2008-02-09, 11:57
Medlem
För ett tag sen så krashade min kompis dator, den bara slockande och nu vägrar den starta. När man trycker på ON så brummar den till för att sedan starta om och göra samma sak en gång till.

Nu till problemet: Han hade lite filer kvar på hårddisken som han ville ha kvar, så jag satte hårdisken i min docka. Allting fungerade, fick som vanligt upp den som en extern hårddisk. Det enda om inte funkade var att jag inte kom in i C:\Documents and Settings\<användare>-mappen, och tyvärr hade han sparat alla filer i "Mina Document". Försöker man öppna mappen står det att den inte är tillgänglig. Allt annat än den mappen funkar.

Försökte också att starta en annan dator från disken, men det står att det blir MBR-fel. Körde Chkdsk men det funkade inte då heller.

Någon som vet hur man kommer in i mappen?
Citera
2008-02-09, 12:00
Medlem
Pijas avatar
Har du administrativa rättigheter med ditt användarkonto, om inte du nog det.

Prova att gå in som defaultuser administrator på det lokala kontot så kanske det går vägen, admin bör ha rättigheter hela vägen, alternativt, inne som administrator kan du kanske ändra rättigheterna på documents and settings\<username> mappen så den blir tillgänglig för dig.
Citera
2008-02-09, 12:02
Medlem
Hur ändrar jag rättigheterna?
Citera
2008-02-09, 12:09
Medlem
Pijas avatar
högerklicka på mappen och välj properties (egenskaper) fliken security (säkerhet) och lägg till full control eller fulla rättigheter eller vad det nu heter på svenska på den användaren du är inloggad som, finns han/hon inte så lägg till den. Du ser nog när du väl har fliken uppe.
Citera
2008-02-09, 22:16
Medlem
DeGes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pija
högerklicka på mappen och välj properties (egenskaper) fliken security (säkerhet) och lägg till full control eller fulla rättigheter eller vad det nu heter på svenska på den användaren du är inloggad som, finns han/hon inte så lägg till den. Du ser nog när du väl har fliken uppe.

För att komma åt den fliken måste du först avaktivera förenklad fildelning, detta görs under verktyg->mappalternativ->visning
Citera
2008-02-10, 12:49
Medlem
Okidoki, det funkade!

Tack så mycket!
Citera
2008-02-10, 20:23
Medlem
Ett annat tips som man kan använda om datorn i sig fungerar men inte bootar, är att boota upp den på en live-linuxskiva, och spara över alla filer på en usb-sticka eller så. Då slipper man jiddra med att flytta över hårddisk och ändra rättigheter. Men som sagt, datorn måste ju gå att starta, vilket inte verkar vara fallet här.
Citera
2008-02-10, 20:35
Medlem
kimdah2002s avatar
Måste finnas 62 trådar vid det här laget som handlar om samma sak sök o du skall finna...
Citera
2008-02-11, 15:24
Medlem
Jag sökte, fann inget.

Men jag löste problemet, tack för hjälpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in