2008-02-09, 14:59
Medlem
eskims avatar
Tja

När jag kopplar(klonar bilden) min laptop till min nya Samsung LCD så blir bilden lite suddig.
Kanterna på fönster o olika skrivbordsgenvägar blir oxo suddiga .Filmer ser skitbra ut men det är när man surfar och har uppe skrivbordet som det ser lite knepigt ut.
Har försökt att pilla med inställningarna men hittar inte vad jag ska göra.
Sitter felet i datorn eller i tv , bilden blir likadan på laptopen .
Citera
2008-02-09, 15:42
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Tja

När jag kopplar(klonar bilden) min laptop till min nya Samsung LCD så blir bilden lite suddig.
Kanterna på fönster o olika skrivbordsgenvägar blir oxo suddiga .Filmer ser skitbra ut men det är när man surfar och har uppe skrivbordet som det ser lite knepigt ut.
Har försökt att pilla med inställningarna men hittar inte vad jag ska göra.
Sitter felet i datorn eller i tv , bilden blir likadan på laptopen .
Det låter som om du inte kör rätt upplösning till din TV. Då börjar den skala om och göra sitt bästa för att det ska gå att se, och det fungerar rätt bra på filmer där man ändå inte har så skarpa kanter och tunna streck, men i datorns fönster och texter har du allt det, och då brukar det se rätt illa ut. Testa att kolla upp vilken upplösning din TV är gjord för och se om ditt grafikkort kan köra det.
Citera
2008-02-09, 16:28
Medlem
Du kan ju börja med att berätta vad du använder för någon anslutning?
Citera
2008-02-09, 17:28
Medlem
eskims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det låter som om du inte kör rätt upplösning till din TV. Då börjar den skala om och göra sitt bästa för att det ska gå att se, och det fungerar rätt bra på filmer där man ändå inte har så skarpa kanter och tunna streck, men i datorns fönster och texter har du allt det, och då brukar det se rätt illa ut. Testa att kolla upp vilken upplösning din TV är gjord för och se om ditt grafikkort kan köra det.

Vart kan jag se vilken upplösning min tv ska ha ? Har en ny Samsung 40" LCD (LE40R86) . Jag kör med 1024*768 på båda skärmarna , men det kanske är för lite ?
Jag använder S-video kabel , min dator e ju ett år gammal så den "borde" ju klara det kan man tycka !? Eller?
Det sitter ett ATI Radeon express 1100 i min dator , kanske inte det nyaste grafkortet på marknaden, men ändå
Citera
2008-02-09, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Jag använder S-video kabel

Och där har vi felet. S-video använder en analog signal, i upplösning 480i eller 576i. 480i betyder 640×480 pixlar ej progressivt, din TV har en upplösning på 1366x768 pixlar och skulle behöva en progressiv signal. Du kan använda en analog signal (VGA) men det bästa vore en digital via DVI eller HDMI.
Citera
2008-02-09, 19:41
Medlem
eskims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirek
Och där har vi felet. S-video använder en analog signal, i upplösning 480i eller 576i. 480i betyder 640×480 pixlar ej progressivt, din TV har en upplösning på 1366x768 pixlar och skulle behöva en progressiv signal. Du kan använda en analog signal (VGA) men det bästa vore en digital via DVI eller HDMI.

Helvetes jävla skit oxo , fan min "nya" dator har ju inte ens DVI ! Bara S-video och VGA.
Finns det något sätt att få till det ändå ?

Nä nu blir det till att sälja skiten o köpa en ny laptop , ska nog gå över till den mörka sidan(Mac)
Citera
2008-02-09, 23:35
Medlem
men det finns ju kontakter där du kan sätta in en liten "röd" adapter för dvi i din vga utgång på datorn sedan köper du en en dvi/vga kabel och kopplar från datorn till tvn för jag antar att du har vga in på tvn.

Jag kör så och det funkar kanon bra bild alltså
Citera
2008-02-10, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxMartin
men det finns ju kontakter där du kan sätta in en liten "röd" adapter för dvi i din vga utgång på datorn sedan köper du en en dvi/vga kabel och kopplar från datorn till tvn för jag antar att du har vga in på tvn.

Jag kör så och det funkar kanon bra bild alltså

Varför köpa en DVI-adapter till en VGA utgång? Signalen från VGA utgången är fortfarande analog. Bättre att koppla VGA direkt till TV. Jag har aldrig testat med VGA till en LCD eftersom min gamla stationära burk från början av milleniumet hade DVI utgång, och min nuvarande laptop har HDMI, men det blir säker godkänd bild, bättre än med S-video i alla fall.
Citera
2008-02-10, 16:05
Medlem
eskims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirek
Varför köpa en DVI-adapter till en VGA utgång? Signalen från VGA utgången är fortfarande analog. Bättre att koppla VGA direkt till TV. Jag har aldrig testat med VGA till en LCD eftersom min gamla stationära burk från början av milleniumet hade DVI utgång, och min nuvarande laptop har HDMI, men det blir säker godkänd bild, bättre än med S-video i alla fall.

Nä det blir till att kränga skiten o köpa en ny !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in