2008-02-04, 10:47
Medlem
RyssJävels avatar
Tycker att enga regler/krav bör tillåtas i RYS. Om man har någonting av ett specifikt värde borde man ju kunna få bestämma själv vem man vill ge bort det till (dvs ställa krav). Ta senaste tråden som exempel:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=615783

En TL invite i fel händer kan drabba även personen som delar ut den. Ska man då behöva riskera ban bara för att man inte får ställa lite krav på motprestation? Jag har också ex antal eftertraktade inviter som jag gärna skulle vilja ge bort, men det tänker jag inte göra så länge det finns en chans att första bästa fragbitare kan norpa den med hänvisningen till "inga egna krav"-regeln.

Ändra på den regeln tack!
Citera
2008-02-04, 12:11
Medlem
Kvasar2000s avatar
För mig utgör RYS en anomali som lika väl kunde avskaffas så att vi slipper denna typ av "problem".
Citera
2008-02-04, 15:45
Medlem
RyssJävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasar2000
För mig utgör RYS en anomali som lika väl kunde avskaffas så att vi slipper denna typ av "problem".

Ja det är ju en åsikt. Men hur är det med er andra som häckar i RYS (det är en del användare som mer eller mindre är bosatta i avdelningen), hur är er syn på saken?
Citera
2008-02-04, 16:25
Medlem
johnny_viciouss avatar
Det skulle bli kaos.

Hur långt tycker du man ska få sätta egna regler?
Citera
2008-02-04, 16:31
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Min åsikt om RYS (som jag tycker är ganska kul som företeelse) är att pengar inte skall få vara inblandat.

Inte heller några direkta motprestationer eller direkta krav på byten.

Det rimmar kanske lite illa med den tråd jag själv startade där, som faktiskt bygger på prestation av mottagaren. Fast det å andra sidan var ju en geocacheskattjakt där prestationen var att samarbeta med okända för att nå ett gemensamt mål (gratis grejor i form av diverse skatter)

Nu löste det ju sig själv genom obefintligt deltagande än så länge. Mig veterligen ligger tråden kvar där nånstans och det gör även alla ledtrådar och den slutgiltiga skatten.

Faktum är att jag tidigare gett uttryck för mitt motstånd att ge bort fiktiva "föremål" under RYS. Det retar mig att TS vill ge bort ett konto till nån jävla torrent och med det tillerkänner kontot en fysisk kropp. Regeln för RYS säger ju klart och tydligt att det enbart skall handla om saker. Konton och onlinecredits, och andra fiktiva skitgrejer hör inte hemma i RYS överhuvudtaget, i min ödmjuka mening.

Dessutom är ju lagligheten i Torrentkonton omtvistad. För handen på hjärtat, är det bara freeware, shareware och fria filmer som finns att ladda ner på dem? Skulle inte tro det...

(OBS: Jag är långt från oskyldig vad det gäller fildelning, men inte fan har jag någonsin krävt någon motprestation för att sprida upphovsrättskyddat material.)
Citera
2008-02-04, 16:51
Medlem
RyssJävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Det skulle bli kaos.

Hur långt tycker du man ska få sätta egna regler?

Inte alls långt, utan det skall handla om rätt basic saker såsom regestreringsdatumet, x antal inlägg, en motivering, etc. Eller, som i exempel tråden, att man kan på något enkelt sätt visa att man verkligen ämnar att nytja det man får.

Det ska dock inte vara tillåtet att sälla krav såsom "filma dig själv springade tre varv runt huset och lägg upp filmen". Sånt går bort.
Citera
2008-02-04, 16:58
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyssJävel
Tycker att enga regler/krav bör tillåtas i RYS. Om man har någonting av ett specifikt värde borde man ju kunna få bestämma själv vem man vill ge bort det till (dvs ställa krav). Ta senaste tråden som exempel:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=615783

En TL invite i fel händer kan drabba även personen som delar ut den. Ska man då behöva riskera ban bara för att man inte får ställa lite krav på motprestation? Jag har också ex antal eftertraktade inviter som jag gärna skulle vilja ge bort, men det tänker jag inte göra så länge det finns en chans att första bästa fragbitare kan norpa den med hänvisningen till "inga egna krav"-regeln.

Ändra på den regeln tack!
RYS betyder Recykle Your Stuff = Återanvänd dina grejor. Med andra ord ett forum för att ge bort begagnade saker.

Jag tror grundtanken var att saker man lessnat på men som fortfarande är fullt funktionsdugliga skulle komma till användning hos någon annan. Om det är så att man inte kan ge bort saker utan en massa förbehåll så är RYS inte rätt ställe. Tycker iaf jag.
Citera
2008-02-05, 10:24
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyssJävel
Ja det är ju en åsikt. Men hur är det med er andra som häckar i RYS (det är en del användare som mer eller mindre är bosatta i avdelningen), hur är er syn på saken?

Tillåter mig att ha åsikter om RYS även om jag inte häckar där. Frågan är vilket sorts forum vi vill att FB skall vara. Skall det vara ett renodlat diskussionsforum med högt i tak? Skall det vara ett forum för avyttring av allehanda saker a la Blocket eller skall det vara en community där man kan starta raider mot andra forum (med anledning av en annan aktuell tråd i flashbackforumet). För mig ter sig alternativet om ett renodlat diskussionsforum klart mest attraktivt.
Citera
2008-02-05, 16:12
Medlem
micaeles avatar
Vem skulle bestämma regler för hur reglerna ska se ut? En skulle gilla det, alla andra vill ha ändring. Som det är nu fungerar det för de flesta och ett fåtal ogillar läget, mycket enklare och smidigare än motsatsen.

Helt regelfritt vore ju visserligen ganska lustigt, men totalt oregerligt.
(Obs, exempel och skämt ->) 'Jag vill skänka mitt WoW-account till en bevisligen lösaktig flicka med smal midja, stora tetrapak och som vill ta emot det irl '
Vill vi ha sånt?
Citera
2008-02-05, 16:17
Medlem
tältpinnes avatar
Problematiken behäftad med den typ av RYC-annons TS länkar till borde väl med enkelhet kunna lösas genom en dedikerad tråd i fildelningsforat till för att just skänka invites/konton där en viss tolerans ges till utannonseraren i form av krav på mottagaren då ju ett missbruk av en invite som bekant kan slå tillbaka på avsändaren i form av reprimand eller bannlysning på trackern.
Citera
2008-02-05, 17:30
Medlem
Nickelmans avatar
Tycker att reglerna i RYS är lite dåligt utformade. Eftersom det är min sak som ges bort, borde jag kunna få ställa krav på vem som får den. I nuläget är situationen så att den som svarar först "vinner" saken. Dock kan detta vara vem som helst och är det (tyvärr) oftast en "Fragbite-unge" med 0-10 inlägg, reggad dec 2007 - feb 2008.

Invites/konton ges oftast bort för att man känner sig generös och då vill man ju att den som tar emot sköter sig. Fragbite-ungar kan ju inte sköta sig. Ändra reglerna nu eller inrätta ett nytt forum med krav på visst antal inlägg osv.

EDIT: Ens egna regler får inte vara stötande,förödmjukande osv utan ska vara någorlunda realistiska och genomförbara (t.ex ha 100+ inlägg).
Senast redigerad av Nickelman 2008-02-05 kl. 17:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in