2008-02-02, 23:53
Medlem
Nu har äntligen min första Mac landat och jag har blivit kär.

Jag har lyckats installera det mesta, men hur gör jag för att spela upp image-filer i Front Row? Filer med ändelse .img .iso osv... som man laddat ner och som kanske innehåller en och annan sevärd film. Fron Row vägrar känna igen dem.

Och finns det nåt sätt att få Front Row att packa upp filerna själv?

Eller missar jag bara nåt uppenbart?
Citera
2008-02-03, 00:00
Medlem
siarens avatar
Hej! Fixa brännprogrammet toast titanium. Högerklicka på image-filen och välj "mount it". Jag har inte tillgång till någon mac just nu, så jag kan inte kontrollera att det fungerar, men det bör det göra!
Citera
2008-02-03, 00:03
Medlem
Tack, men att titta på den är inga problem, det är ju bara att köra in den i VLC annars.

Det är bara det att jag vill kunna lägga den i mappen filmer, och sen nån dag senare när jag sitter i soffan vill jag kunna ta remoten och köra igång filmen utan att behöva gå fram till datorn.
Citera
2008-02-03, 00:04
Medlem
Och nu när jag ändå är inne på min lathet. Finns det något sätt att lägga till SR:s internetradio till iTunes?
Citera
2008-02-03, 00:08
Medlem
siarens avatar
Ditt problem blev genast svårare att lösa! Det enda sättet jag kan kmoma på är att konvertera filmen i skivavbilden till en t.ex. .avi-fil som du sedan lägger i mappen filmer. Då blir du ju naturligtvis av med möjligheten att välja ljudspår och undertext då du kollar på filmen. Om du istället använder dig av toast och "mountar" skivavbilden kommer du att kunna spela filmen precis som en fysisk DVD-skiva, alltså precis som om du har stoppat i en riktig skiva i din skivläsare.

Ang. radion har jag ingen aning
Citera
2008-02-03, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threviel
Och nu när jag ändå är inne på min lathet. Finns det något sätt att lägga till SR:s internetradio till iTunes?
Japp, det går dock känns ljudkvaliteten ganska dålig...

När webbspelaren kommer upp klickar du på den lilla pilen nere till höger, och välj "Save as Quicktime Movie". Dra sedan in den sparade filen i iTunes och lyssna.
Citera
2008-02-03, 13:21
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Ditt första problem enklast att läsa genom att göra en länk till katalogen där alla diskar, dvder, monterade imagera etc ligger. Det är nog enklast att göra genom en terminal skulle jag tro då det inte finns något skitenkelt sätt att göra ett alias till den kataligen i Finder. Öppna Terminal och skriv följande

Kod:
ln -/Volumes ~/Movies/Volumes 

så kommer det finnas i ett Alias i katalogen Film som heter Volumes i vilken du hittar alla diskar, DVDer etc. Vill du inte kalla Aliaset för Volumes så byter du ut det som står efter ~/Movies/ till något annat.
Citera
2008-02-04, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Ditt första problem enklast att läsa genom att göra en länk till katalogen där alla diskar, dvder, monterade imagera etc ligger. Det är nog enklast att göra genom en terminal skulle jag tro då det inte finns något skitenkelt sätt att göra ett alias till den kataligen i Finder. Öppna Terminal och skriv följande

Kod:
ln -/Volumes ~/Movies/Volumes 

så kommer det finnas i ett Alias i katalogen Film som heter Volumes i vilken du hittar alla diskar, DVDer etc. Vill du inte kalla Aliaset för Volumes så byter du ut det som står efter ~/Movies/ till något annat.

Så... Om jag gör så där så kommer det alltså att räcka att mounta filerna med något vettigt program och sen kommer de dyka upp i Front Row som om jag hade stoppat in en DVD?
Citera
2008-02-04, 13:08
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
testa att helt enkelt mounta image-filen i findern (dubbeklicka) och se om den inte dyker upp i front row efter det. dvd-spelaren verkar rulla på med de enkla medlen, så varför skulle inte front row (som bara är en frontend) inte spela upp den? "it just works?"
Citera
2008-02-04, 20:22
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threviel
Så... Om jag gör så där så kommer det alltså att räcka att mounta filerna med något vettigt program och sen kommer de dyka upp i Front Row som om jag hade stoppat in en DVD?

Nja, de borde dyka upp ändå om de är DVDer. Däremot så får till tillgång till allt som ligger där. Till exempel om du kopplar in en extern disk.
Citera
2008-02-06, 23:17
Medlem
S Nubbens avatar
DVD Assist är en käck Apple-Scriptlösning vilken gör att du kan ha tillgång till ett bibliotek med VIDEO_TS-kataloger eller iso-filer (DVD-image) i FrontRow. Kolla här:

http://mysite.verizon.net/resohjb1/Projects.html

Citat:
DVD Assist is an Applescript "Stay Open" applet to enable Front Row to select VIDEO_TS folders, UDF ISO images and MPEG2 transport streams stored on your hard drive, or any volume accessible from the Finder with adequate throughput*. DVD Assist uses "placeholder" movies that Front Row can display. When Front Row plays one of the placeholder movies, the appropriate media player is launched and commanded to play the appropriate media. DVD Player is used for VIDEO_TS folders and UDF disc images, VLC is used for MPEG2 transport streams.
Senast redigerad av S Nubben 2008-02-06 kl. 23:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in