2008-02-07, 15:42
Medlem
Jag ska snart åka utomlands under en längre tid och skulle därför behöva ett kreditkort som inte tar en avgift varje gång man tar ut pengar utanför Sverige.
Finns det något sådant? Vilket är i så fall bäst? Vad kostar det?
Jag har hört att ICA-kortet inte har någon avgift men är det något att hänga i granen?

Tacksam för svar.
Citera
2008-02-07, 15:56
Medlem
Glöm inte bort att du har grym ränta hos ICAbanken
Citera
2008-02-07, 16:16
Medlem
Är mycket nöjd med att ha skaffat ICAs mastercard innan jag drog på min utbytestermin här i Hong kong.
De andra svenskar som har sina swedbank eller liknande är mycket avundsjuka då de måste betala 30kr (tror jag) per automatuttag samt valutapåslag i form av några %. Min rumspolare som varit här drygt en termin uppskattar att hans uttagsavgifter kostat honom 3000kr.
Tror det finns fler som erbjuder liknande och det är helt klart ett måste att skaffa även om man bara ska på semester en vecka utomlands. Då kan man ta ut precis så mycket pengar man behöver utan att behöva göra stora uttag för att sedan behöva växla in skiten alt köpa något onödigt i panik på flygplatsen.

Alltså, rekommenderas starkt!
Citera
2008-02-07, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsan10
Jag ska snart åka utomlands under en längre tid och skulle därför behöva ett kreditkort som inte tar en avgift varje gång man tar ut pengar utanför Sverige.
Jag har hört att ICA-kortet inte har någon avgift men är det något att hänga i granen?

Tacksam för svar.
GE money bank har kreditkort där du kan ta ut kontanter utomlands utan uttagsavgifter och valutakurspåslag, men du får betala ränta från dag ett på kontantuttag och detta går mot krediten.

Med ICA:s Bankkort plus får du ta ut avgiftsfritt mot bankkonto, samtidigt som du har avgiftsfri och räntefri kredit (i upp till 60 dagar) när du gör inköp, och inget valutapåslag.

Jag föredrar ICA:s kort eftersom jag inte vill ta ut kontanter mot kredit och dessutom får 0,5 % bonus på inköp.
Citera
2008-02-07, 19:31
Medlem
njetskis avatar
Citat:

Tacksam för svar.

Coop's MedMera (Visa) tar endast 10 kr per uttag utomlands utan något valutapåslag, och du får 1% bonus på allt du köper med kortet. Det blir mycket att spara i slutändan.
Citera
2008-02-07, 19:51
Medlem
Vad kostar det att ha ett vanligt ICA-bankkort? Är det en månadskostnad eller årskostnad?

Tack för alla svar hittills.
Citera
2008-02-07, 20:57
Medlem
xavi8222s avatar
Citat:
Vad kostar det att ha ett vanligt ICA-bankkort? Är det en månadskostnad eller årskostnad?

240 kr/år. Då ingår även alla banktjänster.
Citera
2008-02-07, 21:24
Medlem
Citat:

Tacksam för svar.

ICA kortet fungerar grymt utomlands. Det är ett Mastercard, så det fungerar som ett Visa kort. Årsavgiften nämndes här, annars har du inga andra avgifter. Använder alltid det när jag är utomlands.

Ett tips är att ha två konton hos ICA banken, ett sparkonto där du får räntan ( f n 3,55%) och ett som kortet är ansluten till.
Citera
2008-02-07, 21:36
Medlem
njetskis avatar
Coop's Visa MedMera (kreditkort) som jag nämnde ovan tar 95 kr/år i avgift, gratis första året.
Citera
2010-07-15, 17:34
Medlem
Pappersvargens avatar
Bumpar den här tråden ...

Jag brukar dra ICA-kortet när jag handlar mat. Är det det kortet som man kan fylla på och handla på utomlands eller har de två olika kort, alltså ett som är ett bonuskort och ett som är ett bankkort? Jag har ICA-kort men vet faktiskt inte om jag har ICA-banken.
Citera
2010-07-16, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Bumpar den här tråden ...

Jag brukar dra ICA-kortet när jag handlar mat. Är det det kortet som man kan fylla på och handla på utomlands eller har de två olika kort, alltså ett som är ett bonuskort och ett som är ett bankkort? Jag har ICA-kort men vet faktiskt inte om jag har ICA-banken.
Kortet måste ha ett MasterCard-märke på framsidan för att gå att betala med på andra ställen än ICA-butiker. Bonuskortet har inget sådant. Ett tips är att kolla runt på https://www.ica.se/Mina-sidor/Formaner-med-ICA-Kort/ (bonuskortet) och http://www.icabanken.se/kort/ (bankkorten) så ser du skillnaden.
Citera
2010-07-16, 15:43
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakanh
Kortet måste ha ett MasterCard-märke på framsidan för att gå att betala med på andra ställen än ICA-butiker. Bonuskortet har inget sådant. Ett tips är att kolla runt på https://www.ica.se/Mina-sidor/Formaner-med-ICA-Kort/ (bonuskortet) och http://www.icabanken.se/kort/ (bankkorten) så ser du skillnaden.
Tack, får fundera på hur jag ska göra med det då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in