Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-05, 16:47
Medlem
Vad är risken med att ha på en LACIE hårddisk igång i säg tre dagar utan att stänga av den?

Jag avaktiverar den nere bland ikonerna till höger i windows innan jag drar ut kabeln..men är det riskfyllt att ha den på för länge? Tänkte eftersom de flesta använder dessa externa endast som backup-hårddiskar..hur är de avsedda?

Tack på förhand
Citera
2008-02-05, 16:58
Medlem
Slave Marks avatar
Tester av den här typen hårddiskar där dom gått hela tiden i 7 år utan problem. Jag har själv bla Lacie hårdiskar och dom brukar vara igång på 3 månaders perioder ibland. Har inte märkt några problem
Citera
2008-02-05, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slave Mark
Tester av den här typen hårddiskar där dom gått hela tiden i 7 år utan problem. Jag har själv bla Lacie hårdiskar och dom brukar vara igång på 3 månaders perioder ibland. Har inte märkt några problem

Känns gött att höra. Jag har nämligen på min väldigt länge. Min förra GICK SÖNDER så jag fick en ny. Fast jag tror det beror på att jag aldrig inaktiverade den innan jag drog ut USB-kabeln vilket gjorde väldigt ofta. En stark rekommendation är att göra det...annars förlorar man all data till slut, de va inge kul!
Citera
2008-02-05, 18:01
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slave Mark
Inte för att vara gnällig eller så, men vilka är det som kört tester i sju år i sträck? Och i så fall, är du helt säker på att det är samma diskar som sitter i moderna externa enheter?

Edit: Jag säger alltså inte att de går sönder lättare än interna diskar. Det är oftast 'vanliga' diskar som köps in och stoppas in i en mer eller mindre snygg låda.
Citera
2008-02-05, 19:14
Medlem
G3x0rs avatar
Jag har en extern maxtor-disc som stått på non-stop i 3 år nu Den är väl inte det snabbaste aset men går gör den.
Sen har jag aldrig förstått det där med eject? va fan är det bra för?

//G
Citera
2008-02-05, 23:53
Medlem
Har ingen källa eller så men jag anser av egna erfarenheter att den funktionen är bara nödvändig om du nyss användit dig av hårddisken (för att snabba upp spindown processen och döda alla aktiva skrivning/läsningar till hårddisken). Annars tror jag nog inte det spelar sån stor roll.

Men om man känner att man har tid över och vill vara på den säkra sidan så kan man ju alltid möda sig att trycka på den lilla knappen.
Jag har då aldrig tid över
Citera
2008-02-06, 00:45
Medlem
De flesta (alla?) moderna interna och externa hårddiskar har en RAM-buffert som tar emot data som ska skrivas till disk, och skriver data senare när "det är lämpligt".

Genom att koppla ur enheten i windows säkerställer man att all data från bufferten skrivs till disken innan man drar ut sladdar då ett kommando skickas till disken att rensa (skriva) bufferten, och disken svarar när det är gjort. Drar man bara ut sladden utan att göra detta riskerar man att det som inte hunnit förflyttats från bufferten till disken för evigt är förlorat - vilket kan betyda stora problem.

Så: största risken att förlora/paja data är om du drar ut sladdar när du nyligen skrivit till disken utan att rensa cache först.

Vad det gäller TS problem: normala hårddiskar ska klara att vara igång rätt länge, men ett test på EN modell av extern disk (även om det var från samma märke) säger absolut inget om hur din externa disk klarar sig! Generellt håller diskar dock längre om du använder/har igång dem mindre. Om disken blir väldigt varm är det ett dåligt tecken - diskar mår inte bra av överdriven värme så då kan det vara en idé att stänga av disken oftare. Men normalt sett ska det inte vara några problem att ha igång disken länge.
Citera
2008-02-06, 03:30
Medlem
Cheeseballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Inte för att vara gnällig eller så, men vilka är det som kört tester i sju år i sträck?

De kanske fick sitt prov-exemplar tidigt
Citera
2008-02-06, 04:06
Medlem
Ratchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G3x0r
Jag har en extern maxtor-disc som stått på non-stop i 3 år nu Den är väl inte det snabbaste aset men går gör den.
Sen har jag aldrig förstått det där med eject? va fan är det bra för?

//G

det tillfälle då jag märkt av att man INTE BORDE ha dragit ur kabeln först är på vanliga små USB minnen, iaf blir det väldigt uppnebart när man kör både Win och Linux på minnet, då filer har en förmåga att finnas på ena datorn när man kopierat till minnet för att sedan vid koll i andra datan vara borta:-( har oxå varit skeptisk till Eject funktionen och velat kolla vad som händer om man inte nyttjar den, men som sagt detta är enda gången jag märkt av det alls men min Maxtor disk som stått på i snart 1,5 år mår bra.. funkar både på linux å win utan problem.
Citera
2008-03-09, 10:17
Medlem
ta bort säkert.?!

hur gör man för att ta bort den säkert då? jag högerklickar på den där lilla grejen där nere å då står det "säker borttagning av maskinvara" och sen så öppnas nån ruta å man ska typ stoppa den men det funkar inte. då står det går inte att stoppa allmänt ljud nu! :S skit konstigt.... hur gör ni??
Citera
2008-03-09, 10:32
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w_ille
hur gör man för att ta bort den säkert då? jag högerklickar på den där lilla grejen där nere å då står det "säker borttagning av maskinvara" och sen så öppnas nån ruta å man ska typ stoppa den men det funkar inte. då står det går inte att stoppa allmänt ljud nu! :S skit konstigt.... hur gör ni??

Vänsterklicka på den istället för att högerklicka.
Citera
2008-03-09, 12:31
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w_ille
Se bara till att du inte har några filer på disken som är öppna, inte ens ha den öppen i utforskaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in