2008-02-05, 21:39
Medlem
Spaes avatar
Nu är det som så att jag har uppkörning imorgon och det enda lilla jag inte kan är vart parkeringsljuset sitter på bilen?, det är helt otroligt att jag inte hittar den, läst igenom teoriboken i hopp om att finna det men inget hitta jag där.

Googlat på det, eftersom jag vill se hur märket ser ut så jag kan identifiera det OM ja blir tvungen att göra en full "Inside kontroll"

Jag ber om ursäkt för den väldigt dumma frågan men behöver verkligen veta det och kommer inte på någon annan väg att gå än att fråga här!

Tack på förhand.

PS; jag har frågat min far angående detta, han hade tydligen ingen aning (Och han har haft körkort i 10 år, haha)
Citera
2008-02-05, 21:56
Medlem
Tönnes avatar
de sitter i framlyktorna

edit:
första svaret på svenska google:
http://www.locostsweden.se/ipb/lofiversion/index.php?t2283.html
matnyttigt om regler för p-ljus
Senast redigerad av Tönne 2008-02-05 kl. 21:59.
Citera
2008-02-05, 21:58
Medlem
jamesbondes avatar
felpost
Citera
2008-02-05, 21:58
Medlem
core_s avatar
Det sitter i fram

Nej men det sitter ofta antingen i samma reflektor som halvljuset, alternativt direkt bredvid i anslutning till blinkersen, så i vissa lägen går detta inte att kontrollera om halvljuset är tänt. Det är en ganska svag 5W-lampa som lyser, så vrider du ljusknappen till just parkeringsljus (oftast mittenläget) och tittar framtill på bilen kommer du att se två svaga lampor lysa (förhoppningsvis, om ingen är trasig), en på vardera sida.

Ibak är det samma som bakljuset som alltid är tänt.
Citera
2008-02-05, 22:25
Medlem
Spaes avatar
Jag vet ju vad det är, står klart och tydligen i boken också.

Men har läst runt och de kan sättas på när bilen är avstängd (uppenbarligen) Men HUR gör jag det?, min bil är kolsvart när ja lämnar den parkerad..
Citera
2008-02-05, 22:34
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spae
Jag vet ju vad det är, står klart och tydligen i boken också.

Men har läst runt och de kan sättas på när bilen är avstängd (uppenbarligen) Men HUR gör jag det?, min bil är kolsvart när ja lämnar den parkerad..

Men det framgick aldrig av din trådstart det. Du frågade bara vad det var
Men gör som jag sa serru!
Vrid ljusreglaget till mittenläget (i de flesta fall) så ska du se att bilen lyser upp fint och bra
Citera
2008-02-05, 22:38
Medlem
Spaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Men det framgick aldrig av din trådstart det. Du frågade bara vad det var
Men gör som jag sa serru!
Vrid ljusreglaget till mittenläget (i de flesta fall) så ska du se att bilen lyser upp fint och bra

Tack som fan, ska springa ner och testa de imorgon på morgonen innan det är dags!

Admin kan låsa tråden eller liknande, fått mitt svar!
Citera
2008-02-09, 14:23
Medlem
Ghandis avatar
läs instruktionsboken.......

för ljus reglaget till parkeringsljusindikatorn

kontrollera om alla fungerar, om inte byt glödlampa
Citera
2008-02-09, 20:02
Medlem
Megaforces avatar
På vissa bilar kan man välja vilken sida som parkeringsljuset skall lysa på genom att flytta körriktningsvisarspaken till resp sida. Detta för att man skall kunna tända den sida som är närmast körbanan.
Citera
2008-02-09, 20:20
Medlem
nozzens avatar
Parkeringsljus eller Positionsljus sitter på taket..ska markera positionen på bilen så inte helikoptrarna landar på den vid en nödsituation.
Citera
2008-02-09, 23:08
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nozzen
Parkeringsljus eller Positionsljus sitter på taket..ska markera positionen på bilen så inte helikoptrarna landar på den vid en nödsituation.

Positionsljus sitter väl inne i bilen så att man skall se sin position i förhållande till den kvinnliga partnern. Idealpositionen är hennes huvud i ditt knä.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in