Finns det något specifikt ord för att motsätta sig all 'tro', religion, övertygelse, regler, och normer?
T ex, när jag resonerar med bekanta om religion, och jag har ett par i kretsen som klassar sig som satanister, och dom säger att dom motsätter sig kristendom, när enligt mig satanism kan klassas som inte bara en filosofisk ståndpunkt, utan även en sorts religon, där satan inte är som en gud, då i satanismen så finner man ingen gud utan tror mer på att världen endast är materiell, därför tycker dom att satan var den perfekte symbolen för deras religions principer (så att säga att själen är i motsats till kroppen, gudar i motsats till köttiga varelser, ett paradis i motsats till jorden etc.). Då ifrågasätter jag dom, då genrellt sätt dom sitter och argumentar att dom inte tror på något eller någon, men satan symboliserar ju en levnadsstil, och då följer dom någon sorts lära, och tillbehörande etik och moral.
Jag själv anser att jag bara tror på mig själv, jag är och universum är. Det finns inget högre väsende, jag bestämmer vad som är rätt och fel, då lagar och regler är bara lagstiftarnas norm, och inte min. Anser jag att det är rätt att döda, så är det inte fel, då jag har bestämt att det är rätt, det enda jag gör är att anpassa mig efter samhällets normer, för att "det är så man gör, förstår ni?
Jag tror inte på att leva efter regler, normer, bara mina egna ståndtagnaden. Och innan någon påpekar det, jag tycker inte att samhället borde se ut som jag tänker det, då det skulle förmodligen skapa rätt stor hybris bland massan, och kaos. Ändå så är dessa ståndtaganden något som betyder mycket för mig.
Senast redigerad av ron_b 2008-02-02 kl. 18:00.