Citat:
Ursprungligen postat av Arrogant
Hej hallå Mat forumet!
Det är så att jag sitter och skriver ett smärre arbete om mat och matvanor i USA. Efter någon timmes "mindmapping" och faktasökande slog det mig att detta arbete skulle bli mycket svårare än jag först trott. Främst på grund av USAs storlek. Det vill säga alla dess stater och alla dess olika folkslag.
Alla olika stater tycks ha sin egna speciella inhemska rätter, samma gäller de olika folkslag som bosätter USA.
Så jag vänder mig till er matglada Flashbackare! Vad skulle ni ha skrivit om i ett sånt här arbete? Har USA någon typisk nationalrätt? Det första man onekligen kommer att tänka på när det gäller USA och mat är så klart snabbmaten och alla dess former men vad finns det utöver snabbmaten för nämnvärt och intressant?
Jag har som sagt sökt, men skulle innerligen uppskatta all slags hjälp som kan tänkas erbjudas!
MVH Arrogant
Haha. Du har nog bitit dig i svansen. Precis som du skriver så består USA utav en massa stater med en hisklig massa folkslag och deras nationalrätter. Det är ett tvärsnitt av all världens mat.
Men OK. Det finns vissa nationalrätter förutom de du nämner. Kalkonen t ex är ett måste under Thanks Giving. Sötpotatispaj är en sydlig tradition. Pekantårta är ett måste under många högtider.
Men efter en del research kan jag konstatera att det finns
några paradrätter:
Kansas City Ribs, Carolina Mussels, Idaho mandelöring, Nebraskamousse, Kreolska Louisiana kalvkotletter och kalkonfiléer, Montana Cheesecake, Skaldjursmousse från Maine, Ostlasagne från Wisconsin, honungsskinka från Virginia, äppelkaka från Oregon, kantarellsoppa från Florida, pannkakstårta från Washington DC (District of Columbia), bräserade revben från Texas (självklart

), Chicago Steak, krokodilspett från Florida, Georgia Fried Chicken, Mississippi Steak rottisserie, tonfisk och hajkebab från Kalifornien, Tennessee whiskey ribs, New York cheescake, Cajunmusslor, Tex Mex Jambalayakyckling, Cilantropasta med kycklingbröst, Manhattan musselsoppa, Buffalowings osv.
Om du söker (googlar) på de enskilda rätterna så finner du också hur man tillagar dem.
Lycka till och fråga mer om det är något oklart

.
~Paul~