2008-02-07, 19:25
Medlem
incomas avatar
hej.
har ett litet problem, installerade ubuntu 7.1 och allt funkar bra. har inte mycket erfarenhet av linux innan men kan anda det mest grundlaggande. da min ljudutgang pa laptopen pajjade sa kopte jag en:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=44653
i windows xp sa var det bara att plugga in den sa funkade det fin fint. men i ubuntu verkar det inte ga lika smidigt... ngn som har natt tips pa hur jag ska gora for att fa ljud! for det ar ju ett maste.... vill inte ga tillbaka till windows sa jag hoppas det gar att losa.
tacksam for svar!!
Citera
2008-02-07, 19:40
Medlem
PoltoXs avatar
Har du googlat på om det finns stöd för den i linux? Kan vara värt ett försök. Annars för att göra det lätt kan du prova att tanka hem alsaconf. Den modprobar modulerna om det finns stöd
Citera
2008-02-07, 20:12
Medlem
incomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoltoX
Har du googlat på om det finns stöd för den i linux? Kan vara värt ett försök. Annars för att göra det lätt kan du prova att tanka hem alsaconf. Den modprobar modulerna om det finns stöd

googlade lite och hittade:

http://testklubben.smartson.se/blogs...-ljudkort.aspx

det ska ju funka utan problem. men jag far det inte att funka ...
kan du ge mig nagra tips pa hur jag ska fa det att funka? kan som sagt inte mycket om linux, sa aven om det ar d mest simplaste tipsen sa ar jag tacksam..
Citera
2008-02-07, 20:21
Medlem
Snelhest1234s avatar
du ska kryssa ut något i "volym kontrollen" kan tyvärr inte beskriva det bättre för att jag inte mins... Jag har haft samma problem innan men gav upp ubuntu....
Citera
2008-02-07, 20:35
Medlem
Bossiemans avatar
Har du sagt åt Ubuntu att använde det ljudkortet?

Om inte så är ju det en bra start iaf. Dubbelklicka på högtalarikonen, välj sedan Arkiv- Byt enhet - Ljudkortet du vill använda.
Citera
2008-02-07, 20:44
Bannlyst
Jag kör usb-ljudkort och det funkar fint.
Annars kan du ju testa System-Preferences-Sound
Och under devices kan du se, testa och sätta de olika ljudutgångarna till default
Kanske är samma sak som bossieman skriver...
Citera
2008-02-07, 20:58
Medlem
incomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Har du sagt åt Ubuntu att använde det ljudkortet?

Om inte så är ju det en bra start iaf. Dubbelklicka på högtalarikonen, välj sedan Arkiv- Byt enhet - Ljudkortet du vill använda.

tack, har gjort d nu och mitt usb kort fanns med pa "listan". men jag far anda inget ljud nar jag satter igang en mp3 lat i "rythmbox..*".
Citera
2008-02-07, 21:01
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av incoma
tack, har gjort d nu och mitt usb kort fanns med pa "listan". men jag far anda inget ljud nar jag satter igang en mp3 lat i "rythmbox..*".

Ok, testa att starta om.
Citera
2008-02-07, 21:04
Medlem
incomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McEvil
Jag kör usb-ljudkort och det funkar fint.
Annars kan du ju testa System-Preferences-Sound
Och under devices kan du se, testa och sätta de olika ljudutgångarna till default
Kanske är samma sak som bossieman skriver...

Bossieman
McEvil

tack tack tack!!! nu funkar det!!
Citera
2008-02-07, 21:05
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av incoma
Bossieman
McEvil

tack tack tack!!! nu funkar det!!

Gött att höra, igentligen inte så svårt men är man ovan så är man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in