2009-06-03, 11:54
Medlem
desmoduss avatar
Skriva med analoga pennor gör jag ungefär tre gånger om året, så det upplever jag inte som ett problem som vänsterhänt.

När det gäller datormöss så är det väl mest besvärligt att lånedatorer på flygplatser och bibliotek oftast har musen till höger och sladden är superkort och hamnar rakt över tangentbordet när jag flyttar den. Dessutom finns det få (inga?) gaming-möss anpassade för vänsterhänta.

Däremot måste snubben som uppfann det numeriska tangentbordet varit vänsterhänt. Handen på musen till vänster, tangentbordet mitt framför mig och det krävs nästan ingen insats alls att nå det numeriska tangentbordet (som jag självklart lärt mig använda med höger hand )

På den tiden jag tränade fäktning var det alltid en fördel att vara vänsterhänt...tills man mötte en annan vänsterhänt.

Min dotter (3 år) är uppenbart högerhänt. Även om jag av bara farten ofta placerar bestick, pennor etc i hennes vänsterhand så byter hon själv direkt.
Citera
2009-06-03, 13:50
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Är det inte problematiskt att skriva med tusch, reservoarpenna, etc? Eftersom man skriver från vänster till höger vill det väl till att färgen torkar innan man drar handen igenom det. Eller lär man sig helt enkelt att skriva utan att ha underlaget som stöd för handen?

Jag är vänsterhänt och aldrig fått problem med det.. Och då håller jag pennan som en högerhänt gör fast då med vänster..
Jag vinklar bara pappret (och alltid gjort så utan att blivit lärd) åt höger. Så jag klar av att skriver både med reservoarpenna, blyerts etc utan problem inget kladd på varken papperet eller min hand.

Enda gången jag har fått problem var med en lärare som låste fast mitt papper "spikrakt" och skulle tvinga mig att skriva med vänsterhanden En rad ovanför" för det var "så vänsterhänta skrev" Detta var i 8:an. Jag klippte till hennes näven med linjalen.

Man lär sig olika knep för att undvika "fartränder" i skrift som vänsterhänt redan som liten och man börjar skriva.

Araberna lär sig att inte få fartränder i text de med, då de skriver från höger till vänster och majoriteten är ju högerhänta.

@knallepalle:
Jag är inte förtidigt född. Jag föddes innom "de naturliga fel marginalerna" som de har när de räknar ut BF hos barnmorskan.

@ Burritoz:
Vänsterhänthet kan även var ärftligt med. Min mamma var vänsterhänt och jag är oxå vänsterhänt. Min morsa var livrädd att släppa mig till skolan för hon minns från sin barndom hur hon fick hårda smärtsamma smällar på vänsterhanden. Men det var inte så jag hade det när jag började..
Jag är upptränad "ambedexterios",blev det naturligt (och indirekt ofriviliigt), bara för att jag har dominant syn på högerögat.
Så jo det går säkert att träna från födslen..

@Snövit:
Hoppas att du hittar den tvillingartikeln.. Den lät väldigt intressant.
Då jag själv är upptränad (indirekt ofrivilligt) ambedexterios p.g.a mitt synfel jag har.
Citera
2009-06-03, 16:51
Medlem
h0lles avatar
intressant.. är själv högerhänt och alla i släkten likaså.
däremot är jag vänsterfotad vilket även min morbror och morfar var så någon sorts ärftlighet måste ligga i grunden.

är 6v för tidigt född men inte vänsterhänt för det
min lärare försökte lära mig att äta me gaffeln i vänster men förgäves..
Citera
2009-06-03, 22:37
Medlem
.
Citat:
min lärare försökte lära mig att äta me gaffeln i vänster men förgäves

hehe,,,,Jag säger till mina ungar att be sina lärare (och andra) att dra åt piiip med sina åsikter om i vilken hand gaffel och kniv skulle vara för att ses som rätt...

Det är patetiskt och löjligt att urgamla vett&etikett-regler anno när jesus gick i kortbyxor då alla "givetvis" var högerhänta fortfarande lever kvar idag...

Huvudsaken är väl ändå att man äter på ett snyggt sätt oafs vilken hand gaffeln är....
Min yngste har jätteproblem och slinter titt som tätt med kniven om hon försöker hålla besticken i "rätt" hand...Så varför ska hon behöva lära sig högerhänt när hon är faktum vänsterhänt ??...

Jag retar mig nåt alldeles kopiöst ibland på de människor som kräver att vänsterhänta ska anpassa sig till de högerhäntas värld...inte bara när det gäller hur hålla bestick utan i mångt och mycket annat,,,

varför är t ex vänsterhäntanpassade saxar å dyl dyrare än de för högerhänta ?...

varför accepterar t ex skola sällan att vänsterhänta barn vänder på spiralblocken och skriver bakifrån å fram istället för att hela tiden behöva ligga med handen/handleden obekvämt lutad mot spiralen ???
Citera
2009-06-04, 14:03
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Jag är vänsterhänt och aldrig fått problem med det.. Och då håller jag pennan som en högerhänt gör fast då med vänster..
Jag vinklar bara pappret (och alltid gjort så utan att blivit lärd) åt höger. Så jag klar av att skriver både med reservoarpenna, blyerts etc utan problem inget kladd på varken papperet eller min hand.

Enda gången jag har fått problem var med en lärare som låste fast mitt papper "spikrakt" och skulle tvinga mig att skriva med vänsterhanden En rad ovanför" för det var "så vänsterhänta skrev" Detta var i 8:an. Jag klippte till hennes näven med linjalen.

Man lär sig olika knep för att undvika "fartränder" i skrift som vänsterhänt redan som liten och man börjar skriva.

Araberna lär sig att inte få fartränder i text de med, då de skriver från höger till vänster och majoriteten är ju högerhänta.

Oj, det var inte nåt nytt inlägg du lyckats snoka rätt på :>

Mjo, din reflektion över arabiskan är ju faktiskt helt riktig, och leder in mig på en rätt intressant spinoff. Jäkligt märkligt egentligen att en sådan sak skiljer sig i olika skriftspråk. Hur ska man säga, det krävs ju absolut ingen ansträngning alls för att slippa "fartränder" om man skriver från höger till vänster som högerhänt - det borde alltså vara det naturliga hållet att skriva i och med att majoriteten av världens befolkning faktiskt är högerhänta.

Tanken går ju åt att det kanske kommer från den tid då det var vanligt att hugga texten i sten. En högerhänt lär hålla huggmejseln i vänster och hammaren i höger, rent intuitivt känns det som att det är lättare att få flyt i det om man skriver från vänster till höger. Den redan skrivna texten kommer ju mitt för en, och det borde bli lättare att positionera in nästa bokstav då man slipper "titta bakom vänsterhanden" för att se hur den förra bokstaven är positionerad när man sätter ner huggmejseln.

Nu är jag väl ingen direkt expert på ämnet, men det känns ändå som att araberna har använt skrivdon som liknar papper och penna betydligt längre än vad vi som använder latinska bokstäver har. Tecknena i sig tyder ju på det också, det är mycket mer rundade former (som är svåra att hugga i sten) i det arabiska teckensystemet än det latinska. Och det fäller ju krokben på mitt förra stycke.

Nån som vet vad det beror på att araberna skriver från vänster till höger?

I övrigt, helt rätt att lappa till lärareländet. Konsekvens är väl tyvärr det enda som får folk att lära sig att lägga energin på rätt saker :>
Senast redigerad av Falukropp 2009-06-04 kl. 14:21.
Citera
2009-06-04, 14:41
Medlem
Aleizohiets avatar
Det är ju inget fel att vara vänsterhänt. Jag var vänsterhänt när jag var liten, jag gjorde allt med vänster upp till ungefär skolalder. Da började de tvinga mig att använda bestick och skriva med högern istället. Det var motigt i början men numera är jag fullfjädrad högerhänt.
Det "enda" som är problematiskt med vänsterhänthet är att det mesta av var tillvaro (som vi inte ens märker) är anpassat för högerhänta. Allt fran att cykelkedjan är placerad till höger om cykelramen och gör det automatiskt svarare för vänsterhänta till datormöss etc.
Däremot tycker jag inte att man ska träna bort vänsterhänthet, jag tycker vänsterhänthet är coolt
Citera
2009-06-04, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h0lle
intressant.. är själv högerhänt och alla i släkten likaså.
däremot är jag vänsterfotad vilket även min morbror och morfar var så någon sorts ärftlighet måste ligga i grunden.

är 6v för tidigt född men inte vänsterhänt för det
min lärare försökte lära mig att äta me gaffeln i vänster men förgäves..

Jag är född 5 v för tidigt, högerhänt men äter också vänsterhänt!
Citera
2009-06-04, 19:09
Medlem
SKiTSURs avatar
Jag är inte född för tidigt och är vänsterhänt.

2 av mina morbröder är också vänsterhänta.

Under deras skoltid blev deras vänsterhänder bakbundna.
Så dom kan skriva osv med båda händerna.

Själv är jag dubbelfotad i fotboll, men är snäppet vassare med högern.

Håller jag i ett gevär så blir det på högeraxel, gör ni andra vänsterhänta det också?

Och datormusen håller jag i höger också, aldrig känts heller.
Citera
2009-06-04, 19:28
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Oj, det var inte nåt nytt inlägg du lyckats snoka rätt på :>

Mjo, din reflektion över arabiskan är ju faktiskt helt riktig, och leder in mig på en rätt intressant spinoff. Jäkligt märkligt egentligen att en sådan sak skiljer sig i olika skriftspråk. Hur ska man säga, det krävs ju absolut ingen ansträngning alls för att slippa "fartränder" om man skriver från höger till vänster som högerhänt - det borde alltså vara det naturliga hållet att skriva i och med att majoriteten av världens befolkning faktiskt är högerhänta.

Tanken går ju åt att det kanske kommer från den tid då det var vanligt att hugga texten i sten. En högerhänt lär hålla huggmejseln i vänster och hammaren i höger, rent intuitivt känns det som att det är lättare att få flyt i det om man skriver från vänster till höger. Den redan skrivna texten kommer ju mitt för en, och det borde bli lättare att positionera in nästa bokstav då man slipper "titta bakom vänsterhanden" för att se hur den förra bokstaven är positionerad när man sätter ner huggmejseln.

Nu är jag väl ingen direkt expert på ämnet, men det känns ändå som att araberna har använt skrivdon som liknar papper och penna betydligt längre än vad vi som använder latinska bokstäver har. Tecknena i sig tyder ju på det också, det är mycket mer rundade former (som är svåra att hugga i sten) i det arabiska teckensystemet än det latinska. Och det fäller ju krokben på mitt förra stycke.

Nån som vet vad det beror på att araberna skriver från vänster till höger?

I övrigt, helt rätt att lappa till lärareländet. Konsekvens är väl tyvärr det enda som får folk att lära sig att lägga energin på rätt saker :>

He he .. Nej jag har väl skrivit själv något liknande i en annan tråd om oss "vänstertassade" tyckte att jag kände igen det jag skrev från något jag skrev tidigare..

Resten.. Ja jag hoppas att någon har svar på detta med araberna.,. Det skulle var verkligen intressant att veta..
Citera
2009-06-04, 19:37
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magomago
.

hehe,,,,Jag säger till mina ungar att be sina lärare (och andra) att dra åt piiip med sina åsikter om i vilken hand gaffel och kniv skulle vara för att ses som rätt...

Det är patetiskt och löjligt att urgamla vett&etikett-regler anno när jesus gick i kortbyxor då alla "givetvis" var högerhänta fortfarande lever kvar idag...

Huvudsaken är väl ändå att man äter på ett snyggt sätt oafs vilken hand gaffeln är....
Min yngste har jätteproblem och slinter titt som tätt med kniven om hon försöker hålla besticken i "rätt" hand...Så varför ska hon behöva lära sig högerhänt när hon är faktum vänsterhänt ??...

Jag retar mig nåt alldeles kopiöst ibland på de människor som kräver att vänsterhänta ska anpassa sig till de högerhäntas värld...inte bara när det gäller hur hålla bestick utan i mångt och mycket annat,,,

varför är t ex vänsterhäntanpassade saxar å dyl dyrare än de för högerhänta ?...

varför accepterar t ex skola sällan att vänsterhänta barn vänder på spiralblocken och skriver bakifrån å fram istället för att hela tiden behöva ligga med handen/handleden obekvämt lutad mot spiralen ???

Jag kan svar på en fråga ialfall.
Produkter som är anpassade för oss vänsterhänta tillverkas i mindre upplagor då vi är procentuellt mindre än högerhänta. Matriserna som skal göras för produkter kostar. Men matriser för vänsterhänta produkter kostar iofs lika mycket men ändå en kostnad. Då det tillverkas mindre så blir det dyrare per produkt än när något kan masstillverkas på ett helt annat sätt.
Det blir en form av "limited edition" med vänsterhänta produkter.

Detta med spralblock och intolerans från skolan.. Jag skulle gissa på att det är en allmänutbredd "latmask" över att bläddra från fel håll från högerhänta.
Senast redigerad av Empress 2009-06-04 kl. 19:40.
Citera
2009-06-04, 20:27
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Jag vet faktiskt inte om jag är höger- eller vänsterhänt? Det låter underligt men jag kan använda båda händerna till det mesta. Men nu kommer vi till något ännu underligare, jag spelade en gång i min ungdom gitarr (blev aldrig bra) och det kunde jag bara göra på vänsterhänt vis. Helt omöjligt åt det "rätta" hållet. Likaså kastar jag med vänster.
Däremot så skriver jag helst med höger, även om jag kan skriva med vänster så känns det inte rätt.
Det är samma med min pappa.

Både han och jag är vänsterhänta men när vi spelar bas eller gitarr så spelar jag åt rätt håll och han åt fel håll. Jag skulle då tro att du är mest vänsterhänt.
Citera
2009-06-05, 00:49
Medlem
Fridaynights avatar
Jag är vänsterhänt men inte för tidigt född.

Skriver, ritar, målar, runkar, kastar bollar osv. med vänsterhanden.
Spelar gitarr & använder datormusen som en högerhänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in