• 1
  • 2
2008-02-03, 22:20
Medlem
God kvll!

Nu har jag bestmt mig fr att bygga ett mediacenter med en Mac Mini som kopplas ihop med en TV. Jag vill kunna:

* Titta p film
* Titta p bilder
* Lyssna p musik
* Surfa

Allts mste bde ljud och video kopplas samman mellan datorn och TV'n.
Jag har aldrig gjort ngot liknande och har ingen erfarenhet p omrdet s alla tips mottas grna.
Vad behver jag fr ingngar p TV'n? Vilka adaptrar och sladdar behvs?
Inte s mycket tips p sjlva datorn men allt frutom.

r denna TV bra?
Lnk.
Vad r en PC-ingng? Mste jag ha den eller kan jag ha nn adapter som ndrar till det jag behver?

Tack p frhand!
//Disp0sable
Citera
2008-02-03, 23:35
Medlem
Det gr bra att koppla in en mac mini till hdmi-ingngen, s du behver ingen pc-ingng. Hdmi har samma standard fr bildsignaler som DVI. S det du behver gra, r att skaffa en adapter frn dvi->hdmi. Sdana r billiga. Ljudet fr du ta ut via den optiska digitalutgngen, som finns integrerad i den analoga 3,5mm-utgngen. Hr kommer du ocks behva en adapter, fr s brukar inte vanliga optiska anslutningar se ut. I mitt fall hittade jag en kabel med vanlig optisk kontakt i ena nden, och en 3,5mm-kontakt i andra nden. Kpte den i ngon Apple-butik. Vet inte hur vanliga de r i vanliga affrer.

Utver det, freslr jag att du tar dig en titt p detta: http://guides.macrumors.com/Configur...ut_in_Mac_OS_X
Tyvrr brukar det vara lite trixigt det dr med att f ut 5.1-ljud ur den utgngen om man anvnder Quicktime (vilket man gr om man anvnder Frontrow). Med VLC r det enklare att f ut surround-ljud. Fast jag har aldrig ftt VLC att funka med fjrren som fljer med.
Citera
2008-02-04, 00:31
Medlem
slrslrs avatar
Det r rikigt nice att ha mac minin som mediacenter. Vill du ha ljudet frn datorn s det kommer ut ur tvn s kper du en kabel med 3,5 mm p ena nden och andra nden bestr av en rd och vit kontakt, bara att kra in dom i tvn s funkar det.

Jag har bara ett problem med min mac mini, nr den ligger i vila och jag vcker den och efter det stter p tvn s fr jag inte upp bilden. Men om jag stter p tvn, drar p rtt kanal och sen stter p mac minin s fr jag upp bilden. Ganska irreterande..
Citera
2008-02-04, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Det gr bra att koppla in en mac mini till hdmi-ingngen, s du behver ingen pc-ingng. Hdmi har samma standard fr bildsignaler som DVI. S det du behver gra, r att skaffa en adapter frn dvi->hdmi. Sdana r billiga.

Ok, det lter ju bra. Gr det bra med denna:
Hgkvalitets HDMI 19 pin hane DVI-D hane, anslutningskabel. 1,5 m (Art.nr. 107490)
som jag hittade p NetonNet? (hittade ingen lnk..)
Jag lste ngot om att DVI fanns i bde digitala och analoga versioner men jag antar att Mac Mini har digital?

Citat:
Ljudet fr du ta ut via den optiska digitalutgngen, som finns integrerad i den analoga 3,5mm-utgngen. Hr kommer du ocks behva en adapter, fr s brukar inte vanliga optiska anslutningar se ut. I mitt fall hittade jag en kabel med vanlig optisk kontakt i ena nden, och en 3,5mm-kontakt i andra nden. Kpte den i ngon Apple-butik. Vet inte hur vanliga de r i vanliga affrer.
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Vill du ha ljudet frn datorn s det kommer ut ur tvn s kper du en kabel med 3,5 mm p ena nden och andra nden bestr av en rd och vit kontakt, bara att kra in dom i tvn s funkar det.

r det denna sladd ni menar:

Philips Y-stereokabel 1,5 m SWA2527/10 (Art.nr. 107545)
som jag ven den hittade p NetonNet? Den borde vl fungera?

Citat:
Utver det, freslr jag att du tar dig en titt p detta: http://guides.macrumors.com/Configur...ut_in_Mac_OS_X
Tyvrr brukar det vara lite trixigt det dr med att f ut 5.1-ljud ur den utgngen om man anvnder Quicktime (vilket man gr om man anvnder Frontrow). Med VLC r det enklare att f ut surround-ljud. Fast jag har aldrig ftt VLC att funka med fjrren som fljer med.

Det dr var riktigt intressant.

Tusen tack fr svar p mina frgor! Hoppas ni, eller ngon annan, kan svara p mina fljdfrgor ocks
Citera
2008-02-04, 01:28
Medlem
En frga till: Kommer TV'n funka att ha som bildskrm eller kommer det bli suddigt nr man surfar eller ska lsa ngot smtt?
Citera
2008-02-04, 02:09
Medlem
Vissa TV-apparater brukar vara ondigt komplicerade nr det gller att koppla in en dator. Andra fungerar precis som en datorskrm utan problem. Det lnar sig att ha frsljaren att lova att du fr returnera tv:n om den inte kan visa bild frn en dator utan att konstra.

Jag r helnjd med min Sharp sdr annars men den r jobbig nr man kopplar den till dator. "PC-ingngen" maxar ut p 1024x768 och det r ju givetvis helst vrdelst p en widescreen-tv s jag mste anvnda HDMI-ingngen.

LCD-panelen i TV:n har 1366x768 fysiska pixlar men kr jag in den upplsningen blir det en liten nedskalad ruta mitt p skrmen. Jag mste dra upp till 1920x1080 fr att fylla hela displayen trots att det egentligen r alldeles fr hgt och d blir liten text olslig. Det gr dock utmrkt att titta p film med det.
Citera
2008-02-04, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disp0sable
r det denna sladd ni menar:

Philips Y-stereokabel 1,5 m SWA2527/10 (Art.nr. 107545)
som jag ven den hittade p NetonNet? Den borde vl fungera?
slrslr menar skert en sdan kabel, men jag skrev om optiska kablar. Du mste anvnda en optisk digitalkabel fr att ha ngon chans att f ut 5.1-ljud ur datorn.
Citera
2008-02-04, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perc
Vissa TV-apparater brukar vara ondigt komplicerade nr det gller att koppla in en dator. Andra fungerar precis som en datorskrm utan problem. Det lnar sig att ha frsljaren att lova att du fr returnera tv:n om den inte kan visa bild frn en dator utan att konstra.

Hmm, ett snt intygande mste man nstan f p print vl fr att f ngot nytta av det? Jag menar sljaren kan vl enkelt pst att han eller hon aldrig lovat ngot snt?

Citat:
Jag r helnjd med min Sharp sdr annars men den r jobbig nr man kopplar den till dator. "PC-ingngen" maxar ut p 1024x768 och det r ju givetvis helst vrdelst p en widescreen-tv s jag mste anvnda HDMI-ingngen.

Vad betyder att den maxar ut? Antar att det r hgsta mjliga upplsning, men var kan jag isfall hitta den infon om TV'n?

Citat:
LCD-panelen i TV:n har 1366x768 fysiska pixlar men kr jag in den upplsningen blir det en liten nedskalad ruta mitt p skrmen. Jag mste dra upp till 1920x1080 fr att fylla hela displayen trots att det egentligen r alldeles fr hgt och d blir liten text olslig. Det gr dock utmrkt att titta p film med det.

Knner att det blir jobbigt mycket frgor men jag r helt frsk vad gller LCD-tv och allt vad det heter.
Men till frgan: vad r LCD-panelen? Ngon TV-apparat stod det om LCD-panelen men fattar inte vad det r..

Och till sist: vad ska jag leta efter fr att garanterat kunna surfa p TV'n utan att f anvnda kikare och eller glasgon?
r det upplsningen? (1920x1080)
Ljusstyrkan? (500 cd/m2)
Kontrasten? (7500:1)
Responstiden? (6 ms)
Eller r det en blandning av allihop?
Min TV's spec. str inom parentes - r dom bra?

terigen - tusen tack fr er hjlp!
Tur att det finns s vnliga mnniskor!
Citera
2008-02-04, 09:20
Medlem
Citat:
slrslr menar skert en sdan kabel, men jag skrev om optiska kablar. Du mste anvnda en optisk digitalkabel fr att ha ngon chans att f ut 5.1-ljud ur datorn.

Ok, ska leta runt lite efter jobbet och se om jag hittar ngon.
Citera
2008-02-04, 09:48
Medlem
putte31s avatar
Dagens tips :

http://www.osxbmc.com/

http://www.osxbmc.com/
Citera
2008-02-04, 09:56
Medlem
datajesuss avatar
jag tycker du ska skaffa senaste mac mini:n isfall d den har fetare och helt klart frdelaktigt grafikkort. gammla maskinerna har intels gma950 och nya har x3100.

sen tycker jag personligen du ska kpa en samsung le-40m86 (http://www.dustinhome.se/pd_5010116893.aspx) d den r riktigt riktigt fin fr pengarna jus nu, 12k! du ska d kunna f 1pixel per pixel, allts perfekt 1080p (1920x1080) native upplsning.

har lyckats rammla s illa s jag fr krypa runnt i lgenheten och sitter sjlv och funderar p exakt den kombinationen.

det man fr kpatill d r det lilla trdlsa tanjentbordet och en mightymouse eller logitechs s530 (?) kit. en mini-dvi till dvi och sen drifrn en dvi-hdmi kabel. ljudet gr att kra stereo med 3.5" minitele eller kanske optiskt. den optiska delen vetti tusan hure blir med men de gr frhoppningsvis att kra vlc osv som spelare dr..

annars r ju ett magiskt komplement xbmc. har aldrig enns hrt om xbmc fr osx men det lter ju onekligen som dom sjlva sger "a match made in heaven"
Citera
2008-02-04, 10:03
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datajesus
jag tycker du ska skaffa senaste mac mini:n isfall d den har fetare och helt klart frdelaktigt grafikkort. gammla maskinerna har intels gma950 och nya har x3100.

Nope. Fortfarande GMA950.

Edit: Men det har inte s stor (ingen) betydelse vid filmuppspelning. 720p och mnga 1080p flyter p fint nd.
Senast redigerad av Palleman 2008-02-04 kl. 10:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in