2008-02-04, 12:24
Medlem
Cohibas avatar
Nån som är bra på kaffekvarnar? Förståsigpåare på espresso brukar ju trycka på hur viktiga kvarnarna är och att det knappast är idé (hehe) att ha en dyr espressobryggare utan en exklusiv kvarn som komplement.

Så nu har jag bestämt mig för att pensionera mitt handdrivna rosslande museiföremål och undrar om nån kan reka en bra kvarn. Jag har inte en susning om vilka fabrikat som är bra.
Citera
2008-02-05, 01:23
Medlem
Sugarfrees avatar
Kan rekommedera följande:

1. Isomac Prof Inox ca 1 695 kr
2. Rancilio Rocky ca 2 595 kr
3. Anfim KS Self ca 3 395 kr
4. Macap M4 Krom steglös ca 4 995 kr
5. Mazzer Mini Manuale ca 5 495 kr
Citera
2008-02-05, 06:59
Bannlyst
Hugaligen ? En kaffekvarn för 5.5 papp ?

Man kan ju resa till Australien för de pengarna.
Citera
2008-02-05, 13:35
Medlem
Jag kör Rockyn och den funkar suveränt, kanske inte en pryl man gärna ställer upp på bänken varje gång man ska använda bryggaren utan den ska gärna stå på sin plats. den väger ett och annat.
Citera
2008-02-05, 14:23
Medlem
Mr_Ypzilons avatar
Googlade som hastigast på tester av kaffekvarnar, och hittade följande från Ica-Kuriren:

http://www.icakuriren.se/ArticlePage...cak904.dbp.asp

Ett par år på nacken, men borde fortfarande stämma. Viktigt är ju att ha koll på de olika typerna av kvarnar som finns. Själv har jag en billig knivvariant just nu, men ska byta upp mig till en med riktigt kvarnverk vid tillfälle.
Citera
2008-02-05, 14:54
Medlem
Sugarfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Ypzilon
Googlade som hastigast på tester av kaffekvarnar, och hittade följande från Ica-Kuriren:

Ett par år på nacken, men borde fortfarande stämma. Viktigt är ju att ha koll på de olika typerna av kvarnar som finns. Själv har jag en billig knivvariant just nu, men ska byta upp mig till en med riktigt kvarnverk vid tillfälle.

Precis mycket viktigt att ha riktiga malskivor i kvarnen
Citera
2008-02-05, 22:19
Medlem
Cohibas avatar
Jag tackar för tipsen, men man blir ju sur, när det som vanligt är den dyraste, som ser coolast ut -
Citera
2008-02-06, 12:22
Medlem
Sepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Ypzilon

Jag har den isomacen som nämns i testet, jag tror de hade lite otur med just det exet, den ger ett tillfredställande resultat med det finmalda och har den stora fördelen med en hållare till filtret (portan), annars blir det ett massa kladdande och kaffespill som gör att det inte är värt besväret.
Citera
2008-02-06, 18:13
Medlem
Köp inte obh noricas lilla kaffe kvarn. Den är svår att göra ren och min rostade i navet när den hade stått oanvänd i två-tre månader.
Citera
2008-02-07, 17:42
Medlem
Sugarfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepp
Jag har den isomacen som nämns i testet, jag tror de hade lite otur med just det exet, den ger ett tillfredställande resultat med det finmalda och har den stora fördelen med en hållare till filtret (portan), annars blir det ett massa kladdande och kaffespill som gör att det inte är värt besväret.

Håller med, de måste haft otur. Tycker faktiskt att den kvarnen är ypperlig med tanke på pris och utseende. Dvs Isomac Inox Prof.
Citera
2008-02-08, 23:52
Medlem
M.C.Ps avatar
Själv så mal jag med min mormorsmors brors kaffekvarn, troligen inhandlad någon gång i början av det ljuva 1900-talet.

Finesser med denna är:
1. totalt ett alternativ på grovleken.
2. Ej elektrisk, mal för hand genom vev.
3. Liten eklåda som kaffet hamnar i.
4. Skjutlock som du kan stänga efter att du hällt i bönorna, så dessa ej trillar ur.

Visst låter det fantastiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in