Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Är det inte problematiskt att skriva med tusch, reservoarpenna, etc? Eftersom man skriver från vänster till höger vill det väl till att färgen torkar innan man drar handen igenom det. Eller lär man sig helt enkelt att skriva utan att ha underlaget som stöd för handen?
Jag är vänsterhänt och aldrig fått problem med det.. Och då håller jag pennan som en högerhänt gör fast då med vänster..
Jag vinklar bara pappret (och alltid gjort så utan att blivit lärd) åt höger. Så jag klar av att skriver både med reservoarpenna, blyerts etc utan problem inget kladd på varken papperet eller min hand.
Enda gången jag har fått problem var med en lärare som låste fast mitt papper "spikrakt" och skulle tvinga mig att skriva med vänsterhanden En rad ovanför" för det var "så vänsterhänta skrev" Detta var i 8:an. Jag klippte till hennes näven med linjalen.
Man lär sig olika knep för att undvika "fartränder" i skrift som vänsterhänt redan som liten och man börjar skriva.
Araberna lär sig att inte få fartränder i text de med, då de skriver från höger till vänster och majoriteten är ju högerhänta.
@knallepalle:
Jag är inte förtidigt född. Jag föddes innom "de naturliga fel marginalerna" som de har när de räknar ut BF hos barnmorskan.
@ Burritoz:
Vänsterhänthet kan även var ärftligt med. Min mamma var vänsterhänt och jag är oxå vänsterhänt. Min morsa var livrädd att släppa mig till skolan för hon minns från sin barndom hur hon fick hårda smärtsamma smällar på vänsterhanden. Men det var inte så jag hade det när jag började..
Jag är upptränad "ambedexterios",blev det naturligt (och indirekt ofriviliigt), bara för att jag har dominant syn på högerögat.
Så jo det går säkert att träna från födslen..
@Snövit:
Hoppas att du hittar den tvillingartikeln.. Den lät väldigt intressant.
Då jag själv är upptränad (indirekt ofrivilligt) ambedexterios p.g.a mitt synfel jag har.