• 1
  • 2
2008-02-07, 19:11
Jag har Windows XP installerat på en opartitionerad 300 Gb hårddisk tillsammans med en massa annat krafs som jag helst inte vill bli av med.

Nu satte jag in ytterligare en 37 Gb hårddisk i datorn för att bara ha Windows och program på.

Efter att ha installerat Windows på den nya hårddisken, som då fick enhetsbeteckningen D:, så tänkte jag att det bara var att radera Windowsfilerna på det gamla systemet, sedan starta om, och få det nya systemet att ligga på C:.

Men det sket sig. Det går inte att få bort det gamla Windows!

Hur ska jag göra? Att formatera C: går inte, eftersom det jag vill spara inte får plats på D:.

Det enda jag har lyckats med, är att via kommandotolken ta bort några systemfiler, vilket ledde till att C:-Windows inte går att starta överhuvudtaget.
Citera
2008-02-07, 19:18
Medlem
sommarlovs avatar
Antagligen är din 200 gigare mycket snabbare än din gamla 37 gigare.
Du borde göra rätt från början.
Minst 2 partilitaoner på 200an, lägg windows på den första och data på resten.
Släng 37an.
Citera
2008-02-07, 19:28
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Antagligen är din 200 gigare mycket snabbare än din gamla 37 gigare.
Du borde göra rätt från början.
Minst 2 partilitaoner på 200an, lägg windows på den första och data på resten.
Släng 37an.

Nix, 37:an är en Raptor 10.000-varvare. Det är därför som jag vill ha operativet på den.
Citera
2008-02-07, 20:18
Medlem
hroobarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aj då
Jag har Windows XP installerat på en opartitionerad 300 Gb hårddisk tillsammans med en massa annat krafs som jag helst inte vill bli av med.

Nu satte jag in ytterligare en 37 Gb hårddisk i datorn för att bara ha Windows och program på.

Efter att ha installerat Windows på den nya hårddisken, som då fick enhetsbeteckningen D:, så tänkte jag att det bara var att radera Windowsfilerna på det gamla systemet, sedan starta om, och få det nya systemet att ligga på C:.

Men det sket sig. Det går inte att få bort det gamla Windows!

Hur ska jag göra? Att formatera C: går inte, eftersom det jag vill spara inte får plats på D:.

Det enda jag har lyckats med, är att via kommandotolken ta bort några systemfiler, vilket ledde till att C:-Windows inte går att starta överhuvudtaget.

Allt är lite konstigt formulerat så jag förstår inte riktigt allting men det borde funka att installera på din nya hårddisk, logga in på din nya XP och ta bort din gamla XP därifrån.
Det låter som om du går in i din gamla XP och försöker ta bort den där och man kan ju inte ta bort program samtidigt som man använder de.
Citera
2008-02-07, 20:24
Citat:
Ursprungligen postat av hroobarb
Allt är lite konstigt formulerat så jag förstår inte riktigt allting men det borde funka att installera på din nya hårddisk, logga in på din nya XP och ta bort din gamla XP därifrån.
Det låter som om du går in i din gamla XP och försöker ta bort den där och man kan ju inte ta bort program samtidigt som man använder de.

Nej, jag går naturligtvis in på det nya XP:t och försöker ta bort det gamla, men det går inte.
Citera
2008-02-07, 20:26
Medlem
El_muchachos avatar
kasta hårddisken i väggen
Citera
2008-02-07, 20:34
Medlem
micaeles avatar
Koppla bort 300:an och installera om Windows på 37:an med endast den ikopplad och fungerande. När det så är klart kan du koppla in 300:an som slave och ickestartande och radera vad du vill.
Citera
2008-02-07, 20:42
Medlem
slippys avatar
Boota upp med Bart PE eller en enkel bootskiva. Kör sedan xcopy och kopiera över hela eller delar av c: disken till en usb hdd eller mappa en annan dator på nätverket.

Starta om på xp skivan och partitionera och formatera om dina diskar. Installera
Senast redigerad av slippy 2008-02-07 kl. 20:45.
Citera
2008-02-07, 20:48
Medlem
miklons avatar
Citat:
Nej, jag går naturligtvis in på det nya XP:t och försöker ta bort det gamla, men det går inte.

Hur vet du att du kör den nya installationen då?
Citera
2008-02-07, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Hur vet du att du kör den nya installationen då?
Det brukar man se med Wallpapers, filer osv.

OnT:
Kör Diskrensning (Start->Alla program -> Tillbehör -> systemverkyg -> Diskrensning), så borde du kunna välja valet "Ta bort gamla operativfiler".
Citera
2008-02-08, 07:19
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Jag har Windows XP installerat på en opartitionerad 300 Gb hårddisk...

Hur har man installerat Windows på en opartitionerad hårddisk???

(Såvitt jag har förstått är det väldigt svårt att ha ett filsystem utan att ha minst 1 partition!)

Citera
2008-02-08, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Hur har man installerat Windows på en opartitionerad hårddisk???

(Såvitt jag har förstått är det väldigt svårt att ha ett filsystem utan att ha minst 1 partition!)

Måste bara påpeka att du verkar vara en väldigt skojig kille. Synd bara att dina skämt inte håller långt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in