• 2
  • 3
2008-02-04, 17:03
Medlem
slippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, jag skall inte vara sämre .

Pastasås Siena (4 p)

Ingredienser:
  • 250 g pasta
  • 1 hackad gul lök
  • 1,5 msk neutral matlagningsolja
  • 250 g köttfärs
  • 100 g rökt skinka
  • 2 stjälkar selleri
  • 1 burk krossade tomater
  • 1 tsk salt
  • 2 krm svartpeppar
  • 1 tsk oregano
  • eventuellt riven parmesan till topping
Arbetsgång:
Koka pastan enligt beskrivningen på paketet. Spelar egentligen ingen roll vilken pasta du väljer men den tunna spaghettin går fortast.

Fräs löken en stund och tillsätt färs. Försök att dela sönder den med gaffel samtidigt som den fräser.

Skär skinkan i små tärningar och skiva sellerin. Blanda ner det tillsammans med tomaterna. Koka i 5 minuter.

Smaka av med salt, peppar och oregano. Pastan bör vid det här laget vara färdig, så det är bara att lägga upp och toppa med lite parmesanost över. Alltsammans tar ca 15 minuter.

~Paul~

Selleri i köttfärs är så gott! Undrar om inte jag ska koka ihop den här senare. Hur mkt rödvin skulle du spillt i om du vill förhöja smaken lite extra?
Citera
2008-02-04, 17:27
Medlem
Oxelbergens avatar
Fräs lite champinjoner, lök och bacon. Kan ju steka lite korv eller nåt med om man vill ha det lite mera matigt.
Koka ris och blanda det med ovanstående.

Blanda ihop en bearnaisesås (Knorr eller liknande) och häll över.

Gott, enkelt och snabblagat.
Citera
2008-02-04, 18:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slippy
Selleri i köttfärs är så gott! Undrar om inte jag ska koka ihop den här senare. Hur mkt rödvin skulle du spillt i om du vill förhöja smaken lite extra?
Inget alls eftersom under den korta tillagningstiden hinner inte alkoholen avdunsta eller reduceras. Detta renderar i en frän och syrlig bismak. Poängen var ju att maten skulle på sin höjd ta 20 minuter att tillaga .

Men OK. Har du mer tid så skulle jag skvätta i ca 1,5 dl och reducera vinet rejält samtidigt med resten. Sedan gör det kanske inget att de enskilda ingredienserna blir mosiga eftersom det är den gemensamma smaken man är ute efter (ungefär som i SpagBol).

~Paul~
Citera
2008-02-04, 18:39
Medlem
Sikeys avatar
En enkel rätt är ju att ta korv, kött , bacon, eller vad man nu har och tärta upp i mindre bitar. Fräs köttet tillsammans med purjolök eller vanlig lök. Koka upp tortellini enligt anvisningar och vänd ner köttbitarna i torrtellinin tillsammans med en skvätt matlagningsgrädde, salt o peppar.
Funkar ju såklart med vanlig pasta också. Grejen är att det går att vända ner allt möjligt i pasta om man har lite grädde och kryddor. Man tar vad man har.

Som nån skrev tidigare, väldigt många av recepten i dem vanliga kokböckerna går snabbt att tillaga.
Citera
2008-02-04, 21:36
Medlem
Nudlar (samyang ramen, modell biff)
Ketchup (personligen föredrar jag heinz, men felix duger)
salami (peppar, vitlök funkar)
Studenthunger (alternativt ett outvecklat gastronomiskt sinne)

Koka nudlar, i med krydda, på med salami, daska på lite ketchup och boomchackalack, du har en festmåltid, spar disk gör det också
Citera
2008-02-04, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axello
Nudlar (samyang ramen, modell biff)
Ketchup (personligen föredrar jag heinz, men felix duger)
salami (peppar, vitlök funkar)
Studenthunger (alternativt ett outvecklat gastronomiskt sinne)

Koka nudlar, i med krydda, på med salami, daska på lite ketchup och boomchackalack, du har en festmåltid, spar disk gör det också

Jag är rätt fattig de kommande 2 veckorna och kylskåpet håller på att tömmas, så jag ska nog testa ditt recept.
Citera
2008-02-04, 22:27
Medlem
kalaas avatar
ca 500 g nöt- eller blandfärs
1 burk creme fraiche
1 påse fransk löksoppa (pulverblandning, Knorr el likn)
eventuella (ört)kryddor efter smak

Blanda löksoppepulvret och creme fraichen i en skål, tillsätt ev örtkryddor (tänk på att det finns salt & peppar i soppulvret). Blanda i köttfärsen försiktigt så den inte blir trådig. Olja en långpanna, dela färsen i två delar och forma två längder ca 1,5-2 cm tjocka i pannan. In i ugnen på 175 grader, färdigt på ca 10-15 minuter. Servera med pasta, ris eller potatis, grönsaker om du känner för det samt förstås en schysst gräddsås (går att ta till en pulversås el Keldavariant om man är riktigt lat).

Det går även bra att göra en tjockare längd, men då tar den längre tid i ugnen. Räcker till flera portioner, hur många beror på hur stor och hungrig man är. Och jo, otroligt nog blir det faktiskt en riktigt saftig och god köttfärslimpa (eller vad man nu ska kalla det) som vanligen också går hem hos barn.
Citera
2009-01-01, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onaka
www.pizza.nu snabbt och enkelt..

kan ju ta upp till en timme innan man får beställningen!
Citera
2009-01-01, 19:15
Medlem
Finns en maträtt som jag kallar "Tusen miljoner ägg med salt"

Du tar typ 10-20 ägg, kokar dem, sen saltar man dem och vräker i sig så många man orkar!

Tycker den är riktigt nice
Citera
2009-01-01, 19:47
Medlem
1: Tag en lämplig plåt som passar i ugnen. Glöm inte sätta på ugnen.
2: Täck plåten med folie och bygg en liten "barriär" utav folien där det passar.
3: Lägg hamburgare/kyckling/bacon på ena sidan av "barriären" samt valfri potatis på andra sidan kombinera med lök/tomat
4: Beronde på valet av råvaror vänta lämplig tid. ex.frysta burgare och pommes läggs in samtidigt och är klart på 20 minuter vid 225 grader.
5: Ät och njut
Citera
2009-01-01, 19:59
Medlem
arnold2k5s avatar
hemmagjord pytt
2 potatisar
nått kött
övrigt du har hemma och vill bli av med
1 ägg
inlagda rödbetor
lite ketchup eller annan valfri sås

tärna potatisen och stek på hög värme, samtidigt som du steker potatisen tärnar du övriga ingredienser och slänger i en stund efter potatisen och sänker värmen lite, låt steka tills allt e genomstekt och potatisen mjuk, häll upp på en tallrik och stek ett ägg, tar max 15 min om du inte e helt värdelös med kniven!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in