2008-02-10, 18:14
Medlem
rogga9s avatar
Jag har tänkt att investera i mark och då ett kalhygge för att plantera skog. Om 50 ha med skog kostar ca 1 miljon på ett ställe, hur mycket tror ni då 50 ha kalhygge på samma ställe kostar att köpa? Och om man lämnar fröträd, hur lång tid tar det då innan man har averkningsbar skog igen? Området ligger i Härjedalen.
Citera
2008-02-10, 21:58
Medlem
Är bara en lekman men har blivit intresserad av skog senaste tiden.

Rent generellt betalar man för m3sk/ha (hur mycket skog det finns, mäts i skogskubik) , vilken ålder det är på skogen - man delar in skogen i huggningsklasser från kalmark upp till skog som går att avverka. Ingår det någon fastighet eller jakträtt, vatten runtomkring etc sådant kan höja priset.

Barrskog tar ungefär 45-100 år på sig att växa upp och bli ståtliga. 50 ha är även gränsen för följande:

Citat:
I Skogsvårdslagen finns regler som säger att skogen inte får föryngringsavverkas innan den nått en viss ålder. För barrskogar varierar åldern mellan 45-100 år, beroende på produktionsförmågan. Om man äger mer än 50 ha skog så får högst hälften av skogsmarken bestå av kalmark och skog som är yngre än 20 år.
http://www.svo.se/episerver4/templates/SNormalPage.aspx?id=20993

Ett kalhygge i Härjedalen kan inte vara dyrt. Ska du markbereda och plantera kostar det ca 4000-10000 kr/ha
Citera
2008-02-11, 08:48
Medlem
rogga9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzifer
Är bara en lekman men har blivit intresserad av skog senaste tiden.

Rent generellt betalar man för m3sk/ha (hur mycket skog det finns, mäts i skogskubik) , vilken ålder det är på skogen - man delar in skogen i huggningsklasser från kalmark upp till skog som går att avverka. Ingår det någon fastighet eller jakträtt, vatten runtomkring etc sådant kan höja priset.

Barrskog tar ungefär 45-100 år på sig att växa upp och bli ståtliga. 50 ha är även gränsen för följande:

Ett kalhygge i Härjedalen kan inte vara dyrt. Ska du markbereda och plantera kostar det ca 4000-10000 kr/ha

Ok, vad tror du det kan kosta då ifall 50 ha med skog i samma område kostar ca 1 miljon? Det finns en mindre sjö på tomten men ingen fastighet och jakträtt vet jag faktiskt inte. Mellan tummen och pekfingret, vad skulle du säga att det kan kosta?
Citera
2008-02-11, 14:28
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogga9
Ok, vad tror du det kan kosta då ifall 50 ha med skog i samma område kostar ca 1 miljon? Det finns en mindre sjö på tomten men ingen fastighet och jakträtt vet jag faktiskt inte. Mellan tummen och pekfingret, vad skulle du säga att det kan kosta?

Köper du marken så har du jakträtten, det är alltid markägaren som äger jakträtten, men denne kan då hyra ut jakträtten om den så vill. Sedan tar det väl 70 år och uppåt från kallhygge till avverkningsbar skog.
Citera
2008-02-11, 19:36
Medlem
Vem vet vad virkespriser och markpriser är om typ 50 år. Och hur skatteregler och dylikt ser ut.

Jag ser det såhär: Mark som saknar skog ger ingen avkastning, bara en eventuell värdeökning när markpriserna stiger. Skulle du däremot köpa skog som du kan slutaverka så att det i princip täcker köpespriset låter det som en bra idé att återplantera och sedan vänta i femtio år. Då ligger du inte ute med pengar.

Har du kapital så du kan köpa utan lån?
Citera
2008-02-12, 08:31
Medlem
rogga9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzifer
Vem vet vad virkespriser och markpriser är om typ 50 år. Och hur skatteregler och dylikt ser ut.

Jag ser det såhär: Mark som saknar skog ger ingen avkastning, bara en eventuell värdeökning när markpriserna stiger. Skulle du däremot köpa skog som du kan slutaverka så att det i princip täcker köpespriset låter det som en bra idé att återplantera och sedan vänta i femtio år. Då ligger du inte ute med pengar.

Har du kapital så du kan köpa utan lån?

Ja, jag har kapital så att jag slipper ta lån. Det du säger är ju väldigt sant, man vet ju aldrig hur det blir i framtiden så genom att köpa skog och sedan avverka har jag ju mitt kalhygge men samtidigt nästan pengarna tillbaka. Å andra sidan är det ju ett mindre område jag i sådana fall kan köpa. Grejen är att jag inte är i något stort behov av pengarna just nu utan jag letar efter något att investera dem i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in