2008-02-09, 10:38
Medlem
Hej!

Jag var till skattemyndigheten i veckan eftersom dom hade frågor om ansökan om F-skatt.

Huvuddelen av min verksamhet är att ansvara för entrevärdar och anskaffa dessa med arbetskläder, utbildning mm! Därmed EJ Ordningsvakter!

Det hon från skatteverket sa är att jag inte får hyra ut mig själv/arbeta som konsult (entrevärd) när jag har en enskild firma. Hon sa att det är annat om man har aktiebolag.

Kan det verkligen stämma?

Jag har ju flera olika företag som kunder där jag "hyr ut mig".

Det kan även tilläggas att dessa entrevärdar EJ krävs för utskänkningstillståndet och därmed inte är "vanlig" pub/nattklubbs personal.
Citera
2008-02-09, 10:52
Medlem
Eftersom du har flera kunder så är det ju inget problem med den sk. "konsultfällan". Jag kan inte förstå varför du inte skulle kunna hyra ut du själv i detta fall? Dubbelkolla med ngn annan på skatteverket.
Citera
2008-02-09, 10:53
Medlem
Kanske menade hon att du måste ha fler än en uppdragsgivare, du kan inte hyra ut dig som konsult till samma krog hela tiden för då tycker dom att du ska vara anställd istället. Men har du flera uppdragsgivare kan det inte vara ngt problem tycker jag.
Citera
2008-02-09, 12:35
Medlem
Det finns gott om tomtar på skatteverket. Min bedömning är att 99% är inkompetenta och dessutom saknar förmåga att uttrycka sig i tal och/eller skrift.

Enskild firma är som vilket företag som helst. Det är bara en av en handfull olika bolagsformer som man kan välja mellan. Den är överlägset bäst, dessutom, om man driver företaget helt själv (nu riskerar jag att starta ett flamewar här, med de som anser att AB är "bättre", men det var inte riktigt det frågan handlade om).

Däremot får du inte ha endast en uppdragsgivare. För då räknas det som förtäckt anställning. Och då kan du och/eller uppdragsgivaren åka på en rejäl skattesmäll.

Du får göra vad du vill i din enskilda firma, så länge den drivs i syfte att tjäna pengar. Är du en riktigt fena på poker eller att remixa techno-musik så kan du driva det som en enskild firma. Eller du kanske är en briljant forskare inom biotech. Då kan du också driva det som enskild firma. Du kan konsulta.

Du kan dock INTE starta en firma i syfte att kunna dra av momsen och handla momsfritt, vilket en del gör. Det är brottsligt. Startar man ett företag måste man ha ett otvivelaktigt syfte att tjäna pengar. Gör man inte det måste man lägga ner företaget.
Senast redigerad av Kommissarien 2008-02-09 kl. 12:37.
Citera
2008-02-09, 14:11
Medlem
ap3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommissarien
Det finns gott om tomtar på skatteverket. Min bedömning är att 99% är inkompetenta och dessutom saknar förmåga att uttrycka sig i tal och/eller skrift.

Enskild firma är som vilket företag som helst. Det är bara en av en handfull olika bolagsformer som man kan välja mellan. Den är överlägset bäst, dessutom, om man driver företaget helt själv (nu riskerar jag att starta ett flamewar här, med de som anser att AB är "bättre", men det var inte riktigt det frågan handlade om).

Däremot får du inte ha endast en uppdragsgivare. För då räknas det som förtäckt anställning. Och då kan du och/eller uppdragsgivaren åka på en rejäl skattesmäll.

Du får göra vad du vill i din enskilda firma, så länge den drivs i syfte att tjäna pengar. Är du en riktigt fena på poker eller att remixa techno-musik så kan du driva det som en enskild firma. Eller du kanske är en briljant forskare inom biotech. Då kan du också driva det som enskild firma. Du kan konsulta.

Du kan dock INTE starta en firma i syfte att kunna dra av momsen och handla momsfritt, vilket en del gör. Det är brottsligt. Startar man ett företag måste man ha ett otvivelaktigt syfte att tjäna pengar. Gör man inte det måste man lägga ner företaget.

Funkar utmärkt så länge man är lite kreativ.
Citera
2008-02-09, 22:31
Medlem
Seatims avatar
Börja om. Skicka in en ny ansökan, och där har du flera uppdragsgivare... Med lite olika typer av uppdrag då går det bättre
Citera
2008-02-10, 16:38
Medlem
Jag fick F-skatt sedeln eftersom som hon på skatteverket sa att jag kommer ha anställda eftersom om jag bara hade varit själv som "uthyrd" så skulle jag inte få f-skatt eftersom jag då skulle vara anställd av mina uppdragsgivare och endast behöva A-skatt.

Jag har själv fått den uppfattningen att ifall jag har flera olika uppdragsgivare så kan jag inte klassas som "anställd" utan "konsult" och betalar mina egna skatter och sociala avgifter även som enskild näringsidkare.

Jag ska ta kontakt med skatteverket igen på måndag för att reda ut detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in