Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
Så länge man sköter sig och ser ut som en vanlig turist eller jobbresenär verkar det vara lugnt. Men har man ljugit sig in en gång kan det tydligen bli problem om man i framtiden behöver söka visum. Det kan tydligen vara till resenärens nackdel om hen har ljugit för USA.
Ja, så är det absolut. Om det framkommer är det absolut ett hinder. Jag rekommenderar ingen att göra det för det kan ju hända att man behöver söka visum någon gång i tiden, t ex relaterat till arbete eller för att man funnit kärleken där. Men om våra register ändå gallras efter fem eller tio år efter domen så får man väl i så fall vänta ut den tiden innan man söker visum då.
Nu är jag resvan, jag har rest mycket i mitt arbete och även privat, och det som alltid gäller är:
- se någorlunda normal ut,
- hel och ren
- nykter (ja ja ,givetvis kan man ha tagit en öl eller så, men man ska inte vara synbarligen påverkad)
- Om man blir "uttagen" för kontroll, så ska man bete sig normalt, vara normalt trevlig och artig och inte komma dragande med massa paragrafer om att de inte har rätt att kontrollera en. Har man annan hudfärg ska man inte dra rasistkortet. Sen ska man inte vara övertrevlig heller, tror ni flesta vet vad jag menar - där det bara blir konstigt liksom. Man ska också bete väl ombord på flyget och inte dumma sig mot ombordpersonalen eller andra passagerare, för de kan rapportera till ankommande om någon är knepig. Det är nog inte supervanligt, men det händer.
Det som helt sonika gäller väldigt kort är att bete sig "normalt och vuxet."
Jag har blivit kollad några gånger lite extra, men det kan man alltid råka ut för då de gör randomiserade kontroller. Det har aldrig hänt i USA dock men i andra länder. England, Tjeckien, Georgien bland annat. Kan bara ta lite tid, men låt de bara göra det de ska i lugn och ro så är det lugnt. Nu har jag inget skit i bagaget och har alltid tydliga och utskrivna resplaner i den mån man kan ha det.
Reste med rätt många år sen med en kollega England och vi båda blev uttagna, kanske för att vi gick ihop och hon var lite egen kan man säga. Men jag var igenom på en kvart då de fått titta i bagaget och jag visat mina resehandlingar samt att jag var där på arbetsresa, skulle till en konferens. Förutom att kolla bagaget så ville de veta vart jag skulle och varför. Visade min hotellbokning jag hade utskriven och min bokning till konferensen vi skulle till samt vår bokade hemresa. De var inte direkt intresserade av pappren men frågade om de fick titta, absolut får ni det sa jag. Sen tackade de för att jag var samarbetsvillig och önskade mig en trevlig vistelse, och jag önskade dem en trevlig dag och sa jag uppskattar deras viktiga arbete. KLART! Ungefär såhär gör jag de få gånger det blir koll och ofta går det extremt smidigt.
Min kollega fick jag vänta på i en timme för hon hade, dum som hon var, börjat hävda rättigheter och att det var kränkande att de tittade i hennes bagage osv. Klart det blir jobbigare då istället för att bara bete sig normalt. Nu jobbar hon inte kvar - men en synnerligen udda typ.