2008-02-04, 12:24
Medlem
Cohibas avatar
Nn som r bra p kaffekvarnar? Frstsigpare p espresso brukar ju trycka p hur viktiga kvarnarna r och att det knappast r id (hehe) att ha en dyr espressobryggare utan en exklusiv kvarn som komplement.

S nu har jag bestmt mig fr att pensionera mitt handdrivna rosslande museifreml och undrar om nn kan reka en bra kvarn. Jag har inte en susning om vilka fabrikat som r bra.
Citera
2008-02-05, 01:23
Medlem
Sugarfrees avatar
Kan rekommedera fljande:

1. Isomac Prof Inox ca 1 695 kr
2. Rancilio Rocky ca 2 595 kr
3. Anfim KS Self ca 3 395 kr
4. Macap M4 Krom stegls ca 4 995 kr
5. Mazzer Mini Manuale ca 5 495 kr
Citera
2008-02-05, 06:59
Bannlyst
Hugaligen ? En kaffekvarn fr 5.5 papp ?

Man kan ju resa till Australien fr de pengarna.
Citera
2008-02-05, 13:35
Medlem
Jag kr Rockyn och den funkar suvernt, kanske inte en pryl man grna stller upp p bnken varje gng man ska anvnda bryggaren utan den ska grna st p sin plats. den vger ett och annat.
Citera
2008-02-05, 14:23
Medlem
Mr_Ypzilons avatar
Googlade som hastigast p tester av kaffekvarnar, och hittade fljande frn Ica-Kuriren:

http://www.icakuriren.se/ArticlePage...cak904.dbp.asp

Ett par r p nacken, men borde fortfarande stmma. Viktigt r ju att ha koll p de olika typerna av kvarnar som finns. Sjlv har jag en billig knivvariant just nu, men ska byta upp mig till en med riktigt kvarnverk vid tillflle.
Citera
2008-02-05, 14:54
Medlem
Sugarfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Ypzilon
Googlade som hastigast p tester av kaffekvarnar, och hittade fljande frn Ica-Kuriren:

Ett par r p nacken, men borde fortfarande stmma. Viktigt r ju att ha koll p de olika typerna av kvarnar som finns. Sjlv har jag en billig knivvariant just nu, men ska byta upp mig till en med riktigt kvarnverk vid tillflle.

Precis mycket viktigt att ha riktiga malskivor i kvarnen
Citera
2008-02-05, 22:19
Medlem
Cohibas avatar
Jag tackar fr tipsen, men man blir ju sur, nr det som vanligt r den dyraste, som ser coolast ut -
Citera
2008-02-06, 12:22
Medlem
Sepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Ypzilon

Jag har den isomacen som nmns i testet, jag tror de hade lite otur med just det exet, den ger ett tillfredstllande resultat med det finmalda och har den stora frdelen med en hllare till filtret (portan), annars blir det ett massa kladdande och kaffespill som gr att det inte r vrt besvret.
Citera
2008-02-06, 18:13
Medlem
Kp inte obh noricas lilla kaffe kvarn. Den r svr att gra ren och min rostade i navet nr den hade sttt oanvnd i tv-tre mnader.
Citera
2008-02-07, 17:42
Medlem
Sugarfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepp
Jag har den isomacen som nmns i testet, jag tror de hade lite otur med just det exet, den ger ett tillfredstllande resultat med det finmalda och har den stora frdelen med en hllare till filtret (portan), annars blir det ett massa kladdande och kaffespill som gr att det inte r vrt besvret.

Hller med, de mste haft otur. Tycker faktiskt att den kvarnen r ypperlig med tanke p pris och utseende. Dvs Isomac Inox Prof.
Citera
2008-02-08, 23:52
Medlem
M.C.Ps avatar
Sjlv s mal jag med min mormorsmors brors kaffekvarn, troligen inhandlad ngon gng i brjan av det ljuva 1900-talet.

Finesser med denna r:
1. totalt ett alternativ p grovleken.
2. Ej elektrisk, mal fr hand genom vev.
3. Liten eklda som kaffet hamnar i.
4. Skjutlock som du kan stnga efter att du hllt i bnorna, s dessa ej trillar ur.

Visst lter det fantastiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in