2008-02-09, 21:56
Medlem
Megadeths avatar
nu har jag så tråkigt såhär på lördags kvällen att ett bra äventyrs spel skulle sitta som en smäck. och tyvärr så har jag inte spelat sedan urminnes tider så lite rekommendationer skulle behövas. minns gamla spel som kings quest osv. med glädje. så kör på här nu.
2008-02-09, 22:01
Medlem
KillLovelyPonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megadeth
nu har jag så tråkigt såhär på lördags kvällen att ett bra äventyrs spel skulle sitta som en smäck. och tyvärr så har jag inte spelat sedan urminnes tider så lite rekommendationer skulle behövas. minns gamla spel som kings quest osv. med glädje. så kör på här nu.

Grim Fandango

Vet inte om detta klassas som renodlat äventyrsspel, men Outcast är ett av de bästa spelen jag lirat. Har några år på nacken men håller alla gånger...
2008-02-09, 22:33
Medlem
Megadeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillLovelyPony
Grim Fandango

Vet inte om detta klassas som renodlat äventyrsspel, men Outcast är ett av de bästa spelen jag lirat. Har några år på nacken men håller alla gånger...

tack för tipset. ska kolla in det. har hört att fahrenhet ska vara bra också. någon som kan säga något om det?
2008-02-09, 22:56
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
tack för tipset. ska kolla in det. har hört att fahrenhet ska vara bra också. någon som kan säga något om det?

Grim Fandango slår jag stort på likaså, världens i särklass bästa spel i min bok. Kanske inte ett helt och hållet renodlat äventyrsspel som Monkey Island-serien från samma utvecklare men trots allt är det fullkomligt charmigt och generöst med mycket bra twister, en allsköns handling, trevliga och varierande miljöer, finurliga och intressanta karaktärer och bra men inte alltför svåra problemlösningssegment.

Annars vill jag slå ett slag för Full Throttle, Broken Sword-serien, Sinking Island, Monkey Island-serien, The Dig, Day of the Tentacle och Sam & Max.
2008-02-09, 23:09
Medlem
Old Insights avatar
Maniac Mansion är kul, + dem som redan nämnts.
2008-02-09, 23:11
Medlem
Bara jag som hyser stor kärlek till Little Big Adventure?
Rekommenderar det om du inte kräver bra grafik.
2008-02-09, 23:40
Medlem
Argones avatar
Tibia är ju en klassiker haha. 2d spel men blivet förstöt med tiden .
2008-02-10, 04:31
Medlem
Megadeths avatar
jag tackar för tipsen och ska kolla in endel titlar som har nämnts här.
2008-02-10, 13:31
Medlem
Sierra och Lucas Arts gjorde många serier av bra spel.

Några personliga favoriter var Indiana Jones and the Fate of Atlantis. Sam and Max serien, Space Quest och Kings Quest samt Leisure Suit Larry.

Sen finns det såklart Disc World och Broken Sword serierna. Båda mycket innovativa i mitt tycke.

Beneath a steel sky är en gammal klassisker med mycket bra story insipiread av George Orwell och Blade Runner.

Monkey Island har inte gått ur tiden ännu, skön humor och kluriga pussel.

Little big adventure 1 & 2, lite mer actionbetonat, men innehåller så många sköna detaljer att det är omöjligt att inte älska. Ett av de få spel som jag sträckspelat.

Full Throttle, även det ett underbart spel. Du spelar bikern Ben som ska rentvå sig själv från mordanklagelser och se till att ett företag inte börjar tillverka minivans istället för motorcyklar. Ett av de coolaste spelen som gjorts.

Lite mer modern, The longest Journey. Inte särskilt svårt, men väldigt intressant story och mycket spännande miljöer. Lite som att spela en saga. Missa inte!

Kan ge fler förslag, men då får du specifiera lite mer vad du gillar
2008-02-16, 19:00
Medlem
BigEgoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av young_george

Lite mer modern, The longest Journey. Inte särskilt svårt, men väldigt intressant story och mycket spännande miljöer. Lite som att spela en saga. Missa inte!

Tycker inte du ska missa det, bra story och lagomsvårt. Tycker dock att det är aningen kort.

Har ni fler tips på äventyrsspel som Myst & dreamfall-tlj. Gärna modell nyare
Senast redigerad av BigEgos 2008-02-16 kl. 19:15.
2008-02-16, 21:31
Medlem
Krusets avatar
Citat:

fahrenheit är det bästa äventyrsspelet jag spelat =)

rekommenderar det starkt
2008-02-16, 21:31
Medlem
Mandic!s avatar
Jag rekommenderar Oblivion!
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem