2008-02-11, 17:30
Medlem
Starkt jobbat att lyckas få det här till dråp, fy fan
Citera
2008-02-11, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Starkt jobbat att lyckas få det här till dråp, fy fan

varför fy fan? har du tagit del av tingsrättens yttrande ang. domen? Tror inte det...fast förstår reaktionen men en sak folk glömmer är att juridik inte behöver betyda rättvisa...För att dömas för mord måste vissa kriterier uppfyllas ex. uppsåt dvs att gärningsmannen ville döda, planerat att döda osv. Finns inte detta så blir det som i detta fallet dråp. Visst, lägsta straffsatsen för dråp, anledning till det vet jag ej.
Citera
2008-02-11, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ja-jävlar
varför fy fan? har du tagit del av tingsrättens yttrande ang. domen? Tror inte det...fast förstår reaktionen men en sak folk glömmer är att juridik inte behöver betyda rättvisa...För att dömas för mord måste vissa kriterier uppfyllas ex. uppsåt dvs att gärningsmannen ville döda, planerat att döda osv. Finns inte detta så blir det som i detta fallet dråp. Visst, lägsta straffsatsen för dråp, anledning till det vet jag ej.

Nej det har jag inte gjort, och angående kriterierna så är jag väldigt väl medveten om de redan.

Men efter att ha läst gärningsbeskrivningen i artikeln så är det för mig inte tal om dråp då han efter att ha slagit henne i huvudet med en träregel (vilket hon avled utav direkt) även tar en nylonsnodd och stryper henne. Slaget i huvudet kan man absolut få till dråp, men då han verkligen försäkrar sig om att hon dör genom att fullfölja det med att strypa hennes redan döda kropp då är det inget snack om saken längre, det är mord.

Därav fy fan.
Citera
2008-02-11, 18:51
Medlem
Bara ett påpekande...............

I rubriken till tråden står det att hon förvarades i oljepannan. FEL. Hon låg i oljetanken. Har själv en på fem kubik under köket, men har igen i den . Någon som vill hyra plats? .
Citera
2008-02-11, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Nej det har jag inte gjort, och angående kriterierna så är jag väldigt väl medveten om de redan.

Men efter att ha läst gärningsbeskrivningen i artikeln så är det för mig inte tal om dråp då han efter att ha slagit henne i huvudet med en träregel (vilket hon avled utav direkt) även tar en nylonsnodd och stryper henne. Slaget i huvudet kan man absolut få till dråp, men då han verkligen försäkrar sig om att hon dör genom att fullfölja det med att strypa hennes redan döda kropp då är det inget snack om saken längre, det är mord.

Därav fy fan.

Som sagt, förstår reaktionen, hade själv tänkt likadant MEN, tidningarna skriver lite olika, av obduktionen så framgår det att man inte vet hur hon dog, hon hade inga märken på halsen eller andra tecken på strypning. Tidningarna vill sälja, därav skriver de allt möjligt, vissa jornalister idag hörde knappt färdigt domskälen innan de sprang ut och ringde eller surfade till sina redaktioner.
Citera
2008-02-11, 19:05
Medlem
Citat:
Som sagt, förstår reaktionen, hade själv tänkt likadant MEN, tidningarna skriver lite olika, av obduktionen så framgår det att man inte vet hur hon dog, hon hade inga märken på halsen eller andra tecken på strypning. Tidningarna vill sälja, därav skriver de allt möjligt, vissa jornalister idag hörde knappt färdigt domskälen innan de sprang ut och ringde eller surfade till sina redaktioner.

Ok ja då är det en helt annan sak om de uppgifterna bara är påhittade utav media.

Nedanstående är alltså ren lögn och han har aldrig sagt detta?

Citat:
Enligt rättens ordförande Jan Alvå dog hon av slaget i huvudet. En försvårande omständighet är att sambon sedan drog åt snaran runt hennes hals
.

Om hennes död orsakades utav ett slag mot huvudet och inget mer hände efter, det första och enda, slaget utdelades så är jag villig att köpa att det rubricerades som dråp, dock kunde det gott ha blivit maxstraffet för dråp istället.
Citera
2008-02-11, 19:15
Medlem
Ingen vet om han drog åt snaran eller ej, inga märken som sagt eller andra strypskador. De motiverade inte varför det blev minimistraffet för dråp. Bättre att begära ut domen...
Citera
2008-02-11, 19:16
Medlem
Agent|Os avatar
Citat:

Du har varken läst domen eller någon lagtext ser jag, varför det ter sig märkligt att du lägger fram gissningar och vilda spekulationer som fakta. Detta måste vara den vanligaste missuppfattningen bland stugsittare om svensk lagstiftning. Dråp är den mildare formen av mord - alltså uppsåtligt dödande!
Citera
2008-02-11, 19:17
Medlem
Citat:
Ingen vet om han drog åt snaran eller ej, inga märken som sagt eller andra strypskador. De motiverade inte varför det blev minimistraffet för dråp. Bättre att begära ut domen...

Ok, nej tack för infon men så mycket intresserar inte det här enskilda fallet mig.
Senast redigerad av Rock N Roll 2008-02-11 kl. 19:19.
Citera
2008-02-11, 19:40
Medlem
månss avatar
Intressant fall! Någon som vet om domar läggs ut på nätet eller om man bara kan få det genom att begära ut det från rätten?
Citera
2008-02-24, 16:49
Medlem
johnny-62s avatar
Namn och bild

Citat:
Småbarnspappan Dan Jönsson, 31, slog ihjäl sambon Zenia - och dumpade kroppen i familjens oljetank.
Straffet: sex års fängelse för dråp.
- Det värsta är att vi inte vet om Zenia levde när han
föste ner kroppen i den dieselfyllda oljetanken, säger mamman Lena Olsson.
http://www.kvp.se/nyheter/1.1060191/...-han-fick-6-ar

När det handlar om etniska svenskar då är det inga problem för pk-media hänga ut folk med både namn och bild..
Citera
2008-02-24, 17:42
Medlem
MagicKingdoms avatar
Berith Persson, 69, Landskrona, nämndeman (s):
Varför blev det dråp och inte mord?
– Vi hade ju tre alternativ att välja mellan: mord, dråp eller grov misshandel i kombination med vållande till annans död. Men det var ju inget planerat mord, utan något som skedde i hastigt mod.
Kände du någon gång att han skulle dömas för mord?
– Nej, då skulle det varit lite mer hänsynslöst och mer planering bakom.
Hur ser du på påföljden?
– Jag kan förstå att släktingar och så kan tycka att det inte är nog, men vi tyckte det. Det här är ju en stor tragedi för alla inblandade. Även för honom ju.

"sverige e ett skämt... det måste vara ett av dom billigaste länder i världen när det gäller straff för att ta nåns liv"

meningen nör hon säger att det är en tradgedi även för han tar ju fan priset... helt jävla otroligt hur folk e funtade... specielt dom som sitter och dömmer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in