2008-02-12, 20:02
Citat:
Offra inte dig själv för andras skull om du enbart lider under tiden. Det handlar lite om ditt sinnestillstånd just nu, om allt är becksvart så prioritera ditt eget bästa framför andras. Alternativet kan lätt leda till bitterhet när du märker att de andra bara skiter i dig. De är antagligen för upptagna med sitt eget för att ha tid med dig, vilket i sig inte är ett dugg konstigt. Det låter ändå inte som att det skulle röra sig om några nära och kära. Rätta mig om jag har fel..
Ursprungligen postat av gagg_OLF
Nej alltså, jag kan inte inte spela med dem. Även om det suger för mig som fan att gå upp tidigt på morgonen, bli tvingad att duscha och skit, sen att sitta där med min orättvisa hjärna och bara lida, det är ändå mer värt för alla dem att få spela. Tror jag. Jag får inte heller ut något av att upprätthålla denna "rättvisa".
Jag vet inte om det andra, försöker nå honom nu om det. Återkommer.
EDIT:Ja, alltså det han menade var att en RIKTIG handling som baseras rent på osjälviskhet, hur man än böjer det inte finns. Men om man slänger in faktumet att man inte TÄNKER på sitt eget, då finns altruism.
Jag vet inte om det andra, försöker nå honom nu om det. Återkommer.
EDIT:Ja, alltså det han menade var att en RIKTIG handling som baseras rent på osjälviskhet, hur man än böjer det inte finns. Men om man slänger in faktumet att man inte TÄNKER på sitt eget, då finns altruism.
Altruism är bara ett ord skapat av människor för att beskriva en viss sak. Det går att handla utan egenintresse som du har märkt, men det skall inte vara en offerroll baserad i plikt, utan snarare något du gör för kärleken till din nästa. Fast i läget där du är deprimerad kan det vara svårt att få fram den där känslan, jag har själv suttit där och jag vill inte tillbaka.
I just ditt fall kommer jag iofs på en lösning som skulle kunna fungera om du tänder på den. Det är att fortsätta gå till lektionerna och se det som ett offer för din egen skull, någonting du gör bara för dig själv och inte för de andra. Det är alltså det lilla du gör för att behålla bara en aning kontakt med verkligheten under depressionen, bete dig anständigt i den personliga hygienen osv så du slipper känna dig som ett djur