2025-09-29, 10:41
Medlem
varevargen1s avatar
Hej,

Har en prick i registret sedan snart två år tillbaka för ringa narkotikainnehav. Vanlig dagsböter här i Sverige.

Fick precis höra att vi ska till USA med jobbet i november, vilket såklart ställer till det.

Ska jag svara nej på ESTA? Hinner jag få visum via ambassaden i tid? Är det ens möjligt att få visum via ambassaden?

Alternativet är såklart att jag pratar med min chef och säger att jag har en prick och därför inte kan följa med.
Citera
2025-09-29, 17:35
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varevargen1
Hej,

Har en prick i registret sedan snart två år tillbaka för ringa narkotikainnehav. Vanlig dagsböter här i Sverige.

Fick precis höra att vi ska till USA med jobbet i november, vilket såklart ställer till det.

Ska jag svara nej på ESTA? Hinner jag få visum via ambassaden i tid? Är det ens möjligt att få visum via ambassaden?

Alternativet är såklart att jag pratar med min chef och säger att jag har en prick och därför inte kan följa med.
Du kan ju testa och svara nej på alla frågor om ditt liv som kriminell. Men då riskerar du att bli stoppad på flygplatsen i USA och hemskickad, med chefen bakom dig i kön.
Citera
2025-09-29, 18:54
Medlem
Swedehearts avatar
Citat:
Hej,

Du kan ljuga och svara nej, den enda gången kriminalregister kollas upp är man ansöker om ett visum - ESTA är INTE ett visum, det är ett inresetillstånd!
Citera
2025-10-03, 20:47
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havoc-hound
Tjena. Jag har ett ganska gediget brottsregister med sista domen 2018. Jag har flertalet vänner i USA och reser på löpande band. Kryssa i nej på frågorna på esta. Dom kommer inte göra någon ytterligare kontroll i normala fall. Är du påtänd, ser trasig ut osv så att dom behöver ta dit åt sidan och göra ytterligare kontroll så visst, då kan det uppdagas. Reser man med familj, barn och är hel och ren så kommer dom aldrig göra någon kontroll.

Citat:
Ursprungligen postat av Arabfarmor
Någon som testat att neka på ESTA på senare tid? (2025)

Med tanke på allt som skrivs om staternas gränskontroll nu så kanske det blivit hårdare?

En polare som har en ringa som gallras 2 månader innan avresa.
Brottet kommer gallras, skulle säga att det är väldigt lugnt att kryssa nej. Givetvis ska han vara hel och ren och nykter när han reser. Men har han svårt att bete sig och är störig, så ska han inte åka.
Citat:
Hej,

Du reser med ditt arbete, förhoppningsvis är ni ett skötsamt gäng och då kan du lätt kryssa nej. Sannolikheten att det upptäcks är minimal. Det är inte så att USA har tillgång till våra register per automatik, och begär de ut uppgifter så tar det sin lilla tid.

Som tidigare nämnts så är det hel, ren och nykter som gäller vid inträde. Blir man ändå stoppad för kontroll så är man trevlig och artig, för det finns alltid en liten möjlighet att man blir extra kollad rent randomiserat. Det man inte ska göra är att konstra, ifrågasätta deras arbetssätt eller vara allmänt dryg.

Bara som ett tips, både i era egna arbeten och privat, tänk er en dryg och jobbig kund, är ni intresserade av att han ska få extra bra service? Och så tänker ni er en som är trevlig och artig - en sån kund är det ju inga problem att hjälpa lite extra.

Sen är det lugn och fin på planet som gäller, d v s normalt beteende, för ombordpersonal kan tipsa om udda individer eller folk som beter sig märkligt. Det är inte jättevanligt men det händer.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Du kan ju testa och svara nej på alla frågor om ditt liv som kriminell. Men då riskerar du att bli stoppad på flygplatsen i USA och hemskickad, med chefen bakom dig i kön.
Beter han sig normalt så är sannolikheten extremt liten, sen har inte andra länder tillgång till svenska register per automatik och det är väl en viss juridisk manöver att få ut sådana uppgifter. Men å andra sidan så kan de ändå att välja att inte släppa in en person om de anser att det finns tveksamheter med vistelsen och de kan alltid hitta något om de verkligen vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Swedeheart
Du kan ljuga och svara nej, den enda gången kriminalregister kollas upp är man ansöker om ett visum - ESTA är INTE ett visum, det är ett inresetillstånd!
Exakt detta. Givetvis vet USA att det ramlar in massa folk som haft lite skit för sig, men som ändå inte anses utgöra någon risk för landet, men det är helt enkelt en kalkylerad risk de väljer att ta. Det skulle nog bli rätt ogörligt om alla ska söka visum.
Citera
2025-10-03, 22:07
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Brottet kommer gallras, skulle säga att det är väldigt lugnt att kryssa nej. Givetvis ska han vara hel och ren och nykter när han reser. Men har han svårt att bete sig och är störig, så ska han inte åka.

Du reser med ditt arbete, förhoppningsvis är ni ett skötsamt gäng och då kan du lätt kryssa nej. Sannolikheten att det upptäcks är minimal. Det är inte så att USA har tillgång till våra register per automatik, och begär de ut uppgifter så tar det sin lilla tid.

Som tidigare nämnts så är det hel, ren och nykter som gäller vid inträde. Blir man ändå stoppad för kontroll så är man trevlig och artig, för det finns alltid en liten möjlighet att man blir extra kollad rent randomiserat. Det man inte ska göra är att konstra, ifrågasätta deras arbetssätt eller vara allmänt dryg.

Bara som ett tips, både i era egna arbeten och privat, tänk er en dryg och jobbig kund, är ni intresserade av att han ska få extra bra service? Och så tänker ni er en som är trevlig och artig - en sån kund är det ju inga problem att hjälpa lite extra.

Sen är det lugn och fin på planet som gäller, d v s normalt beteende, för ombordpersonal kan tipsa om udda individer eller folk som beter sig märkligt. Det är inte jättevanligt men det händer.

Beter han sig normalt så är sannolikheten extremt liten, sen har inte andra länder tillgång till svenska register per automatik och det är väl en viss juridisk manöver att få ut sådana uppgifter. Men å andra sidan så kan de ändå att välja att inte släppa in en person om de anser att det finns tveksamheter med vistelsen och de kan alltid hitta något om de verkligen vill.

Exakt detta. Givetvis vet USA att det ramlar in massa folk som haft lite skit för sig, men som ändå inte anses utgöra någon risk för landet, men det är helt enkelt en kalkylerad risk de väljer att ta. Det skulle nog bli rätt ogörligt om alla ska söka visum.
Så länge man sköter sig och ser ut som en vanlig turist eller jobbresenär verkar det vara lugnt. Men har man ljugit sig in en gång kan det tydligen bli problem om man i framtiden behöver söka visum. Det kan tydligen vara till resenärens nackdel om hen har ljugit för USA.
Citera
2025-10-04, 11:33
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Så länge man sköter sig och ser ut som en vanlig turist eller jobbresenär verkar det vara lugnt. Men har man ljugit sig in en gång kan det tydligen bli problem om man i framtiden behöver söka visum. Det kan tydligen vara till resenärens nackdel om hen har ljugit för USA.
Ja, så är det absolut. Om det framkommer är det absolut ett hinder. Jag rekommenderar ingen att göra det för det kan ju hända att man behöver söka visum någon gång i tiden, t ex relaterat till arbete eller för att man funnit kärleken där. Men om våra register ändå gallras efter fem eller tio år efter domen så får man väl i så fall vänta ut den tiden innan man söker visum då.

Nu är jag resvan, jag har rest mycket i mitt arbete och även privat, och det som alltid gäller är:
- se någorlunda normal ut,
- hel och ren
- nykter (ja ja ,givetvis kan man ha tagit en öl eller så, men man ska inte vara synbarligen påverkad)
- Om man blir "uttagen" för kontroll, så ska man bete sig normalt, vara normalt trevlig och artig och inte komma dragande med massa paragrafer om att de inte har rätt att kontrollera en. Har man annan hudfärg ska man inte dra rasistkortet. Sen ska man inte vara övertrevlig heller, tror ni flesta vet vad jag menar - där det bara blir konstigt liksom. Man ska också bete väl ombord på flyget och inte dumma sig mot ombordpersonalen eller andra passagerare, för de kan rapportera till ankommande om någon är knepig. Det är nog inte supervanligt, men det händer.

Det som helt sonika gäller väldigt kort är att bete sig "normalt och vuxet."

Jag har blivit kollad några gånger lite extra, men det kan man alltid råka ut för då de gör randomiserade kontroller. Det har aldrig hänt i USA dock men i andra länder. England, Tjeckien, Georgien bland annat. Kan bara ta lite tid, men låt de bara göra det de ska i lugn och ro så är det lugnt. Nu har jag inget skit i bagaget och har alltid tydliga och utskrivna resplaner i den mån man kan ha det.

Reste med rätt många år sen med en kollega England och vi båda blev uttagna, kanske för att vi gick ihop och hon var lite egen kan man säga. Men jag var igenom på en kvart då de fått titta i bagaget och jag visat mina resehandlingar samt att jag var där på arbetsresa, skulle till en konferens. Förutom att kolla bagaget så ville de veta vart jag skulle och varför. Visade min hotellbokning jag hade utskriven och min bokning till konferensen vi skulle till samt vår bokade hemresa. De var inte direkt intresserade av pappren men frågade om de fick titta, absolut får ni det sa jag. Sen tackade de för att jag var samarbetsvillig och önskade mig en trevlig vistelse, och jag önskade dem en trevlig dag och sa jag uppskattar deras viktiga arbete. KLART! Ungefär såhär gör jag de få gånger det blir koll och ofta går det extremt smidigt.

Min kollega fick jag vänta på i en timme för hon hade, dum som hon var, börjat hävda rättigheter och att det var kränkande att de tittade i hennes bagage osv. Klart det blir jobbigare då istället för att bara bete sig normalt. Nu jobbar hon inte kvar - men en synnerligen udda typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in