2008-02-06, 17:04
Medlem
MrTambourineMans avatar
Jag kom att tänka på detta med logik här om dagen. Logiken har rent praktiskt alltid hjälpt oss. Vetenskapligt arbete skulle inte fungera utan kunskap om logik och det är ett bra sätt att ska en gemensam grund för vad som ska få klassas sant.

Men hur kan man bevisa att logik håller alla svar? Kanske finns det kunskap bortom logikens räckhåll. Ett studium i hur logik kan bevisas applicerbart skulle kunna kallas metalogik.

Finns det filosofer som har sysslat med "metalogik" eller har jag kommit på ett nytt koncept? Finns det kunskap bortom logiken och hur når man den i så fall?

Det är fritt för diskussion.
Senast redigerad av MrTambourineMan 2008-02-06 kl. 17:07.
Citera
2008-02-06, 22:34
Medlem
adequates avatar
En googling gav det här resultatet: http://en.wikipedia.org/wiki/Metalogic

Intressant är det dock, framför allt när man kommer in på Gödels ofullständighetsteorem, det vill säga att alla logiska system - hur kompletta de än må verka - har något som kan uttryckas men som går emot systemets regler. Riktigt intressant blir det när man studerar själva ofullständighetsteoremet på en högre metanivå. Tyvärr har jag inget exempel på vad som skulle kunna uttryckas för att få ofullständigheten att bli ofullständig, men det kan jag lämna till dig.

En bok som verkligen rekommenderas om du är inne på sådana här idéer är Gödel, Escher, Bach - ett evigt gyllene band av Douglas Hofstadter.
Citera
2008-02-07, 01:02
Medlem
Jag rekommenderar att du kolla in Leibniz, Georg Cantor, Kurt Gödel, Alonzo Church, Alan Turing, Gregory Chaitin, Nick Bostom, Daniel Dennett, Douglas Hofstadter, Stephen Wolfram, John Archibald Wheeler, Edward Fredkin med flera. Sedan vill du nog ta en titt på Ludwig Wittgenstein också.

GEB är rekommenderad läsning.

Kom på att du nog vill läsa lite Christopher Langans texter som tar upp logikens behov av paradox.

Intressanta teman är också Digital Filosofi, Epistemologi, och Algoritmisk Informationsteori.
Senast redigerad av meric 2008-02-07 kl. 01:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in