• 1
  • 2
2008-02-04, 00:38
Medlem
Herr Hattuluss avatar
För något år sedan läste jag här om en bok som ni beskrev som att författaren var allvetande. Den gav många råd och tips på hur man skulle göra för att leva bra.
"Du ska inte göra så, för då bla bla bla..."
Boken fanns i svensk upplaga och jag tror hette något med "gud" eller "guds".

Vet att detta är en luddig beskrivning men värt ett försök tyckte jag
Citera
2008-02-04, 00:41
Medlem
Katarsiss avatar
Samtal med Gud?
http://www.bokus.com/b/9789177097785...=search_result
Citera
2008-02-04, 00:43
Medlem
Flytande_argots avatar
Kan det vara något av Deepak Chopra?

Edit: Givetvis är det samtal med Gud. Minuspoäng för mig.
Citera
2008-02-04, 00:44
Medlem
Herr Hattuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Samtal med Gud?
http://www.bokus.com/b/9789177097785...=search_result

Japp, tack. Det gick allt snabbt det!
Citera
2008-02-04, 00:47
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Hattulus
Japp, tack. Det gick allt snabbt det!

Nja, tre minuter ger utrymme för förbättringar

Bra bok i alla fall. Innehåller några riktiga guldkorn även om man inte sväljer hela konceptet.
Citera
2008-02-04, 04:53
Medlem
Samtal med Gud? Jag vet inte om jag skall gråta eller skratta. Jag väljer att göra det sistnämnda, då livet är roligast så.

Nu har jag inte läst boken och kommer ej heller att göra det inom ett antal ändlighet med tanke på vilken idiot man måste vara som författare för att acceptera en sådan titel på en bok oavsett vad innehåller är. En sådan idiot är inte bättre än ett influensavirus. Författaren måste sakna självinsikt till maximal mängd för att man fortfarande skall vara kapabel att överleva i denna värld.

En tanke som slår mig är hur värdelös som människovarelse kan man vara och hur lågt måste man ha fallit om man bär på ett behov av råd från andra idioter för hur man skall leva sitt liv? Hur kan ni låta programmeras med så ren och skär smörja? När det till och med lyser så starkt med sitt smörjenatur att inte ens solglasögon i flera lager hjälper en att ignorera vad det är. Jag tror varken att felet ligger i ögonen eller i själva smörjenaturens glans utan någonstans mellan två små hål på var sin sida av ett klotliknande föremål innehållandes något som inte skulle ha sett dagens ljus om världen var rättvis.

Etik? Moral? Fattar ni inte att detta är ren och skär tidsfördriv för dem som uppfyller följande kriterier: 1. Har för mycket tid över för tänkande. 2. Tänker fast dem inte borde göra det för att de tänker fel. 3. Är tillräckligt dumma för att tänka på vissa saker massor utan att inse att dem inte leder någon vart (som en dator som printar 101010101 i all oändlighet).

Alla ni som tror på gud, absoluta saker, statiska sanningar och eller handlingsregler för rätt och fel, skall från och med nu anse er själva som undervärdiga och slöseri med den rymdtid och de resurser ni upptar och ställa er i närmaste skamvrå och skämmas.

Ni är inget annat än drabbade av mentala/genetiska parasiter och virus som antingen behöver utrotas eller omprogrammeras. Det enda ni har till er fördel är ert antal, då ni är inget annat än kvantitet utan en gnutta av intellektuell kvalitet.

Då ni som känner er träffade och tar illa åt er av ovan till hög sannolikhet är mindre begåvade än nyfödda så måste jag klargöra att allt ovan är mina personliga åsikter just nu. Dessa kan ändra karaktär imorgon.

Mitt tips till TS är att varken låna, köpa eller läsa boken.

Jag och en bekant satt i en kafeteria härom veckan och bredvid oss satt en man och kvinna i ålderspannet 35-40. Det var två helt förstörda individer och de talade om gud, guds vilja, gott och ont etc. De satt och glodde på varandra i säkert 15 minuter med helt förstörda miner utan att knysta ett ord. Sedan sade de något ord och gjorde åter likadant. Efter ca 2 timmars lyssnandes insåg vi att det här handlade om ett par som sökte hitta mod till något. Allt som dessa individerna egentligen ville kommunicera var att båda ville göra det som passade deras eget intresse bäst utan hänsyn till den andra. Men ingen av dessa sorgliga individer hade modet att kommunicera det rakt ut utan tog till alla indirekta medel som fanns. Allt var tydligen tillåtet utan direkt konstaterande av faktum.

Böcker som "Samtal med gud" skrivs av individer som dessa två sorgliga idioter--folk som är trasiga och har identitetskriser och många andra allvarligare problem som de är okapabla att hantera pga att de söker svaren från andra. Men nog fan verkar det vara att dessa individer inte kan hantera rådata, utan behöver ha den paketerad till den grad att rådatan kan tolkas på alla sätt än det rätta.

P.S. Varsågod för att jag har sagt till er det som det egentligen var era föräldrars ansvar. Men klandra inte dem för att dem inte är kapabla till vissa saker. Se dem för dem de är--dem som gjorde världen en stor otjänst en gång i tiden som saker står nu.
Senast redigerad av meric 2008-02-04 kl. 05:19.
Citera
2008-02-04, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meric
Samtal med Gud? Jag vet inte om jag skall gråta eller skratta. Jag väljer att göra det sistnämnda, då livet är roligast så.

Nu har jag inte läst boken och kommer ej heller att göra det inom ett antal ändlighet med tanke på vilken idiot man måste vara som författare för att acceptera en sådan titel på en bok oavsett vad innehåller är. En sådan idiot är inte bättre än ett influensavirus. Författaren måste sakna självinsikt till maximal mängd för att man fortfarande skall vara kapabel att överleva i denna värld.

En tanke som slår mig är hur värdelös som människovarelse kan man vara och hur lågt måste man ha fallit om man bär på ett behov av råd från andra idioter för hur man skall leva sitt liv? Hur kan ni låta programmeras med så ren och skär smörja? När det till och med lyser så starkt med sitt smörjenatur att inte ens solglasögon i flera lager hjälper en att ignorera vad det är. Jag tror varken att felet ligger i ögonen eller i själva smörjenaturens glans utan någonstans mellan två små hål på var sin sida av ett klotliknande föremål innehållandes något som inte skulle ha sett dagens ljus om världen var rättvis.

Etik? Moral? Fattar ni inte att detta är ren och skär tidsfördriv för dem som uppfyller följande kriterier: 1. Har för mycket tid över för tänkande. 2. Tänker fast dem inte borde göra det för att de tänker fel. 3. Är tillräckligt dumma för att tänka på vissa saker massor utan att inse att dem inte leder någon vart (som en dator som printar 101010101 i all oändlighet).

Alla ni som tror på gud, absoluta saker, statiska sanningar och eller handlingsregler för rätt och fel, skall från och med nu anse er själva som undervärdiga och slöseri med den rymdtid och de resurser ni upptar och ställa er i närmaste skamvrå och skämmas.

Ni är inget annat än drabbade av mentala/genetiska parasiter och virus som antingen behöver utrotas eller omprogrammeras. Det enda ni har till er fördel är ert antal, då ni är inget annat än kvantitet utan en gnutta av intellektuell kvalitet.

Då ni som känner er träffade och tar illa åt er av ovan till hög sannolikhet är mindre begåvade än nyfödda så måste jag klargöra att allt ovan är mina personliga åsikter just nu. Dessa kan ändra karaktär imorgon.

Mitt tips till TS är att varken låna, köpa eller läsa boken.

Jag och en bekant satt i en kafeteria härom veckan och bredvid oss satt en man och kvinna i ålderspannet 35-40. Det var två helt förstörda individer och de talade om gud, guds vilja, gott och ont etc. De satt och glodde på varandra i säkert 15 minuter med helt förstörda miner utan att knysta ett ord. Sedan sade de något ord och gjorde åter likadant. Efter ca 2 timmars lyssnandes insåg vi att det här handlade om ett par som sökte hitta mod till något. Allt som dessa individerna egentligen ville kommunicera var att båda ville göra det som passade deras eget intresse bäst utan hänsyn till den andra. Men ingen av dessa sorgliga individer hade modet att kommunicera det rakt ut utan tog till alla indirekta medel som fanns. Allt var tydligen tillåtet utan direkt konstaterande av faktum.

Böcker som "Samtal med gud" skrivs av individer som dessa två sorgliga idioter--folk som är trasiga och har identitetskriser och många andra allvarligare problem som de är okapabla att hantera pga att de söker svaren från andra. Men nog fan verkar det vara att dessa individer inte kan hantera rådata, utan behöver ha den paketerad till den grad att rådatan kan tolkas på alla sätt än det rätta.

P.S. Varsågod för att jag har sagt till er det som det egentligen var era föräldrars ansvar. Men klandra inte dem för att dem inte är kapabla till vissa saker. Se dem för dem de är--dem som gjorde världen en stor otjänst en gång i tiden som saker står nu.

Är ateisten den nya troende? Är vetenskapen den nya religionen? Kommer de båda att ersättas av något annat snart? Vad blir nästa trend?
Själv läser jag allt jag kommer över som har med både religion och vetenskap att göra utan att lägga mer vikt i den ena än den andra (bortsett från vid praktiska tillämpningar). För även om jag själv inte kan sätta tro till något högre, så ser jag det vackra i att andra kan göra det.

Sedab känns det faktiskt rent ut sagt idiotiskt att någon dömmer en bok utan att ha läst den. Det är som att säga att Bibeln är skit utan att ha läst den. Eller att säga att evolutionsteorin är oriktig utan att förstå vad den går ut på.
Senast redigerad av VirreVojj 2008-02-04 kl. 08:43.
Citera
2008-02-04, 08:29
Medlem
Herr Hattuluss avatar
Meric:

Jag tror varken på gud eller har planerat att följa denna bok som en handbok till livet, utan tänkte snarare att det kunde vara intressant att läsa hur denna man tänker och ta till sig av de där guldkornen som folk påstår finns bland smörjan.
Citera
2008-02-04, 11:09
Medlem
Katarsiss avatar
meric - vilket fantastiskt forskningsarbete du måste ha lagt ner. Din avhandling måste ha täckt ganska många områden och vara ett av de mest heltäckande arbeten som gjorts på sistone
Citera
2008-02-04, 20:18
Medlem
Tack alla för era inlägg.

Att ni kommenterat min post på ett sätt som inte är 100% medhållande är ett tecken på att ni i era huvuden har processer som är helt och hållet värdelösa och att ni borde fundera på lobotomi.

Vad har ni att bevisa för mig? Tror ni att ni har någonting att delge till mig om detta ämne som någon inte redan har delgett till mig genom åren? Ni har endast er själva att stå inför och skämmas att ni tillåter er själva att agera så fullständigt värdelöst och på ett sätt som ger ifrån er er egen makt att leva till max.

Etik, moral och religion hör alla hemma i religionssektionen, som i sig hör hemma i en soptipp någonstans till den omfattning den inte är baserad på ifrågasättandet av värdelösa sätt att tänka.

Varje värdelös tanke är som en liten aktiv virus i er dator. Den tar upp lite processorkraft från andra livsförstärkande tankar, och i det långa loppet har detta stora effekter.

Det som felaktiga sätt att tänka resulterar i är felaktiga slutsatser (som kan kännas jätte-jättebra och bekvämt att tro på, kortsiktigt).

Allt ni egentligen söker är medel att uppfylla era egna önskemål, vad dessa än må vara, till maximal grad med minimal mängd obekvämlighet.

Vad gäller människorelationer så vad en människa skriver om sin relation till sina medmänniskor är väldigt lite tillämpligt av andra människor. Dels pga att en människa som är snygg, lång, muskulös, rik, politiskt mäktig, whatever har helt andra förutsättningar än människor som inte har dessa egenskaper. Detta är varken rätt eller fel, det är bara så, och bara för att det är så betyder inte att det följer pga något annat än detta.

Tror ni att författare som skriver så positivt etc skulle ha gjort det om det inte säljer och betalar så bra att göra detta? Fattar ni att det skrivs hundratusentals böcker varje år som aldrig blir publicerade för att dessa inte bekräftar människors redan gällande övertygelser om livet? Böcker släpps idag för att det finns fortfarande tillräckligt många som tänker på ett visst sätt som var inne en gång i tiden, men när dessa börjar dö och det blir färre antal som tänker på ett visst sätt så kommer böcker utkomma som säljer bättre pga att det är det nya hypade sättet att tänka på.

Ni lurar er själva ändå till den grad att ni kan rationalisera vilken handling och uttalande som helst med vilken som helst så länge detta gagnar er självidentitet. Sug på den.

Nu vet jag inte vad er anledning till att läsa denna bok är, men jag tror inte det finns några korrekta anledningar till att göra det, med tanke på vad ni kan investera er tid i för andra saker.

Sannolikheten att den där boken innehåller något unikt är inte hög.
Senast redigerad av meric 2008-02-04 kl. 20:41.
Citera
2008-02-05, 17:55
Medlem
Katarsiss avatar
Naturligtvis har du helt rätt meric. Människor lär sig inget av att ta del av andra människors tankar och åsikter eller erfarenheter. Bäst är att sitta ensam hemma på kammaren och diskutera med sig själv.
Man får så ruskigt rätt i allting då. Det är bra
Citera
2008-02-07, 22:49
Medlem
Kanzlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Hattulus
Meric:

Jag tror varken på gud eller har planerat att följa denna bok som en handbok till livet, utan tänkte snarare att det kunde vara intressant att läsa hur denna man tänker och ta till sig av de där guldkornen som folk påstår finns bland smörjan.

Varför inte läsa boken egentligen, det är ju bättre att läsa än att knarka, inte sant, herr hattulus?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in