Citat:
Ursprungligen postat av Jack_Daniels
Hej! Någon har slängt in en brand bomb i våran skola. Böterna skall ligga på 67.000. Jag är misstänkt för att ha gjort bomben. Men jag var på lektion då den kastades in i skolan. Vad kan den som har gjort själva bomben få för straff? Jag ska eventuellt på förhör till veckan. Hur ska jag uppträda?
Jag tror du missuppfattat det där med böter. För det har inte varit någon rättegång än väl?
Möjligen kan det vara så att kommunen (eller vilka som äger skolan det handlar om) anser sig ha haft skador och sådant som motsvarar 67 000 kronor och att det är det skadestånd som yrkas.
Hur stora böter blir är däremot något annat. Det är då frågan om dagsböter och grundar sig på antal (beroende på vilket brott det handlar om) och inkomst.
Vad gäller straff så måste man ta hänsyn till både straffmätning och strafflatitud.
Kortfattat så betyder straffmätning att man vid en fällande dom tar i beaktande om det finns förmildrande respektive försvårande omständigheter, personens ålder, tidigare straffad eller inte.
Strafflatitud är själva straffskalan.
Om du kallas till förhör som misstänkt så se till att du har en advokat.