2008-03-02, 10:30
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, tackar så mycket. Kul att kvällen blev (ur matsynpunkt åtminstone ) en succé!

Jodå, det funkar också med pommes. Brukar också slarva där när man inte har lust att stå vid spisen en hel kväll.

Hon verkar inte vara någon större ätare. Undertecknad hade nog fått i sig säkert 6-7 stycken spett .

~Paul~

Ohja kvällen var en riktig succé.

Jag har hur mycket spett som helst kvar, liksom känns ju fel att jag dunkar i mig 6-7 spett (som jag lätt klarar av) när hon bara äter 1.5-2 spett. Men inte klagar jag, nu har jag jättegod mat tills ikväll
Citera
2008-03-02, 12:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rytterstedt
Ohja kvällen var en riktig succé.

Jag har hur mycket spett som helst kvar, liksom känns ju fel att jag dunkar i mig 6-7 spett (som jag lätt klarar av) när hon bara äter 1.5-2 spett. Men inte klagar jag, nu har jag jättegod mat tills ikväll
OK, smaklig måltid .

~Paul~
Citera
2008-03-14, 17:17
Medlem
Tsuranukes avatar
Okej eftersom paul mer eller mindre skickade mig hit så ska jag fråga lite extra saker utöver det som står här. Efter som jag bara är 16 så blir det inte alchohol. Men iaf jag fick lite tips på något indiskt kanske jag vill inte att det ska bli för schamnsy och hälst kanske kyckling. Något tips någon? Bara en varm rätt och en efterätt typ
Citera
2008-03-14, 17:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsuranuke
Okej eftersom paul mer eller mindre skickade mig hit så ska jag fråga lite extra saker utöver det som står här. Efter som jag bara är 16 så blir det inte alchohol. Men iaf jag fick lite tips på något indiskt kanske jag vill inte att det ska bli för schamnsy och hälst kanske kyckling. Något tips någon? Bara en varm rätt och en efterätt typ
Hur pass duktig är du i köket?

~Paul~
Citera
2008-03-14, 21:06
Medlem
Tsuranukes avatar
Jag anser att jag är rätt bra i köket fick mvg i hemkunskapen och brukar laga mat hemma
Citera
2008-03-14, 21:35
Medlem
apanola IIs avatar
En indisk rätt som både är god och enkel att laga:

2 stora gula lökar
2-3 kycklingfileer
currypasta
kokosmjölk
salt

Skiva upp och stek 2 stora gula lökar. stek dom tills dom blivit gyllenbruna, lägg den stekta löken i en matberedare och kör till ett mos.

Under tiden steker du 2-3 st kycklingfileer som du skurit i bitar, då dom är genomstekta så har du i currypasta, den finns att köpa i de flesta matbutiker, det finns en het och en mild, båda funkar.
Rör runt.
I med lökmoset, späd med ca 1/2 halv till en hel burk kokosmjölk, vill minnas att det räcker med drygt en halv burk.

så får det puttra på ca 5-10 minuter
Salt efter behag

servera med Basmati ris och om du hittar en burk med pickled lime så är det ett givet tillbehör, annars funkar chutney till, det finns också indiskt bröd att köpa i butiken, popadums som du friterar själv eller ett annat som jag inte minns namnet på Naan kanske? nåja, båda funkar

Efterätt glass
Citera
2008-03-14, 21:37
Medlem
apanola IIs avatar
Glassen kan du ta en vanlig vailjglass som du kan halvtina och blanda ut med det du gillar, tex hackad chocklad och hackade hasselnötter ( kör i matberedaren, du kan rosta dom innan, men nu håller vi det enkelt och kör dom som dom är).

eller så köper du bara en smaskig citron sorbet och serverar, det läskar och släcker ev. starka kryddor munnen.
Citera
2008-03-14, 21:42
Medlem
dePauls avatar
OK, om du är så pass duktig så skulle jag om jag vore dig fixa en enkel trerätters i stället för tvårätters.

Vi kan hålla oss till det indiska temat.

Börja med Samosas. Du kan fylla dem med diverse tillbehör. Enklast är kanske fylla dem med lammfärs kryddad med garam masala, vitlök, korianderfrön (rostade), spiskummin och lite chilipasta.

Sedan är det dags för huvudrätt. Varför inte en variant på currykyckling med Dal-pasta som tillbehör och naanbröd till. Eller en tandorikyckling med ris till.

Efterrätt skulle kunna vara en variant på tusenkronorskaka eller indiska frityrmunkar på chili, muskotnöt och pistagenötter med florsocker över.

~Paul~

PS Eftersom du är duktig i köket så uteslöt jag själva recepten. Du har antagligen kläm på dem ändå .
Citera
2008-03-14, 22:23
Medlem
defyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsuranuke

Du vet att det är 18års gräns va??.. posta sålänge du kan
Citera
2008-03-14, 22:25
Medlem
Tsuranukes avatar
Båda förslagen lät väldigt bra. Ska ransa köket och plånboken och se vad jag kommer fram till resultat kommer jag skriva på måndag!
Citera
2008-03-14, 22:29
Medlem
Tsuranukes avatar
Aja visste inte att det var det men men!
Citera
2008-03-17, 10:53
Medlem
Tsuranukes avatar
Okej, nu är våran ettårs dag över och jag ligger i sängen och chillar! Gjorde en riktig sväng och gjorde lövbiff lindat med bacon och som en sorts vitlöks ost fyllning med sås och potatis gick hem riktigt bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in