Citat:
Ursprungligen postat av jaloux
Även om jag själv har en bit kvar till mitt examensarbete kan jag känna igen känslan från när jag har hemtentor att göra. Har i alla fall blivit något bättre på det med tiden.
För det första är arbetsmiljön väldigt viktig. Om du har ett har ett bra bibliotek nära till hands så använd det. Det är väldigt bra att komma bort från distraktorer som dator, TV och telefon. Stäng av mobiltelefonen och om du jobbar på din laptop så undvik att ta med ett eventuellt mobilt bredband där sakar som MSN och facebook och dylika distraktioner är lättilllgängliga. Har annars kommit på att det kan vara ganska smidigt att passa på att åka och hälsa på föräldrarna ett tag under sådana här perioder. Man slipper då oftast göra massa avbrott för att laga mat om man har föräldrar som gärna fixar den biten och samtidigt kan man komma bort från en massa sociala åtaganden som man har.
För det andra är det viktigt att lägga upp ett schema för sitt arbete. Oftast har man ganska ju ganska god tid på sig om man kommer igång tidigt med det så man inte ska behöva sitta dag och natt. Om man kan dessutom kan vara effektiv när man faktiskt arbetar kan man få tid över till roliga saker också. Viktigt är dock att lägga arbetet i början av dagen och belöningen sist, kan vara svårt att motivera sig annars. Själv brukar jag köra exempelvis att arbeta mellan 10-13, ta en timmes lunch, sedan jobba 14-17 för att sedan med gott samvete göra något kul på kvällen.
Hoppas att det finns något av dessa tips som du kan få användning av.
Tack för tipsen! Ska försöka schemalägga kommande veckor, har varit sjuk nu sista veckan så det har blivit alldeles för lite pluggande.
Är van vid att ha gott om tid på mig och kan oftast bara prestera under riktigt pressade/stressade situationer, när man har en deadline osv. Nu har jag däremot friheten att hålla på med detta till mars månads slut... vilket gör att jag tänker "ah men.. länge kvar, klart jag hinner", vilket är rätt farligt.
Kan inte riktigt fara hem till föräldrarna, även fast det är nära, det är alldeles för högljutt därhemma och jag behöver studiero. Blir väl att bosätta sig på universitetsbiblioteket antar jag.