• 1
  • 2
2008-02-09, 18:01
Medlem
vill formatera om min dator men när jag försöker med den recovery cd som jag har så står det att det är fel version eller något liknande så antar att den inte går att använda. går det att ladda ner något program som hjälper en att formatera om skiten utan skivan eller hur ska jag göra?
Citera
2008-02-09, 18:14
Medlem
sommarlovs avatar
Dude, börja med att berätta vad du har för dator och operativ!
Citera
2008-02-09, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Dude, börja med att berätta vad du har för dator och operativ!

Har en AMD Athlon nånting och använder windows XP
Citera
2008-02-09, 18:19
Medlem
sommarlovs avatar
Eh, vad står det på datorn?
Dell, Compaq eller albanian PC.

Så, nu har du fått min tid, hinner inte mer nu...
Citera
2008-02-09, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Eh, vad står det på datorn?
Dell, Compaq eller albanian PC.

Så, nu har du fått min tid, hinner inte mer nu...

Hp är det..
Citera
2008-02-09, 18:25
Medlem
Snorlyktans avatar
Har du ingen installationsCD för windows? Ta hem en och kör därifrån.

Eller ladda ner knoppix (eller nästan valfri linux live-cd) och formatera med gparted eller qtparted.
Citera
2008-02-09, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Har du ingen installationsCD för windows? Ta hem en och kör därifrån.

Eller ladda ner knoppix (eller nästan valfri linux live-cd) och formatera med gparted eller qtparted.

så hur formaterar jag om datorn med en windows-cd? alltså jag vet inte hur man formaterar om eller någonting vet bara att jag inte har någon recovery-cd och att det är den som behövs om man ska formatera om den..
Citera
2008-02-09, 18:35
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jooosse
så hur formaterar jag om datorn med en windows-cd? alltså jag vet inte hur man formaterar om eller någonting vet bara att jag inte har någon recovery-cd och att det är den som behövs om man ska formatera om den..

Trycker i skivan, startar om datorn, väljer att installera. Efter ett tag frågar den om du vill formatera partitionen. Enkelt.

Men du vet att om du formaterar om burken försvinner allt. Inklusiver operativsystemet. Har du då ingen recovery-CD eller installations-CD så har du bara en ball brevpress kvar.
Citera
2008-02-09, 18:36
Medlem
Citat:
Trycker i skivan, startar om datorn, väljer att installera. Efter ett tag frågar den om du vill formatera partitionen. Enkelt.

Testade det men då stod det att versionen inte stämde överens med licenskoden på datorn :S
Citera
2008-02-09, 18:39
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Testade det men då stod det att versionen inte stämde överens med licenskoden på datorn :S

Du har alltså lånat en cd från någon annan då? Windows är ofta bundet till datorn det köptes med, då funkar det inte.

Du måste ha en windowsskiva som är köpt utan dator, eller en piratkopierad. Då lär det funka finfint.
Citera
2008-02-09, 18:46
Medlem
Citat:
Du har alltså lånat en cd från någon annan då? Windows är ofta bundet till datorn det köptes med, då funkar det inte.

Du måste ha en windowsskiva som är köpt utan dator, eller en piratkopierad. Då lär det funka finfint.

Det är det som är det konstiga, för cd'n är min. Men jag kommer ihåg att jag trodde att jag tappat bort den och beställde en ny men hittade den gamla och hade helt plötsligt två. Kan det vara så att det är den gamla jag försöker använda och att den inte fungerar längre för att datorn står på den nya nu?
Citera
2008-02-09, 18:54
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Det är det som är det konstiga, för cd'n är min. Men jag kommer ihåg att jag trodde att jag tappat bort den och beställde en ny men hittade den gamla och hade helt plötsligt två. Kan det vara så att det är den gamla jag försöker använda och att den inte fungerar längre för att datorn står på den nya nu?

Så kan det nog vara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in