• 1
  • 2
2008-02-08, 21:24
Medlem
503s avatar
Bara för att man bär vapen och har gemensamma kläder (vilket många dock inte har, var har du fått det ifrån?) så innebär det inte att man är legosoldat.
Att de på sätt och vis är en del i konflikten är ju självklart, utan kriget så hade de aldrig varit där.
Däremot så är de inte en aktiv del i att driva konflikten vidare och inte heller är de aktiva i några militära operationer på samma sätt som soldaterna är.

Vad beträffar citatet du drar ("Sedan åtminstone början av 2000-talet har flera funktioner inom US Army outsourcats och hamnat i privata händer. Det rör sig främst om logistik och vapenunderhåll. Det har gått så långt att Pentagon ser contacotrs som en integrerad och självklar del av den totala styrkan. Utan dessa så skulle aldrig Amerika kunna kriga.") så rör blandar man fakta som man blandar en kortlek.
Den inhyrda logisitikdelen är väldigt vital för jänkarna, men PMC är där för att tex. skydda arbetare från företag som inte hade fått något skydd annars.
Armén lägger sig åtminstone inte i det i någon större utsträckning så vitt jag vet.

Sen visst, det blir ju en avlastning med pmc iom att armén kan avsäga sig ansvaret för visst skydd.
Det är nog få företag som hade velat ta sig in i landet om de inte erbjöds något skydd, vilket i sig hade resulterat i att armén hade varit tvungen att göra det om det inte fanns PMC.

Oavsett så börjar det bli lite OT nu.
Det finns säkerligen trådar för detta om du vill diskutera vidare, denna tråden rör svenskar i sådan tjänst.
Citera
2008-02-08, 21:39
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Oavsett så börjar det bli lite OT nu.
Det finns säkerligen trådar för detta om du vill diskutera vidare, denna tråden rör svenskar i sådan tjänst.
I så fall tar jag väl min Mats ur skolan och lovar att inte störa friden i fortsättningen.
Citera
2008-05-17, 13:49
Medlem
Kanske lite offtopic men säkert nån som finner det intressant..
men befinner mej utomlands just nu, befann mej på gymmet, och vad skymtar jag inte då, en tröja det där det står "Blackwater" började småprata med killen (jänkare) och han jobbade tydligen i afghanistan.

Enligt han hade själv varit i bland annat sierra leone mm..intressant då han inte var en dag över 30 bast.

Har ni några frågor så kan jag nog säkert få ur han nått
Citera
2008-05-17, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerbor
Kanske lite offtopic men säkert nån som finner det intressant..
men befinner mej utomlands just nu, befann mej på gymmet, och vad skymtar jag inte då, en tröja det där det står "Blackwater" började småprata med killen (jänkare) och han jobbade tydligen i afghanistan.

Enligt han hade själv varit i bland annat sierra leone mm..intressant då han inte var en dag över 30 bast.

Har ni några frågor så kan jag nog säkert få ur han nått

Du kan ju börja med att fråga hur en intresserad svensk skall göra för att komma med i BlackWater (om det nu går)
Citera
2008-05-17, 16:13
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Du kan ju börja med att fråga hur en intresserad svensk skall göra för att komma med i BlackWater (om det nu går)

Det går inte, om man inte
1 skaffar ett amerikanskt medborgarskap (krävs inte för steg 2 men väl 3)
2 Tar värvning i amerikanska armén, flottan, marinkåren eller flygvapnet
3 Blir antagen till spec-ops (krav från blackwater) liknande verksamhet (vilket man kan välja att "mönstra" till, nakdelen är att om du misslyckas med utbildningen är det hello frontline infantry)
4 Genomför din tjänstgöring och får ett "hedersvärt" avsked.

Så planen har några problem, istället för att tjäna fett med tuss om 4-5år (vilket kanske inte ens det är sådär skit säkert etersom irakkriget kommer att vara slut och en massa krigsskadade individer kommer ha bättre meriter än du) kan det sluta med att du står 90dagar senare i irak med en ganska risig utbildning och undrar hur du ska överleva.

Det finns dock alternativ, blackwater är inte den enda pmcn där ute men alt kräver nog åtminstone 2-3 års förberedelse och då är nog irak borta som alternativ och det är nog inte så jävla kul att vara i typ sudan och faktiskt göra legoknecktsprylar. Ja om man inte är neger och rassist förstås
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in