2008-02-07, 21:04
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Vuxna som inte kan säga R?

1, Dom bor i Skåne
Tyvärr så kan många i Skåne säga R. Visserligen fel men ändock.
Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Såvitt jag vet finns det inte en enda lappländsk dialekt där man inte säger R. Du kanske menar Småland?
Lappska heter det, eller samiska numera.
Citera
2008-02-07, 21:19
Medlem
agalfs avatar
Kan inte uttala r, gick hos en talpedagog när jag gick i 2:an och 3:an men hjälpte föga.. Blir därför alltid nervös när jag ska prata inför främmande personer. Riktigt jobbigt ibland (rättare sagt det är alltid jobbigt).

Vet för övrigt inte hur vanligt det är att tjejer har talfel?
Citera
2008-02-07, 21:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agalf
Kan inte uttala r, gick hos en talpedagog när jag gick i 2:an och 3:an men hjälpte föga.. Blir därför alltid nervös när jag ska prata inför främmande personer. Riktigt jobbigt ibland (rättare sagt det är alltid jobbigt).

Helt ovetenskapligt tycker jag det verkar vara rätt jämnt fördelat mellan könen. Det är inte som färgblindhet precis.
Citera
2008-02-08, 00:02
Medlem
cogoliciouss avatar
Jag kan fortfarande inte säga rullande R, ni vet dom man skulle lära sig i skolan. Men jag har ju inga problem i språket som sådant och i ord. Däremot så kan det bli lite sluddrigt på något sätt ibland, speciellt i fyllan. Jag tror mycket det har att göra med min korta tunga och att tungbandet sitter långt fram.
Citera
2008-02-08, 14:00
Medlem
techmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahutma_homo
hemskt gärna.

Håller med! Jätte gärna höra din biologilärare..
Citera
2008-02-08, 14:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Det började som ett talfel. Ludvig XIV, "solkungen", kunde inte säga r, utan skorrade; därför började hela hovet också skorra, och det spred sig.
Det där är bara en hypotes, som har en del emot sig, och en del för sig.

Citat:
Han var också skallig, och hade således peruk; därför började också hela hovet bära peruk. Idag har t. o. m. de brittiska domarna lagt bort perukerna, men skåningarna fortsätter skorra.
Den skallige kungen som gav upphov till allongeperukernas spridning vet vi däremot säkert var Ludvig XIV:s pappa, Ludvig XIII.
Citera
2008-02-08, 14:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agalf

Erfarna talpedagoger brukar påstå att killar dominerar över tjejer ungefär 2:1 när det gäller behov av talpedagoginsatser under de tidiga skolåren. Hur det är med talfel som kvarstår i vuxen ålder vet jag inte om någon har undersökt.
Citera
2008-02-08, 14:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Såvitt jag vet finns det inte en enda lappländsk dialekt där man inte säger R. Du kanske menar Småland?

Lappska heter det, eller samiska numera.
Det beror allt på vad man menar. Lyckselebondska, som absolut inte är samiska, kan mycket väl beskrivas som en lappländsk dialekt - även om den lokaletniska identiteten snarare är knuten till län än till landskap där uppe, så att man oftast kallar det för en västerbottnisk dialekt i stället, trots att Lycksele ligger i Lappland.
Citera
2008-02-08, 14:53
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cogolicious
Jag kan fortfarande inte säga rullande R, ni vet dom man skulle lära sig i skolan. Men jag har ju inga problem i språket som sådant och i ord. Däremot så kan det bli lite sluddrigt på något sätt ibland, speciellt i fyllan. Jag tror mycket det har att göra med min korta tunga och att tungbandet sitter långt fram.
Ett stramt tungband kan ge problem med att rulla r. Däremot är det nog inte ansvarigt för att du sluddrar på fyllan, utan det har nog mest att göra med vilka motoriska centra i din hjärna som är känsligast för alkohol och andra medvetendesänkningar. Det där varierar mellan individer. En mig närstående kvinna är fullt kapabel att somna medan hon pratar, och fortsätta att artikulera lika distinkt (om än vartefter med allt mindre logiskt sammanhang) och har föjaktligen heller aldrig haft några som helst problem med talprecisionen i berusat tillstånd, vad än annat hon har haft problem med då. Omvänt så påstår folk som har festat med den brittiska sångerskan Amy Winehouse att hon har en balans av järn, så att hon alltid håller sig vertikal även om hon har druckit tillräckligt mycket alkohol för att döda en vattenbuffel, medan hon däremot sluddrar så jävligt att det faktiskt inte går att förstå alls vad hon säger när hon är riktigt packad.
Citera
2008-02-08, 15:34
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det beror allt på vad man menar. Lyckselebondska, som absolut inte är samiska, kan mycket väl beskrivas som en lappländsk dialekt - även om den lokaletniska identiteten snarare är knuten till län än till landskap där uppe, så att man oftast kallar det för en västerbottnisk dialekt i stället, trots att Lycksele ligger i Lappland.
Lappland har fått sitt namn efter lapparna. Att det talas skandinaviska dialekter där gör inte dialekterna lappska (som att säga att den skandinaviska dialekten i Österbotten är finsk eller "finländsk" eftersom att Österbotten ligger i Finland)
Citera
2008-02-08, 16:34
Medlem
Läskigs avatar
Oj, hörde på nyheterna i P1 imorse och tänkte genast på den här tråden, nyhetsprataren kunde inte säga R vilket lät riktigt fånigt när hon prata om nån bojjmästare som hade blivit skadeskjuten i USA, istället för borgmästare, kuinde bara inte ta resten av nyheterna seriöst när jag hörde henne prata...

Vad tusan gör en jävla matros på ett fullmäktigemöte i Missouri
Senast redigerad av Läskig 2008-02-08 kl. 16:38.
Citera
2008-02-08, 17:06
Medlem
EdVsTeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius
Du menar kanske : "Movdevatev som tvov att de äv adliga ?"

En del politiker med näsan i vädret kör ju det stuket.

Fattar vad du menar... Tror inte riktigt det låter så dock.

Folk som inte kan säga R, äj ju bl a en stor del av den asiatiska befolkningen.
När man är liten är det gulligt att inte kunna säga r, om en vuxen inte kan säga r är det deprimerande (och lite gulligt) men asiater, när de säger det så känns det alltid störande. Sättet de säger de på - då de oftas gurglar fram ett L istället - låter som om de är ett dumt inavlat folkslag. Givetvis stämmer inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in