubkikare (med ETT öga, alltså), lär han ha sagt den fras vi är intresserade av. Vart han än tittade så var det ju åt norr... (Fast själv tycker jag nog att om frasen inte redan var känd hade det varit naturligare om han sagt "Vad skådar mitt södra öga?")

2. Att det är ett sjömansuttryck och har med användningen av tubkikare att göra (återigen, man tittade med endast ETT öga). Varför just det norra ögat förtäljer icke den sagesmannen, men man kan ju spekulera i att så länge som man befinner sig på det norra halvklotet så är det norra ögat mindre anfäktat av solens strålar, och ser därför bättre.

Därtill kan tilläggas att jag har mina egna funderingar på om det inte ursprungligen kan ha varit "mitt norröna öga". Det skulle i princip betyda visdomsöga, eller allseende öga. Oden var ju som bekant enögd därför att han lagt sitt ena öga i Mimers brunn, och därmed kunde se allt som försiggick i världen. Han var alltså enögd och samtidigt allseende. Vad sägs om den hypotesen?

Kommentarer och/eller gensagor är alltid välkomna, såväl på denna plats som allra helst till bionicho@yahoo.com.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in