2008-02-08, 19:08
Medlem
Malvolios avatar
Gjorde en snabbsökning på forumet men hittade inget som var det jag ville ha svar på.

Min fråga är då hur ni definerar en invandrare dvs. från vilka länder/delar av världen som en person ska komma för att ni ska definera honom/henne för invandrare.

Jag vet att man är invandrare om man kommer från något annat land till Sverige men frågan är alltså var ifrån man ska komma för att ni ska använda termen mot den personen.

Enligt min definition så kallar jag folk från östländerna(forna sovjet, medelöstern och västra asien) samt Afrika och sydamerika för invandrare. De som kommer från väst Europa, nordamerika, östra asien och indonesien(tror jag fått med alla delar av värden nu) kallar jag oftast inte för invandrare utan bara för den nationalitet de har.

Låt oss nu höra era definitioner.

PS. om tråd redan finns eller om den är missvisande/emot regler så är moderator välkommen att modifiera eller låsa/radera tråden.DS.
Citera
2008-02-08, 19:51
Medlem
När kulturrelativisterna börjar säga att "vem är egentligen svensk och vem är invandrare idag?" så kontrar jag med att INGEN på jordklotet skulle definiera mig som invandrare i Sverige, utseendemässigt och namnmässigt.

Annars så håller väl även för mig ordet "invandrare" att ramla på plats så sakteliga som just en beteckning för individer från mellanöstern, afrika kanske sydamerika och vissa östtyper.

Alla andra är nån sorts "utbytesstudenter".
Citera
2008-02-08, 20:00
Bannlyst
Mellanöstern packet som skrämmer oss patrioter!
Men invandrare är man ju så fort man byter land och blir en ny medborgare.
Sedan finns det ju arbetsinvandring och politiskaflyktingar osv...
MEN VÄRST AV ALLT är alla som kommer hit och vålför sig på olika sätt i sverige, rån,grovmisshandel och gruppvåldtäkter å liknande....
Där leder mellanöstern packet....
Även om det finns trevliga&goda muslimer....
Men 2010 kommer SD rensa ut onskan och låta dom värdiga invandrarna få all stöd och hjälp dom behöver.
Citera
2008-02-08, 20:18
Avslutad
Invandrare=Kan ej svenska,vill ej kunna det,vill ej jobba,vill skrämmas,föra in sin kultur till varje pris,vill ha pengar utan motprestation osv.
Citera
2008-02-08, 20:21
Medlem
Ruskigbusss avatar
Att hitta på egna definitioner av ord leder ju bara till förvirring och att man diskuterar förbi varandra.

En invandrare är en som är född i ett annat land och VANDRAT IN till det land han är invandrare i.

Detta är en EXAKT och ENTYDIG definition, som inte lämnar utrymme för något missförstånd.

Och då är ALLA som inte är född i Sverige, men som nu bor här = invandrare, oavsett om han är född en meter från den svenska gränsen eller på andra sidan jordklotet.
Citera
2008-02-08, 20:22
Bannlyst
Finns det någon riktig definition på svenskhet egentligen? Eller är det också otillåtet?
Citera
2008-02-08, 20:31
Medlem
Malvolios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Att hitta på egna definitioner av ord leder ju bara till förvirring och att man diskuterar förbi varandra.

En invandrare är en som är född i ett annat land och VANDRAT IN till det land han är invandrare i.

Detta är en EXAKT och ENTYDIG definition, som inte lämnar utrymme för något missförstånd.

Och då är ALLA som inte är född i Sverige, men som nu bor här = invandrare, oavsett om han är född en meter från den svenska gränsen eller på andra sidan jordklotet.
Det var det jag sa i mitt inlägg men frågan va då att mot vilka ni sägar invandrare till mer som ett skällsord eller vad man ska kalla det.
Citera
2008-02-08, 20:44
Medlem
M_A_Rs avatar
Här finns inga oklarheter. En invandrare är en person som flyttat in till Sverige från ett annat land. Punkt.

Men visst, ordet "invandrare" idag är mer eller mindre synonymt med en mörk, utomeuropeisk person. Precis på samma sätt som ordet "rasist" är synonymt med en kortsnaggad vit kille med nazist-sympatier.

Sanningen är ju den, att även vita européer som flyttat in till Sverige är att beteckna som invandrare, och att även mörka människor kan vara rasister. Tror knappast Abdallah från Jordanien skulle se med särskilt blida ögon på om hans dotter skulle äkta en neger från svartaste Afrika.
Citera
2008-02-08, 20:58
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvolio
Det var det jag sa i mitt inlägg men frågan va då att mot vilka ni sägar invandrare till mer som ett skällsord eller vad man ska kalla det.

Nu använder jag inte ord som betyder något neutralt som skällsord.

Kanske letar du efter ord som "svartskalle" eller "blatte"?

(Brukar inte använda dessa heller, eftersom jag inte har för vana att klassa ner folk pga ursprung, men som ord finns de ju.)
Citera
2008-02-08, 20:59
Medlem
Charlie Wilsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalambolle
Finns det någon riktig definition på svenskhet egentligen? Eller är det också otillåtet?

Man är svensk om man är svensk medborgare.

Man är invandrare om man är född utomlands.
Man är till hälften andra generationens invandrare om en förälder är född utomlands.
etc.

Svårare än så är det inte.
Citera
2008-02-08, 21:07
Medlem
Psychoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie Wilson
Man är svensk om man är svensk medborgare.

Man är invandrare om man är född utomlands.
Man är till hälften andra generationens invandrare om en förälder är född utomlands.
etc.

Svårare än så är det inte.

Så man blir alltså helt svensk när man har svenskfödda föräldrar?
Har det inget med medborgarskap att göra? Bara en tanke...
Citera
2008-02-08, 21:14
Medlem
Jag skulle inte kalla någon som bara fått en papperslapp i handen för svensk.

Förmodligen så skulle en medborgare i tredje(kanske andra för européer) generationen kunna räknas som svensk, om han också assimilerats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in