Citat:
Ursprungligen postat av ZizzE
Hej!
Jag och min polare hade tänkt oss att starta eget.
Vi hade tänkt oss att reparera datorer, vi bor i ett litet samhälle och vi tror att det kan gå bra för oss.
Men vi vet inte riktigt vart vi ska börja, vi har just gått ur Handelsprogrammet och är väldigt kunniga när det gäller datorer.
Ja, till frågan. Var kan man få tag på billiga dator delar?
Oväsentligt. Ska du tjäna pengar så är frågan vilket mervärde reparationen skapar. Marginalen på delarna är även om du köper direkt från tillverkaren försumbar. Om du däremot byter ex. ett nätaggregat på en timme kan du ta 1500 spänn för jobbet även om du bara tjänar 150 kr på delen. Tid är pengar, elektronik är det inte.
Sen skrev nån idiot "skroten" som förslag. Jag ser det som en snabb väg till konkurs. Garanti är viktigt för en förbrukningsvara som datorer. Visst säljer du bara till privatpersoner så är det tämligen enkelt att jävlas med dom och sälja gamla grejer. Om du har tur, privatmarknaden utvecklas och det finns privatkunder som har högre krav. Har du då sålt något som går sönder och du inte har garanti mot tillverkaren kan du förlora stora pengar väldigt snabbt.