2008-02-06, 20:58
Bannlyst
Examensarbetet stundar och jag har myror i kroppen. Någon som har något bra och konkret tips på hur man kan få andra saker ut ur huvudet och kunna sätta sig ner och bara få saker och ting gjort? Känns som om jag drabbats av damp eller något. Hur undviker jag att göra allt annat som lockar?

Vill helst vara hemma eller på biblioteket.
Citera
2008-02-06, 21:26
Medlem
jalouxs avatar
Även om jag själv har en bit kvar till mitt examensarbete kan jag känna igen känslan från när jag har hemtentor att göra. Har i alla fall blivit något bättre på det med tiden.

För det första är arbetsmiljön väldigt viktig. Om du har ett har ett bra bibliotek nära till hands så använd det. Det är väldigt bra att komma bort från distraktorer som dator, TV och telefon. Stäng av mobiltelefonen och om du jobbar på din laptop så undvik att ta med ett eventuellt mobilt bredband där sakar som MSN och facebook och dylika distraktioner är lättilllgängliga. Har annars kommit på att det kan vara ganska smidigt att passa på att åka och hälsa på föräldrarna ett tag under sådana här perioder. Man slipper då oftast göra massa avbrott för att laga mat om man har föräldrar som gärna fixar den biten och samtidigt kan man komma bort från en massa sociala åtaganden som man har.

För det andra är det viktigt att lägga upp ett schema för sitt arbete. Oftast har man ganska ju ganska god tid på sig om man kommer igång tidigt med det så man inte ska behöva sitta dag och natt. Om man kan dessutom kan vara effektiv när man faktiskt arbetar kan man få tid över till roliga saker också. Viktigt är dock att lägga arbetet i början av dagen och belöningen sist, kan vara svårt att motivera sig annars. Själv brukar jag köra exempelvis att arbeta mellan 10-13, ta en timmes lunch, sedan jobba 14-17 för att sedan med gott samvete göra något kul på kvällen.

Hoppas att det finns något av dessa tips som du kan få användning av.
Citera
2008-02-06, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jaloux
Även om jag själv har en bit kvar till mitt examensarbete kan jag känna igen känslan från när jag har hemtentor att göra. Har i alla fall blivit något bättre på det med tiden.

För det första är arbetsmiljön väldigt viktig. Om du har ett har ett bra bibliotek nära till hands så använd det. Det är väldigt bra att komma bort från distraktorer som dator, TV och telefon. Stäng av mobiltelefonen och om du jobbar på din laptop så undvik att ta med ett eventuellt mobilt bredband där sakar som MSN och facebook och dylika distraktioner är lättilllgängliga. Har annars kommit på att det kan vara ganska smidigt att passa på att åka och hälsa på föräldrarna ett tag under sådana här perioder. Man slipper då oftast göra massa avbrott för att laga mat om man har föräldrar som gärna fixar den biten och samtidigt kan man komma bort från en massa sociala åtaganden som man har.

För det andra är det viktigt att lägga upp ett schema för sitt arbete. Oftast har man ganska ju ganska god tid på sig om man kommer igång tidigt med det så man inte ska behöva sitta dag och natt. Om man kan dessutom kan vara effektiv när man faktiskt arbetar kan man få tid över till roliga saker också. Viktigt är dock att lägga arbetet i början av dagen och belöningen sist, kan vara svårt att motivera sig annars. Själv brukar jag köra exempelvis att arbeta mellan 10-13, ta en timmes lunch, sedan jobba 14-17 för att sedan med gott samvete göra något kul på kvällen.

Hoppas att det finns något av dessa tips som du kan få användning av.

Tack för tipsen! Ska försöka schemalägga kommande veckor, har varit sjuk nu sista veckan så det har blivit alldeles för lite pluggande.

Är van vid att ha gott om tid på mig och kan oftast bara prestera under riktigt pressade/stressade situationer, när man har en deadline osv. Nu har jag däremot friheten att hålla på med detta till mars månads slut... vilket gör att jag tänker "ah men.. länge kvar, klart jag hinner", vilket är rätt farligt.

Kan inte riktigt fara hem till föräldrarna, även fast det är nära, det är alldeles för högljutt därhemma och jag behöver studiero. Blir väl att bosätta sig på universitetsbiblioteket antar jag.
Citera
2008-02-07, 20:09
Medlem
RJSs avatar
Jag tyckte den gamla hederliga "äggklockemetoden" brukade fungera relativt bra, dvs att man låter äggklockan styra sitt liv under perioder man har mycket att stå i eller har svårt att fokusera på rätt saker. Till slut blir man ganska inne i det hela och det rullar liksom på.

Samtidgt kan man försöka fokusera på hur det skulle vara om man låg steget före hela tiden. I alla fall tyckte jag det var bra mycket roligare att plugga då man låg lite i framkant så att säga. Då kan man bara producera och man tänker inte så mycket på att det behöver bli perfekt med en gång eftersom man i sådana fall har tid att korrigera misstagen. Skjuter man däremot upp sina uppgifter hela tiden blir det ännu svårare att koncentrera sig framöver eftersom man riskerar att även känna sig stressad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in