2008-02-03, 15:33
Medlem
Flytande_argots avatar
När jag kliver in i duschen på morgonen så måste jag alltid låta vattnet stå och spola ett bra tag innan det blir varmt. Jag brukar öppna både duschkranen och vattenkranen i handfatet eftersom det rimligtvis borde komma mer vatten då och rören värmas upp snabbare. Men samtidigt så minskar ju trycket lite när jag öppnar kran nummer två så det blir väl inte dubbelt så effektivt?

Hur mycket effektivare blir det med båda kranarna, och skulle jag tjäna på att även dra igång kökskranen rent teoretiskt?
Citera
2008-02-03, 15:59
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
När jag kliver in i duschen på morgonen så måste jag alltid låta vattnet stå och spola ett bra tag innan det blir varmt. Jag brukar öppna både duschkranen och vattenkranen i handfatet eftersom det rimligtvis borde komma mer vatten då och rören värmas upp snabbare. Men samtidigt så minskar ju trycket lite när jag öppnar kran nummer två så det blir väl inte dubbelt så effektivt?

Hur mycket effektivare blir det med båda kranarna, och skulle jag tjäna på att även dra igång kökskranen rent teoretiskt?
vad sägs om att endast skruva på duschen? du kommer förlora några kronor varje gång du spolar på det sättet som du själv nämner. om du spolar i två kranar så går det inte snabbare att få varmvattn
Citera
2008-02-03, 16:12
Medlem
Det borde väl vara lätt att empiriskt undersöka. Ta en spann och en stor bytta. Placera spannen under duschen och byttan i handfatet. Sen är det en smal sak att kolla flödet. Sen är det bara att testa med enbart duschen.
Citera
2008-02-03, 16:53
Medlem
wääuus avatar
Jo man får vist snabbare varmvatten.
Grejen är att vattnet i rören svalnar, och om varmvattentanken är en bit bort så tar det ett tag för nytt varmt vatten att komma fram. Du får inte hälften så stort tryck om du öppnar två kranar.
Citera
2008-02-03, 17:07
Medlem
Per Plexs avatar
Om man förutsätter att en fullt öppen kran inte använder hela den flödeskapacitet som finns i ledningen så lönar det väl sig att öppna flera kranar. Dagens duschmunstycken är väl dessutom ofta av vattenbesparande modell och ger ett ganska lågt flöde.
Citera
2008-02-03, 18:02
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per Plex
Om man förutsätter att en fullt öppen kran inte använder hela den flödeskapacitet som finns i ledningen så lönar det väl sig att öppna flera kranar. Dagens duschmunstycken är väl dessutom ofta av vattenbesparande modell och ger ett ganska lågt flöde.

hehe tänkte på fullt flöde med maximal hastighet :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in