2008-02-05, 17:28
Medlem
XXtazys avatar
Tjena,
Jag har två stycken dual core processorer,
"AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 5000+ (2 CPUs), ~2.6GHz"
och som jag förstår det, är det samma sak som Quad Core.

Men när jag laddade ner en gadget som visar CPU-användning, ser jag att det bara är Core1 och Core2 som arbetar. Core3 och Core4 gör ingenting, jag har inte sett en enda procent användas på dem.
Kan någon förklara varför de inte arbetar eller vad jag gör fel?
Citera
2008-02-06, 16:27
Medlem
XXtazys avatar
bump...
Citera
2008-02-06, 19:06
Medlem
zenbioss avatar
Athlon 64 X2 5000+, är en CPU med dubbla kärnor.
Quad är en CPU med 4 kärnor. men du har alltså ett moderkort med dubbla sockets alltså, och 2 st 5000+ processorer i?
eller missförstår ja dig nu? lättast att få klarhet innan man försöker med problemet.
Citera
2008-02-07, 00:40
Medlem
XXtazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zenbios
Athlon 64 X2 5000+, är en CPU med dubbla kärnor.
Quad är en CPU med 4 kärnor. men du har alltså ett moderkort med dubbla sockets alltså, och 2 st 5000+ processorer i?
eller missförstår ja dig nu? lättast att få klarhet innan man försöker med problemet.
Ja absolut, problemet är att jag är så kass på datorer men du har helt rätt, det är inte en quad-processor, utan två st duel-processorer.

Jag vill helt enkelt vara säker på att alla fyra kärnor arbetar, det skulle vara najs med exempelvis en 'gadget' till vista som visar dem. Har inte hittat nåt som funkar, så man blir ju orolig att bara en av dual core-processorerna arbetar
Citera
2008-02-07, 01:15
Medlem
Hur många kärnor visar Aktivitetshanteraren??
Citera
2008-02-07, 02:23
Medlem
unikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XXtazy
"AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 5000+ (2 CPUs), ~2.6GHz"

Det här utläser jag som en dual processor i alla fall. Det som står inom parantesen är felaktig extra info skrivet på fel plats.

Sök på cpu-z, ladda ner och kolla resultatet. Jag tror du har en cpu med två kärnor.
Citera
2008-02-08, 20:29
Medlem
XXtazys avatar
Misstag av mig, kollade upp datorn därifrån jag köpte den. Jag har fått en annan dator än den jag trodde jag köpte. Det är en dual core på den här modellen, quad på den jag trodde jag hade köpt.
Citera
2008-02-08, 22:10
Medlem
zenbioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XXtazy
Misstag av mig, kollade upp datorn därifrån jag köpte den. Jag har fått en annan dator än den jag trodde jag köpte. Det är en dual core på den här modellen, quad på den jag trodde jag hade köpt.

Kan bli så ibland. kolla upp bara så du fått vad du betalade för, så du inte
betalat för något mindre eller sämre. skulle det vara tvärtom så är det inget att
gnälla om ivarje fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in