2008-02-08, 21:59
Medlem
Ett fullt allvarligt fråga. Är kvinnan underordnad männen? Är vi män mera ansvarsfulla än kvinnorna?
Citera
2008-02-08, 22:39
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
Ett fullt allvarligt fråga. Är kvinnan underordnad männen? Är vi män mera ansvarsfulla än kvinnorna?

Jag svarar nej på båda frågorna.
Citera
2008-02-08, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takiida
så du tror alltså inte att det finns mentala och fysiska skillnader mellan män och kvinnor?
Citera
2008-02-08, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takiida

Du ger ett svar utan motivation, oseriös med andra ord.
Citera
2008-02-08, 23:32
Medlem
Jag tycker att naturen har gett män och kvinnor olika förutsättningar, ett kön är inte underordnad det andra könet men de är komplement till varandra.
Citera
2008-02-08, 23:38
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Du ger ett svar utan motivation, oseriös med andra ord.

Ja frågeställningen var ju knappast seriös.
Han definierade ju knappast "ansvarsfull".
Eller på vilket sätt kvinnan skulle vara "underordnad" männen..
Citat:
Är kvinnan underordnad männen? Är vi män mera ansvarsfulla än kvinnorna?

Sedan så ner han inte får motevering på svaren "nej" och "nej" så drar han till med: "så du tror alltså inte att det finns mentala och fysiska skillnader mellan män och kvinnor?"

Huruvida det finns "mentala skillnader" eller inte mellan könen så har de inget med huruvida man är mer "ansvarsfull" eller inte att göra. Eller att kvinnan har i snitt 30% mindre muskelmassa inte vara något man använder som en sorts "allmän term" för "undeordnad" om för den saken skull.

Så varför kräva moteviering av den som svara när den som fårgade knappast definierade
"underordnad" och "ansvarsfull"?
Senast redigerad av Empress 2008-02-08 kl. 23:46.
Citera
2008-02-08, 23:38
Medlem
lismer12s avatar
Ganska meningslös frågeställning då det helt beror på sammanhanget. Till att börja med: vad menas exakt med underordnad? Jag tillåter mig göra ett antal antaganden som utgör ett slags exempel, att diskutera utifrån:

1. Underordnad innebär att kvinnans totala glädje är mindre än mannens
2. Sammanhanget är det svenska samhället, som en medelbegåvad typisk kvinna
3. Jag generaliserar grovt och urvalsgruppen människor torde behöva vara mycket stort för att mina gissningar ska ge den minsta bild av verkligheten. Det skiljer mer inom könen än generellt dem emellan.

Att mäta 1. är mycket svårt, vad är glädje? Även om män antagligen har större potential att tillskansa sig materiell egendom med tanke på punkt 2, har nog ändå kvinnan större möjlighet att glädja sig över det hon har eller finna andra källor till lycka på rent själslig och kostnadsfri väg. Till exempel genom vänskap eller att få vara del i ett viktigt sammanhang. Jag försöker poängtera att män nog ofta roar sig med så kallade dyra leksaker.

Som man är det lätt att slå sig för bröstet med att "vi" är mer rationella och därför kan vara "smarta" och ta oss dit vi vill. Men det argumentet bottnar åter igen i definitionen av lycka, vad är det som säger att man inte kan vara nöjd utan att kunna påverka? Män vill nog känna att de kan påverka i större utsträckning än kvinnor, därför blir effekten att viljan och förmågan tar ut varandra.

Men som sagt, mitt sanslösa spekulerande är egentligen helt poänglöst, för vad hoppas du egentligen få svar på med din föreställning? Kvinnor tjänar mindre än män, unga tjejer mår sämre än jämnåriga killar, kvinnor har lättare att prata om sina känslor, afrikaner har längre kuk än asiater och fransmän är arroganta.
Citera
2008-02-09, 01:23
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Ja frågeställningen var ju knappast seriös.
Han definierade ju knappast "ansvarsfull".
Eller på vilket sätt kvinnan skulle vara "underordnad" männen..

Sedan så ner han inte får motevering på svaren "nej" och "nej" så drar han till med: "så du tror alltså inte att det finns mentala och fysiska skillnader mellan män och kvinnor?"

Huruvida det finns "mentala skillnader" eller inte mellan könen så har de inget med huruvida man är mer "ansvarsfull" eller inte att göra. Eller att kvinnan har i snitt 30% mindre muskelmassa inte vara något man använder som en sorts "allmän term" för "undeordnad" om för den saken skull.

Så varför kräva moteviering av den som svara när den som fårgade knappast definierade
"underordnad" och "ansvarsfull"?

Precis
Citera
2008-02-09, 01:48
Medlem
MrCheebas avatar
Som christofer_a berörde så är frågan ganska idiotisk. Vad då "underordnad"? Menar du fysisk styrka eller mental kapacitet? Det har bevisats inom medicinen att mäns ögon är skapta på så sätt att de ser bäst då de betraktar fokuserade områden till nackdel för det perifiära seendet och uppfattande av den övergripande situationen. Det har också visats att kvinnor av naturen har ögon som fokuserar mer på ett brett och övergripande seende, till nackdel för fokuserat uppfattande av en enskild händelse.
Vad är enligt ditt tycke underordnat och överordnat?

I dagens underliga samhälle där en helt ny situation har växt fram under de senaste hundra åren så kan det väl kvitta vilket kön man tillhör. De individuella, icke könsrelaterade egenskaperna och talangerna är viktigast för framgång. Skulle vi tvingas återgå till forna tiders förh¨ållanden så skulle kanske de traditionella könsrollerna visa sig gynsamma för överlevnad. Men vem skall då betraktas som överordnad eller underordnad tycker du? Mannen som är ute på jakt eller modern med tutten i munnen på barnet hemma framför elden i grottan?
Senast redigerad av MrCheeba 2008-02-09 kl. 01:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in