2008-08-13, 23:27
Medlem
egots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Det var strongt av Bode att lyckas behålla den ljusa, klara stämman in på sluttampen. Normalt borde han ha haft en fyllebas, med tanke på livsstilen.

Som hans kvinnliga psykiater på rättspsyk uttryckte det i journalen: "Patienten har tre intressen, sprit, musik och fotboll".

Hon glömde knullningen.

Sven-Gustaf Staake

knullningen, snygg karl?
vilket lag hejar han på`(fotboll)?
wem e hans psykiatriker¨(kvinna)?

sb taube?
Citera
2008-08-14, 00:47
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egot
knullningen, snygg karl?
vilket lag hejar han på`(fotboll)?
wem e hans psykiatriker¨(kvinna)?

sb taube?

Bode gick bort i början av 80-talet. Jag har glömt vilket favoritlag han hade. Att hans journaler har kunnat utnyttjas för publikation berodde, tror jag, på att de är så gamla - det var på 30-talet han satt inne första gången, något slags sekretesspärr har gått ut.

Psykiaterns namn har jag också glömt -citerar ur minnet.

Snygg karl, knappast - liten, knubbig och med en bred röv (en "söt gosse" i sin ungdom var han nog däremot). Däremot hade en djävulsk övertalningsförmåga och var en imponerande stor slösare.

Knullningen, förresten. Bode stavade "knulla" knölla", trots att han uttalade det "knulla.

Ingemar Norlén har skrivit "Jakten på Johnny Bode", den mest utförliga biografin i ämnet.

SGS
Citera
2008-08-14, 08:44
Medlem
En skön historia är när en kvinnlig doktor undersöker Bode och konstaterar:

Hr Bode har en mycket liten penis

varpå JB svarar:

och inte blir den större när jag ser doktorn
Citera
2008-08-14, 11:39
Medlem
Klåd Junkers avatar
Citat:
Det var strongt av Bode att lyckas behålla den ljusa, klara stämman in på sluttampen. Normalt borde han ha haft en fyllebas, med tanke på livsstilen.

Som hans kvinnliga psykiater på rättspsyk uttryckte det i journalen: "Patienten har tre intressen, sprit, musik och fotboll".

Hon glömde knullningen.

Sven-Gustaf Staake
Just sprit, musik och fotboll är ofta en metafor för det där sista, onämnbara som hon "glömde"...
I andra sammanhang brukar man tala om "Vin, kvinnor och sång", "Måndagar, mygg och mjäll", etc.
Kom också ihåg att det är en journal på rättspsyk du refererar till, Den får helt enkelt inte vara för avslöjande, hur nu den kan ha blivit allmängods...
Citera
2008-08-14, 11:47
Medlem
Carl Serungs avatar
Jag vill minnas att Lillemor Dahlqvist som sjunger ihop med Bode på Bordellmammas visor, bor i Malmö. Kan vara värt att kolla upp kanske.. Hon var dessutom en av dom få vänner Johnny Bode hade.
Citera
2008-08-14, 11:56
Bannlyst
Lillemor Dahlqvist var åtminstone på 70-talet sammanboende med den fine skånske revyaktören Nisse Ahlroth, för svenska folket förmodligen mest känd som Fastighetsskötare N P Möller i TV-serien med samma namn.
Citera
2008-08-14, 11:57
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BertilBoo
Lillemor Dahlqvist var åtminstone på 70-talet sammanboende med den fine skånske revyaktören Nisse Ahlroth, för svenska folket förmodligen mest känd som Fastighetsskötare N P Möller i TV-serien med samma namn.

Korrekt! Hittade Lillemor, hade varit kul å snacka lite med henne ang Bode..
Citera
2008-08-14, 12:16
Medlem
Johnny Bode är verkligen ett fascinerande människoöde, bordellmammans visor är eleganta och kompetenta hantverk, fjärran från dagens sk. "köns-rock." Kolla in hans diskografi, han formligen spottade ur sig låtar.
Citera
2008-08-14, 12:46
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Johnny Bode är verkligen ett fascinerande människoöde, bordellmammans visor är eleganta och kompetenta hantverk, fjärran från dagens sk. "köns-rock." Kolla in hans diskografi, han formligen spottade ur sig låtar.

Visst var Johnny Bode ett geni. Han hade väl förmodligen någon bokstavskombination emellan sig och den stora berömmelsen, annars hade han nämnts i samband med Jules Sylvain och andra samtida stora svenska kompositörer.
Citera
2008-08-14, 13:34
Medlem
Corrigans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
En skön historia är när en kvinnlig doktor undersöker Bode och konstaterar:

Hr Bode har en mycket liten penis

varpå JB svarar:

och inte blir den större när jag ser doktorn

Johnny Bode är en gammal favorit. Måste lyssna igenom 'Bordelmammas visor' och Styrman Janssons frestelser' igen.
Citera
2008-08-14, 19:34
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klåd Junker
Just sprit, musik och fotboll är ofta en metafor för det där sista, onämnbara som hon "glömde"...
I andra sammanhang brukar man tala om "Vin, kvinnor och sång", "Måndagar, mygg och mjäll", etc.
Kom också ihåg att det är en journal på rättspsyk du refererar till, Den får helt enkelt inte vara för avslöjande, hur nu den kan ha blivit allmängods...

Vilket får mig att tro att anekdoten med "Herr Bode har en ovanligt liten penis..." har spritts ut av Bode själv. Kan mycket väl vara sann ändå.

Sekretessen lyfts kanske efter ett antal år. Andra kända människor som Gustaf Fröding och Herman Göring ha ju fått sina journaler uppvisade till allmän beskådan.

Sven-Gustaf Staake
Citera
2008-08-19, 09:38
Medlem
Citat:
Vilket får mig att tro att anekdoten med "Herr Bode har en ovanligt liten penis..." har spritts ut av Bode själv. Kan mycket väl vara sann ändå.

Sekretessen lyfts kanske efter ett antal år. Andra kända människor som Gustaf Fröding och Herman Göring ha ju fått sina journaler uppvisade till allmän beskådan.

Sven-Gustaf Staake

Den omnämns i en bok om Bode där författaren träffade Bode ett par gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in