Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-03, 22:20
Medlem
God kväll!

Nu har jag bestämt mig för att bygga ett mediacenter med en Mac Mini som kopplas ihop med en TV. Jag vill kunna:

* Titta på film
* Titta på bilder
* Lyssna på musik
* Surfa

Alltså måste både ljud och video kopplas samman mellan datorn och TV'n.
Jag har aldrig gjort något liknande och har ingen erfarenhet på området så alla tips mottas gärna.
Vad behöver jag för ingångar på TV'n? Vilka adaptrar och sladdar behövs?
Inte så mycket tips på själva datorn men allt förutom.

Är denna TV bra?
Länk.
Vad är en PC-ingång? Måste jag ha den eller kan jag ha nån adapter som ändrar till det jag behöver?

Tack på förhand!
//Disp0sable
Citera
2008-02-03, 23:35
Medlem
Det går bra att koppla in en mac mini till hdmi-ingången, så du behöver ingen pc-ingång. Hdmi har samma standard för bildsignaler som DVI. Så det du behöver göra, är att skaffa en adapter från dvi->hdmi. Sådana är billiga. Ljudet får du ta ut via den optiska digitalutgången, som finns integrerad i den analoga 3,5mm-utgången. Här kommer du också behöva en adapter, för så brukar inte vanliga optiska anslutningar se ut. I mitt fall hittade jag en kabel med vanlig optisk kontakt i ena änden, och en 3,5mm-kontakt i andra änden. Köpte den i någon Apple-butik. Vet inte hur vanliga de är i vanliga affärer.

Utöver det, föreslår jag att du tar dig en titt på detta: http://guides.macrumors.com/Configuring_5.1_Surround_Output_in_Mac_OS_X
Tyvärr brukar det vara lite trixigt det där med att få ut 5.1-ljud ur den utgången om man använder Quicktime (vilket man gör om man använder Frontrow). Med VLC är det enklare att få ut surround-ljud. Fast jag har aldrig fått VLC att funka med fjärren som följer med.
Citera
2008-02-04, 00:31
Medlem
slrslrs avatar
Det är rikigt nice att ha mac minin som mediacenter. Vill du ha ljudet från datorn så det kommer ut ur tvn så köper du en kabel med 3,5 mm på ena änden och andra änden består av en röd och vit kontakt, bara att köra in dom i tvn så funkar det.

Jag har bara ett problem med min mac mini, när den ligger i vila och jag väcker den och efter det sätter på tvn så får jag inte upp bilden. Men om jag sätter på tvn, drar på rätt kanal och sen sätter på mac minin så får jag upp bilden. Ganska irreterande..
Citera
2008-02-04, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Det går bra att koppla in en mac mini till hdmi-ingången, så du behöver ingen pc-ingång. Hdmi har samma standard för bildsignaler som DVI. Så det du behöver göra, är att skaffa en adapter från dvi->hdmi. Sådana är billiga.

Ok, det låter ju bra. Går det bra med denna:
Högkvalitets HDMI 19 pin hane – DVI-D hane, anslutningskabel. 1,5 m (Art.nr. 107490)
som jag hittade på NetonNet? (hittade ingen länk..)
Jag läste något om att DVI fanns i både digitala och analoga versioner men jag antar att Mac Mini har digital?

Citat:
Ljudet får du ta ut via den optiska digitalutgången, som finns integrerad i den analoga 3,5mm-utgången. Här kommer du också behöva en adapter, för så brukar inte vanliga optiska anslutningar se ut. I mitt fall hittade jag en kabel med vanlig optisk kontakt i ena änden, och en 3,5mm-kontakt i andra änden. Köpte den i någon Apple-butik. Vet inte hur vanliga de är i vanliga affärer.
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Vill du ha ljudet från datorn så det kommer ut ur tvn så köper du en kabel med 3,5 mm på ena änden och andra änden består av en röd och vit kontakt, bara att köra in dom i tvn så funkar det.

Är det denna sladd ni menar:

Philips Y-stereokabel 1,5 m SWA2527/10 (Art.nr. 107545)
som jag även den hittade på NetonNet? Den borde väl fungera?

Citat:
Utöver det, föreslår jag att du tar dig en titt på detta: http://guides.macrumors.com/Configuring_5.1_Surround_Output_in_Mac_OS_X
Tyvärr brukar det vara lite trixigt det där med att få ut 5.1-ljud ur den utgången om man använder Quicktime (vilket man gör om man använder Frontrow). Med VLC är det enklare att få ut surround-ljud. Fast jag har aldrig fått VLC att funka med fjärren som följer med.

Det där var riktigt intressant.

Tusen tack för svar på mina frågor! Hoppas ni, eller någon annan, kan svara på mina följdfrågor också
Citera
2008-02-04, 01:28
Medlem
En fråga till: Kommer TV'n funka att ha som bildskärm eller kommer det bli suddigt när man surfar eller ska läsa något smått?
Citera
2008-02-04, 02:09
Medlem
Vissa TV-apparater brukar vara onödigt komplicerade när det gäller att koppla in en dator. Andra fungerar precis som en datorskärm utan problem. Det lönar sig att ha försäljaren att lova att du får returnera tv:n om den inte kan visa bild från en dator utan att konstra.

Jag är helnöjd med min Sharp sådär annars men den är jobbig när man kopplar den till dator. "PC-ingången" maxar ut på 1024x768 och det är ju givetvis helst värdelöst på en widescreen-tv så jag måste använda HDMI-ingången.

LCD-panelen i TV:n har 1366x768 fysiska pixlar men kör jag in den upplösningen blir det en liten nedskalad ruta mitt på skärmen. Jag måste dra upp till 1920x1080 för att fylla hela displayen trots att det egentligen är alldeles för högt och då blir liten text oläslig. Det går dock utmärkt att titta på film med det.
Citera
2008-02-04, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disp0sable
Är det denna sladd ni menar:

Philips Y-stereokabel 1,5 m SWA2527/10 (Art.nr. 107545)
som jag även den hittade på NetonNet? Den borde väl fungera?
slrslr menar säkert en sådan kabel, men jag skrev om optiska kablar. Du måste använda en optisk digitalkabel för att ha någon chans att få ut 5.1-ljud ur datorn.
Citera
2008-02-04, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perc
Vissa TV-apparater brukar vara onödigt komplicerade när det gäller att koppla in en dator. Andra fungerar precis som en datorskärm utan problem. Det lönar sig att ha försäljaren att lova att du får returnera tv:n om den inte kan visa bild från en dator utan att konstra.

Hmm, ett sånt intygande måste man nästan få på print väl för att få något nytta av det? Jag menar säljaren kan väl enkelt påstå att han eller hon aldrig lovat något sånt?

Citat:
Jag är helnöjd med min Sharp sådär annars men den är jobbig när man kopplar den till dator. "PC-ingången" maxar ut på 1024x768 och det är ju givetvis helst värdelöst på en widescreen-tv så jag måste använda HDMI-ingången.

Vad betyder att den maxar ut? Antar att det är högsta möjliga upplösning, men var kan jag isåfall hitta den infon om TV'n?

Citat:
LCD-panelen i TV:n har 1366x768 fysiska pixlar men kör jag in den upplösningen blir det en liten nedskalad ruta mitt på skärmen. Jag måste dra upp till 1920x1080 för att fylla hela displayen trots att det egentligen är alldeles för högt och då blir liten text oläslig. Det går dock utmärkt att titta på film med det.

Känner att det blir jobbigt mycket frågor men jag är helt färsk vad gäller LCD-tv och allt vad det heter.
Men till frågan: vad är LCD-panelen? Någon TV-apparat stod det om LCD-panelen men fattar inte vad det är..

Och till sist: vad ska jag leta efter för att garanterat kunna surfa på TV'n utan att få använda kikare och eller glasögon?
Är det upplösningen? (1920x1080)
Ljusstyrkan? (500 cd/m2)
Kontrasten? (7500:1)
Responstiden? (6 ms)
Eller är det en blandning av allihop?
Min TV's spec. står inom parentes - är dom bra?

Återigen - tusen tack för er hjälp!
Tur att det finns så vänliga människor!
Citera
2008-02-04, 09:20
Medlem
Citat:
slrslr menar säkert en sådan kabel, men jag skrev om optiska kablar. Du måste använda en optisk digitalkabel för att ha någon chans att få ut 5.1-ljud ur datorn.

Ok, ska leta runt lite efter jobbet och se om jag hittar någon.
Citera
2008-02-04, 09:48
Medlem
putte31s avatar
Dagens tips :

http://www.osxbmc.com/

http://www.osxbmc.com/
Citera
2008-02-04, 09:56
Medlem
datajesuss avatar
jag tycker du ska skaffa senaste mac mini:n isåfall då den har fetare och helt klart fördelaktigt grafikkort. gammla maskinerna har intels gma950 och nya har x3100.

sen tycker jag personligen du ska köpa en samsung le-40m86 (http://www.dustinhome.se/pd_5010116893.aspx) då den är riktigt riktigt fin för pengarna jus nu, 12k! du ska då kunna få 1pixel per pixel, alltså perfekt 1080p (1920x1080) native upplösning.

har lyckats rammla så illa så jag får krypa runnt i lägenheten och sitter själv och funderar på exakt den kombinationen.

det man får köpatill då är det lilla trådlösa tanjentbordet och en mightymouse eller logitechs s530 (?) kit. en mini-dvi till dvi och sen därifrån en dvi-hdmi kabel. ljudet går att köra stereo med 3.5" minitele eller kanske optiskt. den optiska delen vetti tusan hure blir med men de går förhoppningsvis att köra vlc osv som spelare där..

annars är ju ett magiskt komplement xbmc. har aldrig enns hört om xbmc för osx men det låter ju onekligen som dom själva säger "a match made in heaven"
Citera
2008-02-04, 10:03
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datajesus
jag tycker du ska skaffa senaste mac mini:n isåfall då den har fetare och helt klart fördelaktigt grafikkort. gammla maskinerna har intels gma950 och nya har x3100.

Nope. Fortfarande GMA950.

Edit: Men det har inte så stor (ingen) betydelse vid filmuppspelning. 720p och många 1080p flyter på fint ändå.
Senast redigerad av Palleman 2008-02-04 kl. 10:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in