2008-02-03, 15:45
Medlem
Jack_Danielss avatar
Hej! Någon har slängt in en brand bomb i våran skola. Böterna skall ligga på 67.000. Jag är misstänkt för att ha gjort bomben. Men jag var på lektion då den kastades in i skolan. Vad kan den som har gjort själva bomben få för straff? Jag ska eventuellt på förhör till veckan. Hur ska jag uppträda?
Citera
2008-02-03, 15:48
Medlem
Säg inte något på förhöret om du inte vill. TÄNK vad du säger, om du säger något.

Det är inte upp till dig att bevisa att du är oskyldig, det är upp till åklagaren att bevisa att du är skyldig.

Hur som helst, i ett polisförhör så "vet man inget, kan inget och kommer inte ihåg något". Det är inte brottligt att vara dum, inte kunna något mer än sitt namn och vart man bor och absolut inte förbjudet att ha dåligt minne :-)
Citera
2008-02-03, 15:52
Medlem
Haj[R]as avatar
Var ärlig, Ljuger du kommer dem troligen komma på dig, eller så är du riktigt bra på att ljuga, då gör du det.
Citera
2008-02-03, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack_Daniels
Hej! Någon har slängt in en brand bomb i våran skola. Böterna skall ligga på 67.000. Jag är misstänkt för att ha gjort bomben. Men jag var på lektion då den kastades in i skolan. Vad kan den som har gjort själva bomben få för straff? Jag ska eventuellt på förhör till veckan. Hur ska jag uppträda?

Jag tror du missuppfattat det där med böter. För det har inte varit någon rättegång än väl?
Möjligen kan det vara så att kommunen (eller vilka som äger skolan det handlar om) anser sig ha haft skador och sådant som motsvarar 67 000 kronor och att det är det skadestånd som yrkas.

Hur stora böter blir är däremot något annat. Det är då frågan om dagsböter och grundar sig på antal (beroende på vilket brott det handlar om) och inkomst.

Vad gäller straff så måste man ta hänsyn till både straffmätning och strafflatitud.

Kortfattat så betyder straffmätning att man vid en fällande dom tar i beaktande om det finns förmildrande respektive försvårande omständigheter, personens ålder, tidigare straffad eller inte.

Strafflatitud är själva straffskalan.

Om du kallas till förhör som misstänkt så se till att du har en advokat.
Citera
2008-02-03, 16:31
Medlem
Jack_Danielss avatar
Hur stor del i skulden har den som har tillverkat bomben? det är nämligen min kompis som har tillverkat bomben. Men jag är misstänkt. Kompisen i fråga är 15 år gammal och ostraffad. Allt dom har på honom är ett rykte. Alltså inga som helst bevis
Citera
2008-02-03, 16:56
Medlem
D_Devils avatar
Vad hade du för del i det hela då?
Minsta lilla hjälp du gav din polare och du åker på skiten.
Citera
2008-02-03, 22:47
Medlem
Jack_Danielss avatar
Men jag vill inte gola ner min bästa polare. Jag var med då han gjorde bomben. Vad kommer hända med han är vad jag undrar eftersom polisen inte kan sätta dit mej för nånting. Kan han få betala allt för att ha gjort bomben? Om han bara är 15 år kan det underlätta omständigheterna. Han är desutom ostraffad.
Citera
2008-02-04, 00:13
Medlem
Zockerconnys avatar
Citat:
Idioter som kastar in brandbomber borde få livstid och dessutom bli stadeståndspliktiga för den skada som orsakats. Jävla idioter !
Citera
2008-02-04, 00:37
Medlem
wises avatar
Först och främst ang. den som kastat bomben så kommer det rubriceras som mordbrand, alternativt allmänfarlig ödeläggelse (BrB 13). Dessa har samma straffsats, normalgraden av detta brott har 2års fängelse som lägsta straffsats. Hursomhelst så rör det väl sig om en ung person så vadsomhelst ifrån skyddstillsyn, ungdomshem, fängelse kan inträffa.

Ang. tillverkaren;

Visst existerar medhjälp och anstiftan i Svensk lagstiftning (BrB 23:4) men det ställer också krav på att personen med råd eller dåd främjat gärningen. Om personen som kastade in bomben hade sagt "hej, jag tänker kasta in en bomb i skola XXX, tillverka en åt mig!!!!" så bör det faktiskt kunna falla under medhjälp, att bara tillverka en bomb och ge bort som present kan inte ses som medhjälp.

Utan ett erkännade så kommer det bli svårt att bevisa medhjälp i detta fall, även om personen som kastade bomben erkänner att han hade bett att få bomben tillverkad med detta ändamål.

Sedan är ju bombtillverkning allt ifrån lagligt till olagligt beroende på innehållet, jag vill inte spekulera kring det.
Citera
2008-02-04, 08:56
Medlem
Citat:
Men jag var på lektion då den kastades in i skolan.

Då är det väl inte vara några problem. Om inte läraren kan intyga att du var där, så borde väl någon av de 20-30 andra personerna i klassrummet kunna göra det...
Citera
2008-02-04, 10:22
Medlem
Du satt i ett klassrum när det small, mer vet du inte!, Knip käften bara.
Citera
2008-02-04, 10:40
Medlem
hmm.. tänk själva hur de va när ni hade ert första problem med snuten..

förstår att du nojjar med lite otur och ett par dålga förhör kan du få problem...
men de finns alltid en gyllende regel va bara tyst så mycket du kan.. som någon annan sa de är inte olagligt att va dum...

därför är nästa glad att jag har narkotika brott i registret för då behöver man bara en komentar i alla förhör/rättegångar/vitnesmål." jag har knarkat för ut och de har förstört mitt minne så är faktis inte säker" finns inga jobbiga följd frågor på den.. man blir direct ett oseriöst vittne eller så fattar dom att du inte kmmer göra deras jobb dom ska som sakt bevisa att du är skyldig inte tvärt om.. har även fåt väldig nytta av komentaren "de är inte va ni vet utan va ni kan bevisa som är de vesentliga" den använde jag varje gång dom hota mig och mina polare iskolan med polisen ...

sen är man 15 år får man inga straff isverige och de dom kallar fängelse eller anstallter är som fritids gårdar om man sköter sig..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in