Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-03, 00:30
Medlem
Arctic Adoniss avatar
Jo, det är så att jag skall formatera om datorjäveln, ursäkta mitt fula språk men den har blivit så seg att det är mentalt påfrestande. Jag har aldrig formaterat om datorn förrut så är lite förvirrad såhär på kvällskvisten. Dock har jag förstått att jag behöver ändra i BIOS så att datorn "startar upp i" CD-ROM ist för hårddisken. Det är här problemet, för mig, uppstår. Jag trycker 'Delete' för att komma in på "menyn", men vart tar man vägen sedan?

Uppskattar verkligen snabba svar.
Citera
2008-02-03, 00:34
Medlem
DennisOlofs avatar
Gå in och leta under de olika menyerna.

Styr med piltangenterna och sedan enter, esc går ut ur menyn.

Det ska finnas "boot first device" eller liknande. Där står det kanske HD1 eller något.

Ändra ordningen så det blir first device CDROM och sedan HD1. Sedan välj "Exit and save" så startar den om och det är klart. Efter installationen behöver man inte ändra tillbaka, många biosar idag hoppar över "boot från cd" även om det finns en cdskiva i cdromen, man måste oftast trycka på space eller liknande för att välja boota från CDn, man slipper på så vis ändra hela tiden i bios. Praktiskt.
Citera
2008-02-03, 00:39
Medlem
Arctic Adoniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Gå in och leta under de olika menyerna.

Styr med piltangenterna och sedan enter, esc går ut ur menyn.

Det ska finnas "boot first device" eller liknande. Där står det kanske HD1 eller något.

Ändra ordningen så det blir first device CDROM och sedan HD1. Sedan välj "Exit and save" så startar den om och det är klart. Efter installationen behöver man inte ändra tillbaka, många biosar idag hoppar över "boot från cd" även om det finns en cdskiva i cdromen, man måste oftast trycka på space eller liknande för att välja boota från CDn, man slipper på så vis ändra hela tiden i bios. Praktiskt.

Tack så jättemkt!
Citera
2008-02-03, 01:09
Medlem
Arctic Adoniss avatar
Blev inget resultat dock

Såhär gjorde jag: Advanced BIOS Features -> First Boot Device [CD-ROM]

valde sedan (Second Boot Device [Hard Drive], Third Boot Device [Hard Drive]) och avslutade med F10 <spara/avsluta>...

Några kommentarer till vad jag borde göra?!
Citera
2008-02-03, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Adonis
Blev inget resultat dock

valde sedan (Second Boot Device [Hard Drive], Third Boot Device [Hard Drive]) och avslutade med F10 <spara/avsluta>...

Det funkar alltså inte när du startar om med skivan i? Det ska komma upp nån text i stil med, tryck ner valfri tangen för att starta med skivan.
Citera
2008-02-03, 11:33
Medlem
DennisOlofs avatar
Arctic Adonis, det ska funka.

Har du två enheter prova båda, dessutom prova andra skivor. Har man en skiva inne i enhete som INTE är bootbar så funkar det inte.

Testa någon som du vet funkar, sedan prova med den du tänkte använda.
Citera
2008-02-03, 14:18
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Adonis
Blev inget resultat dock

Har du en original Windowsskiva så ska det funka.. Har du dock en bränd så stämmer nog DennisOlofs inlägg rätt bra. Du måste då se till att få den bootningsbar.. Ett litet tips är att du i så fall kollar programmet nLite (eller vLite till Vista)..
Citera
2008-02-03, 18:18
Medlem
Arctic Adoniss avatar
Formatera

Jag hade i fel CD, det fanns två att välja mellan. Den som det gick att boota med var CD'n som låg i ett fodral med trycket 'Innehåller Service Pack 2'.

Iaf: När jag tryckt ned valfri tangent så kommer jag in i ett BlåSkärms-läge där det står:
Citat:
Installationsprogram för Windows XP Home Edition
----------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------

Välkommen till installationsprogrammet.

Den här delen av installationen förbereder Microsoft (R) Windows (R) XP för att köras på datorn.
  • Tryck ner Retur om du vill installera Windows XP nu
  • Tryck ner R om du vill reparera en Windows XP-installation med hjälp av återställningskonsolen
  • Tryck ner F3 om du vill avsluta installationsprogrammet utan att installera Windows XP

Retur=Fortsätt R=Reparera F3=Avsluta

Det står inget om någon förfrågning att formatera.

Är det så att jag har fel skiva i?

Uppskattar svar!

Mvh
Citera
2008-02-03, 18:32
Medlem
Steamers avatar
När du väljer att installera (ie Tryck ner Retur osv) så får du valet att dels ta bort partition, dels göra ny partition/formatera. Två formateringsalternativ erbjuds, snabb eller fullständig. Fullständig är att rekommendera. NTFS förstås.
Sen om det är så att du har mer än en partition eller disk, se till att dubbelkolla att du tar bort rätt partition, alltså den du ska formatera/installera till.

glhf
Citera
2008-02-03, 18:54
Medlem
DennisOlofs avatar
Arctic Adonis, då fungerar allt.

Bara välja "Tryck ner Retur om du vill installera Windows XP nu".

Tänk på att noga läsa vad som står på skärmen så kommer du förstå vad man ska göra, installationsprogramet knorrar om du redan har ett windows på hårddisken, men man kan gå vidare och välja ta bort partitionen osv.

Så man får en ren installation.
Citera
2008-02-05, 23:33
Medlem
EdVsTeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Arctic Adonis, då fungerar allt.

Bara välja "Tryck ner Retur om du vill installera Windows XP nu".

.

Det skall vara Tryck ner R om du vill reparera en Windows XP-installation med hjälp av återställningskonsolen - tror jag.
Citera
2008-02-05, 23:53
Medlem
Forzos avatar
Nej det ska det verkligen inte vara om du vill göra en formatering och nyinstallation. Precis som föregående personer har sagt ska man trycka enter för att installera windows. Återställningskonsollen används bara för att reparera skadade filsystem och liknande saker, dock inte för det TS vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in