2008-02-06, 12:10
Medlem
Jag är galet förtjust i O´Learys starka kycklingvingar och söker ett bra recept för att göra egna hemma. Just kombinationen av både marinerade vingar och "såsen" som vingarna täcks i är riktigt bra enligt mig. Och styrkan är precis lagom.
Har sökt på just receptet från O´Learys men det verkar vara en väl bevarad hemlighet men om någon har ett liknande (eller en egen variant) skulle det uppskattas.
Citera
2008-02-06, 12:20
Medlem
glyos avatar
Vad är det för typ av smak?
Är det verkligen kycklingvingar och inte klubbor?
Citera
2008-02-06, 12:32
Medlem
mistakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €&$
Har sökt på just receptet från O´Learys men det verkar vara en väl bevarad hemlighet men om någon har ett liknande (eller en egen variant) skulle det uppskattas.

Den populäraste varianten i USA, som jag misstänker O'Learys kopierat, kallas Buffalo Wings. Mycket tabasco och en god dressing till. Själv har jag iofs missat O'Learys vingar.

Läs det här och se om det låter rimligt: http://tabasco.com/taste_tent/recipes/wings.cfm

Ett annat recept på Buffalo Wings:
http://www.recipezaar.com/3603
(Louisiana hot sauce = tabasco)
Citera
2008-02-06, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistaker
Den populäraste varianten i USA, som jag misstänker O'Learys kopierat, kallas Buffalo Wings. Mycket tabasco och en god dressing till. Själv har jag iofs missat O'Learys vingar.

Läs det här och se om det låter rimligt: http://tabasco.com/taste_tent/recipes/wings.cfm

Ett annat recept på Buffalo Wings:
http://www.recipezaar.com/3603
(Louisiana hot sauce = tabasco)

Den andra länken såg intressant ut, tackar! Hittade ett recept till slut som tydligen ska vara snarlikt O´Learys.

Kycklingvingar
1 dl Tennessee sunshine pepper sauce
100 gr smör
BD-krydda
1 del salt
1 del svartpeppar
1 del chilipulver
1/4 del cayennepeppar
Gör så här:
Krydda kycklingvingarna rikligt med BD-krydda och låt dra i cirka 15 minuter.
Lägg över vingarna i en eldfast form och stek i ugn, 160-175 grader, cirka 10-12 minuter.
Blanda samman och värm smör och pepparsås. Lägg över de varma vingarna i den varma vingsåsen och låt dra någon minut. Låt rinna av.

Frågan är ju bara, vad är BD-krydda (eller är det ett namn för de fyra kryddorna som är uppräknade)?

Edit: Fick följande recept via PM: "Kycklingvingarna körs i ugnen tills dom är genomstekta (25 minuter typ) och kyls sen ner och förvaras i kylen. När en beställning kommer så friteras vingarna, och doppas sen i en gryta med varm, reducerad (nedkokt) tigersås ". Kan också vara värt att prova
Senast redigerad av €&$ 2008-02-06 kl. 14:54.
Citera
2008-02-06, 14:52
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €&$
Den andra länken såg intressant ut, tackar! Hittade ett recept till slut som tydligen ska vara snarlikt O´Learys.

Kycklingvingar
1 dl Tennessee sunshine pepper sauce
100 gr smör
BD-krydda
1 del salt
1 del svartpeppar
1 del chilipulver
1/4 del cayennepeppar
Gör så här:
Krydda kycklingvingarna rikligt med BD-krydda och låt dra i cirka 15 minuter.
Lägg över vingarna i en eldfast form och stek i ugn, 160-175 grader, cirka 10-12 minuter.
Blanda samman och värm smör och pepparsås. Lägg över de varma vingarna i den varma vingsåsen och låt dra någon minut. Låt rinna av.

Frågan är ju bara, vad är BD-krydda (eller är det ett namn för de fyra kryddorna som är uppräknade)?
jag tror BDkrydda bara är benämningen på de 4 kryddorna tillsamans
Citera
2008-02-06, 15:04
Bannlyst
Har varken smakat varken O´Learys kycklingvingar eller detta recept som jag hade i min gömma. (330 Top Secret Restaurant Recipes)

Buffalo Chicken Wings
2 lbs. chicken wings (disjointed − discard the tips)
1/4 Lb. Margarine (do not use butter!)
8 Oz. "Frank's" Hot Sauce (also labeled as
Durkee Hot Sauce. NO SUBSTITUTIONS!!!)
Oil for frying

1. Melt margarine in sauce pan until barely liquid.
Add hot sauce, mix, and put aside.
2. Deep fry wings until brown and crispy. Remove
and drain on paper towels.
3. Put wings in a large bowl that has a cover. Pour
sauce over all, cover, and shake to coat the wings.
Serve with celery sticks and Kraft Roka Blue Cheese
Dressing.
Adjust the amount of hot sauce to your desire.
Senast redigerad av Adam Hussein 2008-02-06 kl. 15:10.
Citera
2018-04-15, 16:10
Medlem
Har själv jobbat på olles och där körde vi vingarna först i ugnen utan någon krydda/marinad.Sedan då de skulle serveras ner i fritösen för att få den krispiga ytan.Sedan doppas dom i tryme tigersås.Vi brukade koka den i gjutjärnspanna så den tjocknade. Sedan selleri och bluecheesedip som gjordes på creme fraiche och ädelost.
Citera
2018-04-15, 22:34
Medlem
TraXzmans avatar
Äter man verkligen kycklingvingar? Finns ju knappt nåt kött och gnaga på, bara ben och skinn som man sätter på tvären i halsen och hostar upp i nyllet på nån

Nä kentucky fried chicken med klubbor är nog bättre

http://www.steelfm.ax/frippe/kfcs-re...ffentliggjort/
Citera
2020-12-06, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson123
Har själv jobbat på olles och där körde vi vingarna först i ugnen utan någon krydda/marinad.Sedan då de skulle serveras ner i fritösen för att få den krispiga ytan.Sedan doppas dom i tryme tigersås.Vi brukade koka den i gjutjärnspanna så den tjocknade. Sedan selleri och bluecheesedip som gjordes på creme fraiche och ädelost.

Tack som satan för att du delade med dig av recept på olearys kycklingvingar.
Har testat flera recept med aldrig hittat de rätta. testade nyss tryme tigersås som du beskrev och det var det bästa hittils! Din jävla hjälte!

Tack och ha en jävligt bra dag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in